השיח ברשתות החברתיות מתחמם לקראת הבחירות המתקרבות, אך רוב השיח סביב המועמדים הבולטים שלילי. שיעור השיח השלילי סביב ראש הממשלה
בנימין נתניהו הוא 43%. רק 10% מהשיח על נתניהו ברשתות החברתיות חיובי, ואילו 47% מהשיח נייטרלי.
מצבה של
שלי יחימוביץ' טוב יותר, אך לא בהרבה. 30% מהשיח על יחימוביץ' ברשתות החברתיות שלילי, 45% נייטרלי ו-25% חיובי. במקרה של
יאיר לפיד שמקווה להוות אלטרנטיבה ל'פוליטיקה הישנה', 68% מהשיח נייטרלי, 9% בלבד חיובי ו-23% שלילי.
ראש הממשלה נתניהו זוכה לרוב תשומת הלב מבין הפוליטיקאים כשמדובר בשיח במדיה החברתית: בחודש האחרון נרשמו 591,287 אינטראקציות במדיה החברתית בהקשר של נתניהו, כלומר פרסומים, דיונים ושיתופים ברשתות החברתיות. בהקשר של לפיד נרשמו 101,170 אינטראקציות ובהקשר ליחימוביץ' נרשמו 70,805 אינטראקציות.
עם זאת השיח על לפיד הוא היחיד שרושם החודש עליה: כמות האינטראקציות על לפיד עלתה ב-16% החודש, לעומת ירידה של 9% אצל נתניהו ו-10% אצל יחימוביץ'.
לפי נתונים שנאספו על-יד tracx, פלטפורמה לניטור, ניהול וניתוח שיחות גולשים, ונותחו על-ידי ארד אקיקוס, חלה ירידה כללית בשיח על פוליטיקה ברשתות החברתיות בחודש האחרון, בהשוואה לחודש שקדם לו. כמות האינטראקציות ברשתות החברתיות רשמה אומנם ירידה של אחוז בלבד, אך כמות הפוסטים (הפרסומים החדשים) ירדה ב-26% וחשיפת הפוסטים והאינטראקציות בנושאים הפוליטיים לכלל ציבור הגולשים במדיה החברתית, ירדה ב-9%.
החשיפה לשיח בנושא שלי יחימוביץ' עלתה ב-11% בחודש האחרון וללפיד ב-18%, בעוד שהחשיפה לשיח בנושא נתניהו ירדה ב-16%.
מרבית השיח הפוליטי במדיה החברתית מתרחש בפייסבוק (83%) ורק 13% ממנו מתקיים בטוקבקים באתרי החדשות. כמות האינטראקציות בטוויטר היא 1.65%, שיעור נמוך בהרבה מהנהוג בארה"ב ובבריטניה - שם מנצלים הפוליטיקאים את טוויטר כבמה לעימותים ולשיח פוליטי.
כשמדובר בפרסום פוסטים חדשים-דהיינו יצירת שיח חדש, עולה המעורבות בטוויטר ל-20%, לעומת כ-63% בפייסבוק ו-9% בבלוגים.
גם המעורבות הפוליטית ביו-טיוב נמוכה: כ-0.8% בלבד, רחוק מהמציאות בארה"ב שבה משודר העימות הפוליטי בשידור חי באתר שיתוף הווידיאו, במקביל לטלוויזיה.
כ-81% מהאינטראקציות החברתיות ברשת על יחימוביץ' מתרחשות בפייסבוק. אצל נתניהו מדובר בשיעור דומה ואצל יאיר לפיד ב-92%.
האם השיח ברשתות החברתיות אכן משקף את הלכי הרוח בציבור הבוחרים הישראלי? בעבר עלו טענות על כך שמספר רב של האוהדים בעמודים של נתניהו, כמו גם פוליטיקאים אחרים, כלל אינם ישראלים. לפי יועץ וחוקר הניו מדיה והטכנולוגיה ארד אקיקוס שהביא את נתוני tracx, כ-8.5% מהגולשים הפעילים בעמוד של יחימוביץ' מגיעים מחו"ל. במקרה של נתניהו מדובר ב-20%, שינוי מהנתון שפורסם בחודש אוגוסט, לפיו 41.7% מהאוהדים לא ישראלים.
"העם איבד את הרצון ליצור אינטראקציה עם הפוליטיקאים ברשת החברתית, גם בגלל המרחק מהמחאה שעוררה אנשים ועכשיו הם נרדמו, וגם כי אנשים מרגישים שהם לא משפיעים. ב-20 ביולי עם הצגת הנתונים הכלכליים הייתה עליה בשיחות כי הייתה הרגשה מצד אנשים של רצון להשפיע. היום יש לאנשים הרגשה שלא שמים עליהם. ההכרזה על בחירות תגרום לעליה בשיח", אומר אקיקוס.
"הבחירות הקרובות יוכרעו ברשת, בכמות, אמינות ושטף המידע שהמתמודדים יוציאו לקהל", הוא מוסיף. "בחו"ל רואים שיש קורלציה אדירה בין כמות המשתתפים בשיחה ברשתות החברתיות לבין ההצבעה, וזה גם מה שקרה במחאה: הצלחנו לצפות כמה אנשים יגיעו להפגנה לפי הפעילות בפייסבוק. כשמנטרים מיליון איש לפני הבחירות זה יותר אמין מסקר גיאוקרטוגרפיה או מכון סקרים שממומן על-ידי ביבי".