X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המחקר והפיתוח והחדשנות בישראל חיוניים להתפתחותו ולקידומו של המשק, אך בדיקת המבקר העלתה כי בין הגופים האחראים על תחומים אלה כמעט שאין תיאום ואין הכוונה מרכזית לגבי יעדי המו"פ הממשלתי והתעשייתי שעל הממשלה להתמקד בהם
▪  ▪  ▪
תוכניות ברמה גבוהה נדחקות לשוליים [צילום: פלאש 90]

בישראל קיימים כמה גופים שתפקידם לייעץ לממשלה בנושאי המחקר והפיתוח (מו"פ), החדשנות והטכנולוגיה. בין הגופים האלה כמעט שאין תיאום ואין הכוונה מרכזית לגבי יעדי המו"פ הממשלתי והתעשייתי שעל הממשלה להתמקד בהם. כך עולה (יום ד', 16.10.12) מבדיקה שערך מבקר המדינה.
המבקר מצא כי ועדת המחקר - הזרוע הביצועית ליישום מטרות חוק מו"פ - דנה בכל אחת מישיבותיה בכ-35 תוכניות מו"פ (כ-2,000 תוכניות בשנה) לאחר שכל תוכנית מקבלת ציון מ-1 עד 5 מבודק מקצועי. הוועדה אינה משווה בין כלל תוכניות המו"פ שהוגשו למדען הראשי וטרם נדונו, אלא בוחנת רק את קבוצת התוכניות הנדונות באותה ישיבה. בשל שיטת עבודה זו אין לפני הוועדה תמונה כוללת לגבי רמתן של כלל תוכניות המו"פ, ותוכניות שקיבלו ציון נמוך זוכות לסיוע על חשבון תוכניות שקיבלו ציון גבוה יותר.
עוד נמצא כי בכל אחת מהשנים 2010-2008, קיבל המדען הראשי תוספת תקציב לקראת סוף השנה התקציבית. המדען הראשי דן בכרבע מתוכניות המו"פ שהוגשו בשנים אלה במהלך החודשים נובמבר-דצמבר, בסמוך לקבלת התוספת התקציבית. שיטת ניהול תקציב זו היא בין הגורמים לכך שכ-44% מהחברות נאלצות להמתין לקבלת סיוע פרק זמן ארוך יותר מכפי שקובע הנוהל של המדען הראשי.
כמו-כן, בהחלטות ממשלה משנים 2003-2000 לחיזוק יישובי קו העימות בצפון, נקבע שחברות יקבלו סיוע מוגדל בשיעור של 25% מעלות התוכנית המאושרת אם המו"פ והייצור מבוצעים באזורי קו העימות. אף שתוקפן של החלטות הממשלה פג בסוף 2003, המשיך המדען הראשי להעניק סיוע מוגדל לתוכניות מו"פ בקו העימות, ורק בינואר 2012 החליט להפסיק סיוע זה החל מ-1.6.12. בכל השנים שבהן הוענק הסיוע לתוכניות מו"פ המבוצעות באזורי קו העימות לא עשה המדען הראשי הבחנה בין קבלני המשנה מהאזורים השונים והעניק את הסיוע לכל הקבלנים בלי להתחשב במקומם הגיאוגרפי.
נמצא גם כי ועדת המחקר וועדת הערר אינן מתעדות בצורה מספקת את הנימוקים להחלטותיהן במערכת הממוחשבת של המדען הראשי. עקב כך נפגעו סדרי מינהל תקין ונפגע תהליך הבקרה על ההחלטות. המדען הראשי גם לא קבע קריטריונים ברורים להצלחה של מסלולי סיוע ולמדידת יעילותם והאפקטיביות שלהם ולא הגדיר יעדים שעל כל מסלול סיוע להשיג. המידע שבמערכת הממוחשבת של המדען הראשי על הפעילויות העסקיות של חברות שקיבלו סיוע הינו חלקי ולכן אינו מנוצל כראוי לצורך מעקב אחרי התועלת שבמסלולי הסיוע.
מן הביקורת עולה כי החשב הכללי במשרד האוצר והמדען הראשי לא נערכו מהבחינה המשפטית והכלכלית לטיפול במניות של חברות חממה (היזמים של פרויקט המחקר) ששועבדו לטובת המדינה, להבטחת פירעון הלוואות שקיבלו במסגרת החממות הטכנולוגיות. רק ב-2011 נבחר הגוף שיטפל במניות ובנכסי החברות אך טרם גובשו הנהלים לטיפול במניות, ולא ננקטו פעולות לשמירת אינטרס המדינה בחברות אלה.
מי ירכז הפעילות מול CERN?
בשנת 2011 נחתם הסכם להצטרפותה של ישראל כחברה מן המניין לפרויקט CERN. חמישה משרדי ממשלה וות"ת מתקצבים את השתתפות ישראל בפרויקט CERN אך לא נקבע איזה מהם אחראי לריכוז הפעילות מול הארגון, ולא נבנתה תשתית ארגונית מתאימה על-מנת להפיק את התועלת המרבית מההשתתפות של ישראל בפרויקט.
בשנים 2011-2009 ביצע המדען הראשי ביקורות ביניים מועטות בחברות שקיבלו סיוע ובכך נפגע הפיקוח עליהן. נמצא כי אין למדען הראשי יעד מוגדר של מספר הביקורות שעליו לבצע בכל שנה ואין הנחיות באלו חברות יש לבצע ביקורת במהלך השנה.
המבקר אף מצא כי בעיצומו של המשבר הכלכלי שהתרחש בשנת 2008 יזם המדען הראשי תוכנית לקליטת אנשי מו"פ שפוטרו מתעשיית ההיי-טק בתעשיה המסורתית. עם זאת, משרד התמ"ת לא הצליח להכין את התוכנית בלוח זמנים קצר ולא בחן את הסיבות לעיכובים בהכנתה.
המבקר מסכם: "המו"פ והחדשנות בישראל חיוניים להתפתחותו ולקידומו של המשק הלאומי, ולכן על הממשלה לקבוע יעדים ארוכי טווח בנושא מחקר ופיתוח. על-מנת להשיג מטרה זו יש צורך בגיבוש מדיניות לאומית שתספק מענה למגזרים שעליהם תחליט הממשלה ובמעקב אחר ביצועה. סדרי מתן הייעוץ לממשלה בנושאי המו"פ והטכנולוגיה ברמה הלאומית לוקים בחסר. לשם כך יש צורך בשיפור התיאום ושיתוף הפעולה בין המולמו"פ לממשלה בהתאם לתפקידי המולמו"פ כפי שמוגדרים בחוק".

תאריך:  17/10/2012   |   עודכן:  17/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקציב המו"פ: בלי עדיפויות ויעדים ברורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ביקורת חריפה של המבקר על דורון כהן, אשר בתפקידו כמנכ"ל רשות החברות איפשר לחברת החשמל להחליף את רואה החשבון שלה    קובע: התנהלות החברה ואוזלת היד של רשות החברות ורשות ני"ע פגעו בביקורת הבלתי-תלויה
איתמר לוין
קובע שהנהלת החברה, תוך העלמת עין מצד הדירקטוריון והרגולטורים, העניקה לעובדים ולגמלאים הטבות בלתי חוקיות במיליארדי שקלים    התוספות הביאו להפרשות מיותרות של מיליארדי שקלים לקופת הגמל של העובדים
מירב ארד
שישה שגרירים חדשים מסרו לנשיא כתבי אמנה    ירדן שלחה שגריר לאחר שיותר משנתיים לא כיהן שגריר מטעמה בישראל
איתמר לוין
שורה של ליקויים כבדים הביאה לכך שמחירי המים עלו ב-30%, ובהם סיבסוד לשימושים אחרים ועודף בתאגידי מים    לדעת שפירא ניתן להוריד את המחירים באופן כמעט מיידי
איתמר לוין
השינוי המבני לא בוצע    אין גורם תכנון מרכזי    האיחור בהפעלת התחנה באשקלון גרם לנזקים במיליארדי דולרים    הנטל על הציבור הוגדל בצורה בלתי חוקית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il