X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מרכיבים העשויים מאצות, מעצי תמר וממיצי פירות עושים אומנם רושם בריא, אך הם לעתים רבות מגיעים עם סיכונים בריאותיים רבים יותר מהיתרונות שהם מספקים
▪  ▪  ▪
הסתכלו בתווית [צילום: פלאש 90]

אם היה רשום "צבע רעיל" ברשימת המרכיבים של הפסטה המלאה החביבה עליכם, הייתם אוכלים אותה? כנראה שלא. מדוע בעצם לא, אם הצבע הרעיל הוא טבעי? גם אם הוא גורם לפריחה קשה ומשאיר אתכם אומללים אחרי שצרכתם אותו, כך בדיוק תעשיית המזון מתייחסת לכל מה שנקרא "מרכיבים טבעיים", אותם היא מנסה להחדיר למזונות המעובדים הנמכרים בחנויות. מרכיבים העשויים מאצות, מעצי תמר וממיצי פירות עושים אומנם רושם בריא, אך הם לעתים רבות מגיעים עם סיכונים בריאותיים רבים יותר מהיתרונות שהם מספקים, ללא קשר לרמת ה"טבעיות" שלהם.
מה מסתתר מאחורי התווית?
קרגינן: יכול מאוד להיות שאין לכם אפילו מושג קלוש מהו המרכיב עם השם המוזר הזה, אך זהו מרכיב העשוי מאצות ים ומשמש בעשרות מזונות "טבעיים", ואפילו בחלק מהמזונות האורגניים, ומטרתו למנוע את התפרקות מרכיבי המזון. הבעיה היא שהוא נמצא קשור לדלקתיות, שהיא עצמה עלולה לגרום למחלות כרוניות כמו מחלות מעי, דלקת מפרקים שגרונית וטרשת עורקים.
מה עושים? קרגינן משמש בעיקר במוצרי חלב, ולכן קראו היטב את התווית או קנו את המוצרים האורגניים שאינם מכילים אותו.
צבע קרמל: ממתקי הקרמל שהייתם אוכלים כילדים היו מקבלים את צבעם מסוכר מקורמל - סוכר שהופך לחום במהלך החימום. צבע הקרמל אותו אתם מזהים ברשימת המרכיבים שבמשקה המוגז שעכשיו קניתם שונה לחלוטין. הוא נוצר על-ידי חימום הסוכר עם מרכיבי אמוניום, תהליך שמפיק תוצר לוואי שעלול לגרום לסרטן בשם 4-MI, ונמצא כגורם מזהם ברמות שונות בצבעי קרמל שונים. חברת קוקה-קולה החליפה לאחרונה את נוסחת המשקה לנוסחה עם כמות נמוכה יותר של MI, אך בדיקות שנעשו על-ידי Center for Science in the Public Interest, גילו לאחרונה משקאות מוגזים הנמכרים עם רמות שונות ומסוכנות של המרכיב.
מה עושים? חייבים לשתות משקאות מוגזים? כדאי לזכור שמזהמים שעלולים לגדרום לסרטן הם רק אחת מתופעות הלוואי הרבות של משקאות אלו, הכוללות בעיות בכליות ובכבד, השמנה ועוד.
שמן תמרים: שמן תמרים משמש לאחרונה יותר ויותר כתחליף לשמנים צמחיים מוקשים חלקית, לאחר שמינהל המזון והבריאות (FDA) הורה על חוקים נוקשים בנושא התוויות שעל המזון המעובד המתייחסות לשומני טרנס, אך התחליף, מסתבר, אינו תורם כלל לבריאות הציבור. מספר מחקרים הראו כי שמן תמרים מזיק ללב בדיוק כמו שומני הטרנס המסתתרים בשמנים הצמחיים המוקשים חלקית. המחקר האחרון בתחום, שנעשה על-ידי משרד החקלאות האמריקני, גילה כי השמן מעלה את רמות הכולסטרול LDL בדיוק כמו השמנים המוקשים. בנוסף לכך שהוא עלול לגרום לבעיות לב, כמות עצומה של שטחי יערות גשם ואדמות כבול נחרבו כדי לפנות מקום למטעים שמטרתם ייצור שמן תמרים. אדמות כבול הן בעלות ערך אקולוגי רב משום שהן מרחיקות את דו תחמוצת הפחמן שנפלט כתוצאה מההתחממות העולמית, והרס יערות הגשם מסכן את חייהם והישרדותם של 140 מיני בעלי חיים באינדונזיה ושל 50 סוגים נוספים במלזיה - שני יצרני שמן התמרים הגדולים בעולם.
מה עושים? שמן תמרים משמש בעיקר בייצור קרקרים, עוגיות ומזונות אפויים אחרים, לכן בדקו היטב את התווית. שמן חריע או שמן חמניות, בריאים יותר ואינם גורמים לבעיות הקשורות לשמנים צמחיים אחרים שעוברים שינויים ועשויים מתירס, קנולה וסויה. אם המוצר האהוב עליכם מכיל שמן תמרים, התקשרו ליצרן ובקשו לדעת מה מקורו. ישנן חברות המשתמשות בשמן תמרים המיוצר באופן בו אותם מיני בעלי חיים לא ייפגעו.
מיץ קנה סוכר מאודה: למרות שהשם נשמע משכנע מאוד ובריא, מדובר למעשה בסוכר לבן מזוקק עם שם "פלצני" יותר. למעשה, לא מדובר כלל במיץ, אלא בגבישים מיובשים הנשארים לאחר שקנה הסוכר מבושל. גבישים אלו עוברים תהליך נוסף, המסלק מהם את הוויטמינים והמינרלים שהיו קיימים בקנה הסוכר המקורי. מאחר שלא מדובר במיץ, ה-FDA קבע חוקים חדשים שיהפכו את המושג לא חוקי על תוויות המזון ובמקומו יירשם "סוכר" או "סירופ סוכר מיובש". ה-FDA אפילו שלח מכתבי אזהרה ליצרני המיצים העושים שימוש במושג כדי להטעות את הציבור, ומפרסמים, לדוגמה, מוצר כ"מיץ טבעי 100%".
מה עושים: אם אתם בכל זאת רוכשים מזונות מעובדים, העדיפו לקנות את אלו המכילים ממתיקים עם ערך תזונתי אמיתי, כמו סירופ מייפל, מולסה או דבש.
מיץ פירות מרוכז: בשם כזה תיתקלו בוודאי על צנצנות ריבה או משקאות פרי, ותחשבו כי מדובר במרכיב בריא יותר מסוכר, נכון? לא. מיצי פירות מרוכזים מתפוחים, אגסים וענבים לבנים הם חלק מהממתיקים הנפוצים ביותר המוספים למזונות, והם לא יותר מ"קלוריות ריקות". מיצים אלו משמשים כתחליפי שומן בגלל תכולת המים שלהם. ולמרות זאת הם עדיין מכילים רמות גבוהות של פרוקטוז, צורה של סוכר הקשורה לבעיות לב וזיכרון.
מה עושים? פירות הם ממתקים טבעיים, לכן איכלו אותם כמו שהם. רמות הפרוקטוז מזיקות פחות בשל תכולת הסיבים הגבוהה והוויטמינים והמינרלים שבהם. אם אתם בכל זאת צורכים מזונות מעובדים, בחרו באלו המכילים ממתיקים עם ערך תזונתי כמו סירופ מייפל אמיתי, מולסה, דבש ואחרים.
סירופ תירס עתיר פרוקטוז: כמעט שאין כל ערך תזונתי לסירופ, המוסף לכל דבר כמעט - מלחמים ועד לרטבים לסלט, וגם הוא מספק לא יותר מ"קלוריות ריקות", הגורמות להשמנה. הוא נמצא קשור גם למחלות לב ובתהליך הייצור שלו יש סכנה לזיהום מכספית. ולמרות זאת, המרכיב מופיע במזונות רבים הנמכרים כ"טבעיים". בשנת 2008, ה-FDA החליט שבגלל התהליך התעשייתי הארוך הנדרש לייצור הסירופ, השימוש בממתיק במוצרים הנמכרים עם התווית של "טבעיים" הוא מטעה ושקרי.
מה עושים? הסירופ נמצא במזונות רבים דלי שומן, לכן קראו את התווית היטב וחפשו אחריו.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  21/10/2012   |   עודכן:  21/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מזון "טבעי" בריא? לא ממש...
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קראגינן- E407
ELIATL  |  22/10/12 00:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בימים אלה מתוכנן "גשר הרלינג" בעלות של כ-370 מיליון    חברת גדיש שתבנה את הגשר נותנת הצצה לפרויקט הענק: 700 מטרים אורך עם רכבת קלה בתווך, ושבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים
איתמר לוין
שופט השלום בהרצליה מצביע על ריבוי בקשות מיותרות לשחרור בערבות בבית המשפט, כאשר ניתן כמעט תמיד לעשות זאת כבר בתחנת המשטרה    התופעה נמשכת ואף מחמירה למרות ששורה של שופטים כבר העירו למשטרה
איתמר לוין
מאיר יפרח, ראש המועצה האיזורית שדות נגב, התקין מצלמה נסתרת בחדרה של דוברת המועצה    הודה בשורה של עבירות בתחום הפרטיות; המדינה תבקש להטיל עליו קלון
איתמר לוין
אברהם לוי מכר 64 מכוניות שעברו תאונות תוך שהוא מסתיר את עברן, העלים הכנסות במיליון שקל ושיחד פקידת דואר שסייעה בהעברת הבעלות במכוניות
עידן יוסף
שרי האוצר והחקלאות חתמו על הסכם עקרונות עם החקלאים ומועצת החלב להפחתת מחיר החלב ולחשיפה מדורגת של מוצרי החלב לייבוא    תוכנית לפרישה מרצון תוצע לבעלי הרפתות הקטנות    הרפתות שיישארו בענף יוגדלו בהיקף של כ-100 מיליון ליטר לרפת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il