מדד אמון הצרכנים של
בנק הפועלים ו-TNS טלסקר ירד בחודש ספטמבר בנקודה אחת לרמה של 124.6 נקודות. המדד למצב השוטף עלה ב-1.3 נקודות ומדד הציפיות ירד ב-2.5 נקודות.
בארה"ב נרשמה בחודש ספטמבר עלייה במדד אמון הצרכנים של הקונפרנס בורד והוא חזר לרמה בה שרר בתחילת השנה. השיפור כלל את המצב השוטף וכן את הציפיות.
כלכלני בנק הפועלים מסרו כי מדד אמון הצרכנים נמצא במגמת ירידה, ורמתו נמוכה מהרמות הגבוהות ששררו ב-2010. הפגיעה במדד בולטת בייחוד בתפיסת מצב התעסוקה בעוד שישה חודשים.
עוד ניתן לראות התפתחות שלילית משמעותית באשר לציפיות הצרכנים בנוגע למצב הכלכלי הכללי בעוד שישה חודשים. רק 13.4% מאמינים כיום כי המצב יהיה יותר טוב בעוד חצי שנה, לעומת 43.5% המאמינים כי המצב יהיה יותר רע, פער של כ-30.1%. פער דומה בין האופטימיים לפסימיים, לטובת הפסימיים, נרשם גם באשר למצב היום בכל הנוגע לביצוע קניות גדולות, כגון דירה ורכב. 40.5% חושבים כי זה אינו זמן טוב לרכישות אלו, לעומת 10.5% בלבד שחושבים שהזמן הוא טוב.
באופן כללי, ניתן לראות שסקרי הציפיות השונים ובכללם מדד אמון הצרכנים, מבטאים פסימיות לגבי העתיד, בזמן שהנתונים בפועל לגבי החודשים הקודמים ובהם נתוני הצמיחה, צריכה ותעסוקה, הפתיעו לחיוב. בבנק הפועלים מעריכים כי חלק מהפגיעה באמון הצרכנים נובע מהתייקרויות של מוצרי בסיס כמו מזון ודלק. כמו-כן, אמון הצרכנים הושפע בתקופה זו כנראה מגורמים כמו אי-הוודאות במישור הפוליטי והמתיחות סביב שאלת הגרעין האירני.
המדד מחושב מדי חודש על-ידי חברת TNS טלסקר, על סמך סקר בקרב 1,000 נשאלים במדגם ארצי מייצג של האוכלוסיה בישראל. סקר זה נערך בישראל החל מאפריל 2002. המדד מחושב על-פי מודל של חברת המחקר הבינלאומית TNS העורכת סקרים דומים במדינות רבות בעולם, ביניהם מדד, כאמור הקונפרנס בורד בארה"ב. מחקרים רבים הראו כי מדדי אמון הצרכנים מהווים אינדיקטור מוביל להתפתחות הצריכה הפרטית.