X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית הדין הרבני קבע שהוא - ולא בית המשפט למשפחה - ידון בתביעות רכוש בעקבות גירושין, על בסיס הסכם בין בני הזוג שהוגש לו בג"ץ קובע: מדובר בחוזה שנכפה על האישה ויש לבטלו
▪  ▪  ▪
הרב דיכובסקי. "מסמך מזעזע"

בהחלטה נדירה קובע (יום ג', 9.10.12) בג"ץ, כי לבית הדין הרבני לא הייתה סמכות לדון בתיק גירושין משום שהדיון התבסס על הסכם פסול מעיקרו בין בני הזוג. לדעת השופט אליקים רובינשטיין, ההסכם בו מדובר גרוע מזיוף וייתכן שהוא נכפה על האישה - כפי שניתן להסיק מהמבוא לו ומתנאיו החד-צדדיים.
בני הזוג נישאו בשנת 1988, נולדו להם ארבעה ילדים ובאוקטובר 2005 הגישו לבית הדין הרבני בפתח תקוה בקשה משותפת לגירושין ובצידה הסכם גירושין שנחתם בו ביום. מספר ימים לאחר מכן עברה האישה למעון לנשים מוכות, ועשרה ימים לאחר הגשת הבקשה לבית הדין הרבני - הגישה תביעה לבית המשפט למשפחה. בית הדין הרבני קבע שהוא אשר ידון ברוב הנושאים, למעט משמורת הילדים, בנימוק שאת סמכותו קנה מכוח ההסכם בין הצדדים.
בית הדין הרבני הגדול דחה את ערעורה של האישה ברוב דעותיהם של הרב אברהם שרמן והרב ציון בוארון. ואולם, בג"ץ אימץ את דעת המיעוט של הרב שלמה דיכובסקי (כיום מנכ"ל בתי הדין הרבניים) וקבע, שמדובר בהסכם שעליו לא ניתן לבסס את סמכותו של בית הדין ויש להתעלם מקיומו. רובינשטיין מצטט בהסכמה את דברי הרב דיכובסקי, לפיהם "מדובר במסמך מזעזע, הן מבחינת התוצאה והן מבחינת תיאור הרקע", ומוסיף קטעים מן המבוא להסכם:
"היות שהעותרת אפטית וחסרת יוזמה בזוגיות, שקרנית בוגדנית (לא יחסי מין), ביצעה 2 הפלות, ועשתה מעשה בוגדנות ושקר ללא הפסקה לאורך חיי הזוגיות. והיות שהמשיב ביקש וגם התחנן בכל צורה לשקם את היחסים... והיות שכל ניסיון כזה הסתיים במפח נפש, שכלל בין השאר שקרים, בוגדנות (לא מין), הפלות, שיחות עם אנשים אחרי הגב של המשיב תוך שקרים, גניבת עשרות אלפי שקלים מחשבון הבנק המשותף... והיות שהעותרת זייפה צ'קים... והיות שהעותרת לא מתפקדת כמחנכת, כאמא, מעדיפה את רצונותיה ואנוכיותה שלה על טיפול בילדים".
רובינשטיין אומר: "נאמר כבר כאן, כי 'הסכם' זה, שעליו - שומו שמים - חתומה העותרת, וכביכול תולה בעצמה מרעין בישין, על פניו הוא מסמך ממאיר, שאין לקבלו". הוא ממשיך ומצטט את דברי הרב דיכובסקי, אשר עמד על כך שבאותו "הסכם" ויתרה האישה על רכושה ועל ילדיה, ואשר הוסיף: "אם סבור בית הדין שסמכותו נובעת מ-'הסכם' זה, אזי אינני יכול לקבל זאת. השימוש ב'הסכם שקרי' שהוגש לבית הדין, כנימוק לקביעת סמכות, אינו נראה לי".
רובינשטיין עצמו מוסיף: "בתיק זה ייסדו בתי הדין את סמכותם על הסכם גירושין ועל בקשה משותפת לגירושין שאין בהם לא הסכם ולא בקשה משותפת". הוא מזכיר את המבוא להסכם ושואל רטורית: "אכן, העותרת חתומה על הבקשה, ואולם האם יעלה על דעת כי העותרת תכתוב על עצמה דברים אלה? אילו היה מדובר בבקשה חד-צדדית מטעם המשיב, הכוללת דברים נלוזים אלה, ניתן היה לומר כי מדובר בבקשה 'לגיטימית' הנוקטת בלשון נלוזה, אבל האם ניתן לראות במסמך זה משום בקשה מוסכמת כפי שהיא מתיימרת להיות?".
לדעת רובינשטיין, מדובר בהסכם בטל לפי דיני החוזים, שכן הוא בלתי מוסרי ונוגד את תקנת הציבור. "דומה, כי יש ממש בטענות העותרת, כי הסכם הגירושין כפי שנוסח אכן מתעלל נפשית בעותרת ואין איפוא מקום לרכוש סמכות על יסוד מסמך זה", הוא אומר. במישור המעשי אומר רובינשטיין, כי לנוכח הזמן שעבר - אין אפשרות להחזיר את התיק לבית הדין האיזורי, ולכן הדיון בו יועבר לבית המשפט למשפחה.
הבעל חויב בהוצאות בסך 15,000 שקל. השופטים אורי שהם ועוזי פוגלמן הצטרפו להחלטתו של רובינשטיין. את האישה ייצגו עוה"ד מלכה שירי, עדינה סיליס-גרוסי ועירית דגן; את הבעל ייצג עו"ד רפי שדמי; ואת בתי הדין הרבניים - עו"ד הרב שמעון יעקבי.

תאריך:  10/10/2012   |   עודכן:  10/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החלטה נדירה: בג"ץ פסל סמכות ביה"ד הרבני
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הפרדה הדת מהמדינה
בן דוגית  |  10/10/12 14:20
2
ביה"ד הרבני חיפה צריך פיזור  ל"ת
איפה מבקר המדינה?  |  10/10/12 15:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
קורא לערכאות הדיוניות להתייחס במפורש בנימוקיהן לספק הסביר    קובע: השופט המחוזי יונתן אברהם לא פעל לפי כללי המשפט הפלילי והתעלם מעיקרון הספק הסביר
עידן יוסף
היועץ המשפטי לכנסת: לא ניתן לחדש את הדיון בהצעת חוק התפזרות הכנסת מחודש מאי האחרון ויש לקיים הליכי חקיקה מלאים
מערכת אתר ערוץ הספורט
קשרה של ברצלונה שספג אדום מול בנפיקה לא יוכל לשחק מול סלטיק
עידן יוסף
למרות הבחירות בפתח ולמרות שהודיע לתנועת אומ"ץ לפני כמה חודשים כי ההכרעה בנושא תיפול בתוך זמן קצר ביותר טרם התקבלה החלטה בנושא
עופר וולפסון
ימים אחדים לאחר הדחתו, חוסר האמון בין מייסד מיזם הרכב החשמלי ומשפחת עופר מגיע לשיאים חדשים - עם פרישתו הסופית מתפקיד כלשהו בחברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il