יתרות מטבע החוץ המוחזקות בבנק ישראל, בראשו עומד הנגיד
סטנלי פישר, גדלו בשנים 2008-2011 בשיעור חד, מ-28 מיליארד דולר ל-75 מיליארד דולר. משרד
מבקר המדינה בדק את התהליכים שבאמצעותם קבע הבנק את הרמה הרצויה של יתרות המט"ח לטווח ארוך ואת סדרי הניהול של השקעת היתרות בשנים 2011-2008.
הבנק מנהל את יתרות המט"ח במקצועיות, ושם בשנים האחרונות דגש רב על שיפור תהליכי ניהול יתרות המט"ח ועל שכלול האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותו. עם זאת, בביקורת נמצאו היבטים אחדים הטעונים שיפור, וחלקם כבר הוסדרו במהלך הביקורת:
- על הבנק לבחון ולהגדיר מהו השינוי בעקרונות המחייב את אישורו של שר האוצר על-פי חוק בנק ישראל החדש.
- הקווים המנחים למדיניות ההשקעות של יתרות המט"ח, השיטות לניהול הסיכונים הפיננסיים והלא-פיננסיים שלהן, העקרונות למדידת התשואה שלהן ודרגות החופש לביצוע ההשקעות על-ידי החטיבה - כל אלו נמצאים במסמכים ובמערכות מתקופות שונות, ואינם מאוגדים במסמך מתכלל אחד.
- ועדת המט"ח בראשות הנגיד סטנלי פישר והוועדה המצומצמת המפקחת על היתרות, פועלות בלא נהלים כתובים שמסדירים את פעילותן ואת יחסי הגומלין ביניהן. חטיבת השווקים לא עדכנה חלק מנהליה במשך כמה שנים, אף שחלו שינויים בדרכי עבודתה.
- יעילותם של הצעדים שנקטה החטיבה כדי להפחית את הסיכון שעלה בסקר הסיכונים לא נבדקה על-ידי גורם מחוץ לחטיבת השווקים - כגון מנהל הסיכונים בבנק, מנכ"ל הבנק או גורם חיצוני אחר.
- הטיפול של הבנק בניגוד עניינים אפשרי של עובדיו נמשך זמן רב וטרם הסתיים.
- בבנק חסר נוהל סיווגים למסמכים רגישים שיסדיר את דרכי התיעוד והשמירה של המסמכים, הפצתם, הגדרת מורשי הצפייה בהם, עדכונם, ומעקב אחר העתקיהם.
- בלשכת הנגיד ובלשכת שר האוצר אין תיעוד של תוכן פגישות העבודה והתיאומים שהתקיימו ביניהם ועסקו בין היתר ביתרות המט"ח.
המבקר מסכם: "על הבנק להשלים את עידכון הנהלים שיסדירו את פעילותו בתחום המט"ח, לרבות חלוקת תפקידים ברורה ומניעת ניגודי עניינים פוטנציאליים של עובדי הבנק. החוק החדש והשינויים הארגוניים הכרוכים בו, ובכללם הקמת הוועדה המוניטרית, הם צעדים מבורכים שפותחים הזדמנות לשפר את ההיבטים שהועלו בדוח ביקורת זה ואת סדרי הניהול של יתרות המט"ח שמחזיק הבנק, לטובת המשק הלאומי".