X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מבקר המדינה מחמיא לבנק ישראל על ניהול היתרות - המסתכמות בעשרות מיליארדי דולרים - אך מצביע על מספר נקודות המצריכות תיקון
▪  ▪  ▪
פישר. 75 מיליארד דולר [צילום: פלאש 90]

יתרות מטבע החוץ המוחזקות בבנק ישראל, בראשו עומד הנגיד סטנלי פישר, גדלו בשנים 2008-2011 בשיעור חד, מ-28 מיליארד דולר ל-75 מיליארד דולר. משרד מבקר המדינה בדק את התהליכים שבאמצעותם קבע הבנק את הרמה הרצויה של יתרות המט"ח לטווח ארוך ואת סדרי הניהול של השקעת היתרות בשנים 2011-2008.
הבנק מנהל את יתרות המט"ח במקצועיות, ושם בשנים האחרונות דגש רב על שיפור תהליכי ניהול יתרות המט"ח ועל שכלול האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותו. עם זאת, בביקורת נמצאו היבטים אחדים הטעונים שיפור, וחלקם כבר הוסדרו במהלך הביקורת:
  • על הבנק לבחון ולהגדיר מהו השינוי בעקרונות המחייב את אישורו של שר האוצר על-פי חוק בנק ישראל החדש.
  • הקווים המנחים למדיניות ההשקעות של יתרות המט"ח, השיטות לניהול הסיכונים הפיננסיים והלא-פיננסיים שלהן, העקרונות למדידת התשואה שלהן ודרגות החופש לביצוע ההשקעות על-ידי החטיבה - כל אלו נמצאים במסמכים ובמערכות מתקופות שונות, ואינם מאוגדים במסמך מתכלל אחד.
  • ועדת המט"ח בראשות הנגיד סטנלי פישר והוועדה המצומצמת המפקחת על היתרות, פועלות בלא נהלים כתובים שמסדירים את פעילותן ואת יחסי הגומלין ביניהן. חטיבת השווקים לא עדכנה חלק מנהליה במשך כמה שנים, אף שחלו שינויים בדרכי עבודתה.
  • יעילותם של הצעדים שנקטה החטיבה כדי להפחית את הסיכון שעלה בסקר הסיכונים לא נבדקה על-ידי גורם מחוץ לחטיבת השווקים - כגון מנהל הסיכונים בבנק, מנכ"ל הבנק או גורם חיצוני אחר.
  • הטיפול של הבנק בניגוד עניינים אפשרי של עובדיו נמשך זמן רב וטרם הסתיים.
  • בבנק חסר נוהל סיווגים למסמכים רגישים שיסדיר את דרכי התיעוד והשמירה של המסמכים, הפצתם, הגדרת מורשי הצפייה בהם, עדכונם, ומעקב אחר העתקיהם.
  • בלשכת הנגיד ובלשכת שר האוצר אין תיעוד של תוכן פגישות העבודה והתיאומים שהתקיימו ביניהם ועסקו בין היתר ביתרות המט"ח.
המבקר מסכם: "על הבנק להשלים את עידכון הנהלים שיסדירו את פעילותו בתחום המט"ח, לרבות חלוקת תפקידים ברורה ומניעת ניגודי עניינים פוטנציאליים של עובדי הבנק. החוק החדש והשינויים הארגוניים הכרוכים בו, ובכללם הקמת הוועדה המוניטרית, הם צעדים מבורכים שפותחים הזדמנות לשפר את ההיבטים שהועלו בדוח ביקורת זה ואת סדרי הניהול של יתרות המט"ח שמחזיק הבנק, לטובת המשק הלאומי".

דוח מבקר המדינה: ניהול יתרות מטבע חוץ
יתרות מטבע החוץ (להלן - יתרות המט"ח או היתרות) המוחזקות בבנק ישראל (להלן - בנק ישראל או הבנק) גדלו בשנים 2008-2011 בשיעור חד, מכ-28 מיליארד דולר לכ-75 מיליארד דולר. בתקופה זו עד יוני 2010, נוהלו היתרות בהתאם לחוק בנק ישראל, התשי"ד-1954. ביוני 2010 נכנס לתוקפו חוק בנק ישראל, התש"ע-2010 (להלן - החוק החדש) ובו נקבע כי הוועדה המוניטרית שהוקמה בחוק רשאית לשנות באישור שר האוצר את העקרונות שעל פיהם מחליט נגיד בנק ישראל (להלן - הנגיד) על הרמה הרצויה של יתרות מט"ח לטווח ארוך. כן נקבע בחוק החדש שהוועדה המוניטרית בהתייעצות עם שר האוצר תתווה את הקווים המנחים למדיניות ההשקעה של היתרות. קודם כניסת החוק החדש לתוקפו היו הסמכויות בנושאים אלה בידי הנגיד, ולא נדרשו אישור של שר האוצר או התייעצות עמו. לפי הוראות החוק החדש נותרו סמכויות בידיו של הנגיד עד הקמת הוועדה המוניטרית. בתקופה שבה נעשתה הביקורת כיהן כנגיד פרופ' סטנלי פישר. ניהול יתרות מטבע חוץ פעולות הביקורת בחודשים אפריל-דצמבר 2011 בדק משרד מבקר המדינה את התהליכים שבאמצעותם קבע הבנק את הרמה הרצויה של יתרות המט"ח לטווח ארוך ואת סדרי הניהול של השקעת היתרות בשנים 2008-2011. עיקר הביקורת נעשתה בחטיבת השווקים בבנק (להלן - חטיבת השווקים או החטיבה). בדיקות השלמה נעשו במשרד האוצר. עיקרי הממצאים הבנק מנהל את יתרות המט"ח במקצועיות, ושם בשנים האחרונות דגש רב על שיפור תהליכי ניהול יתרות המט"ח ועל שכלול האמצעים הטכנולוגיים העומדים לרשותו. עם זאת, בביקורת נמצאו היבטים אחדים הטעונים שיפור, וחלקם כבר הוסדרו במהלך הביקורת. 1. על הבנק לבחון ולהגדיר מהו השינוי בעקרונות המחייב את אישורו של שר האוצר על פי החוק החדש. 2. הקווים המנחים למדיניות ההשקעות של יתרות המט"ח, השיטות לניהול הסיכונים הפיננסיים והלא פיננסיים שלהן, העקרונות למדידת התשואה שלהן ודרגות החופש לביצוע ההשקעות על ידי החטיבה נמצאים במסמכים ובמערכות מתקופות שונות, ואינם מאוגדים במסמך מתכלל אחד. 3. נמצא כי אין תיעוד לדיונים מנובמבר 2009 ועד נובמבר 2011 בהם נבחן עדכון ההרכב המטבעי של הנומרר לאור השינוי המהותי שחל בשימושים השונים. 4. נמצא שוועדת מט"ח והוועדה המצומצמת פועלות בלא נהלים כתובים שמסדירים את פעילותן ואת יחסי הגומלין ביניהן. עוד נמצא שחטיבת השווקים לא עדכנה חלק מנהליה במשך כמה שנים, אף שחלו שינויים בדרכי עבודתה. 5. יעילותם של הצעדים שנקטה החטיבה כדי להפחית את הסיכון שעלה בסקר הסיכונים לא נבדקה על ידי גורם מחוץ לחטיבת השווקים - כגון מנהל הסיכונים בבנק או מנכ"ל הבנק (שמונה על ידי הנגיד כאחראי לריכוז הטיפול בסקר הסיכונים) או גורם אחר מחוץ לחטיבה. 6. נמצאו כמה ליקויים טכניים בפיקוח ובבקרה של חטיבת השווקים על עבודת חדר העסקאות בבנק. 7. הטיפול של הבנק בניגוד עניינים אפשרי של עובדי הבנק נמשך זמן רב וטרם הסתיים. 8. בבנק חסר נוהל סיווגים למסמכים רגישים שיסדיר את דרכי התיעוד והשמירה של המסמכים, הפצתם, הגדרת מורשי הצפייה בהם, עדכונם, ומעקב אחר העתקיהם. 9. בלשכת הנגיד ובלשכת שר האוצר אין תיעוד של תוכן פגישות העבודה והתיאומים שהתקיימו ביניהם ועסקו בין היתר ביתרות המט"ח.
תאריך:  17/10/2012   |   עודכן:  17/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הצעת החוק הממשלתית המאריכה את שעון הקיץ כל שנה עד תחילת אוקטובר תעלה לקריאה שנייה ושלישית במליאה עוד במהלך פגרת הבחירות    ח"כ הורוביץ: "באיחוד האירופי קיימים 218 ימי שעון קיץ. היה צריך להאריך את השעון כמקובל באירופה"
איתמר לוין
הביטוח של המדינה לנכסיה שלה ולנכסי חברות תשתית מרכזיות - נמוך מדי    הציבור אינו רוכש ביטוח לכיסוי רכושו, למרות שרק המדינה מוכנה לבטח אותו
איתמר לוין
הנמל משתמש לעיתים קרובות בנימוק חסר בסיס של ספק יחיד או רכישה דחופה - וכך מבצע רכישות במיליוני שקלים בלא מכרזים כפי שדורש החוק
עידן יוסף
אחרי 36 שנים בשידור הציבורי מסיים הכתב, העורך והמגיש הוותיק את עבודתו ופורש במסגרת תוכנית הפרישה ברשות
איתמר לוין
האוניברסיטאות נוקטות מדיניות סותרת בנושא הקניין הרוחני שיוצרים חוקריהן: הקשחת יתר מחד-גיסא, ופרצות שמאפשרות זליגה מאידך-גיסא    את המדיניות קובעות בפועל חברות היישום במקום האוניברסיטאות עצמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il