תושבי העיר אלעד עלולים למצוא את עצמם בקרוב ללא תחבורה ציבורית. חברת
אגד תעבורה צפויה להפסיק ב-1 בינואר 2013 את השירות לעיר, ו
משרד התחבורה לא הצליח עד עתה למצוא חברה שתיכנס תחתיה.
בשנת 2004 הוציא המשרד מכרז להפעלת התחבורה הציבורית באשכול אלעד. זיכיון הפעלה שנחתם אז מול אגד תעבורה, חברה-בת של אגד, הסתיים בספטמבר 2012. אולם במקום להוציא מכרז חדש, בחר משרד התחבורה להאריך את החוזה. אולם בתנאים הנוכחיים לא מוכנה אגד תעבורה להארכה נוספת.
במכתב חריף ששלח לבכירי משרד התחבורה, מנכ"ל אגד תעבורה
מיקי לוי הודיע כי אם לא יקבל מהם תשובה, יפסיק חד-צדדית את השירות לעיר. בביקור שערך השבוע
שר התחבורה ישראל כ"ץ, ועליו דיווח כתב 'המבשר' חיים מרגליות, אמר לוי לשר: "כיום אנחנו עובדים בהתנדבות, ומאז התחלנו לעבוד בעיר הפסדנו עשרה מיליון שקלים. אין לנו שום עניין להמשיך להפסיד, ולכן אם לא יחתמו איתנו חוזה עם תנאים מתוקנים, אנחנו ניאלץ להפסיק את התחבורה".
השר כ"ץ, שנדמה היה כי הוא שומע על כך לראשונה, הורה לבכירי משרדו לקבוע פגישה דחופה. "זה נושא חמור", אמר, "ואנחנו חייבים לפתור אותו".
ל-News1 נודע כי משרד התחבורה פנה למפעילי תחבורה ציבורית אחרים, אך אף מפעיל לא הסכים להפצרותיו להפעיל את התחבורה הציבורית באלעד בתנאים הנוכחיים.
ההפסדים הרבים של חברת אגד תעבורה נובע מתנאי הפעלה בלתי אפשריים שנקבעו בזמנו, ובהם תשלום תמלוגים גבוהים מדי שנה למשרד התחבורה. התשלום הוא קבוע, 2.4 מיליון שקלים לשנה, ונקבע ללא קשר לסכום אותו הרוויחה החברה. חוסר הוודאות של אגד תעבורה באשר לעתיד פעילותה באשכול אלעד מונע ממנה רכישת אוטובוסים חדשים, וכך נוסעים התושבים באוטובוסים ישנים בהם מתגלים לא אחת תקלות.
אשכול אלעד היה הפסדי מלכתחילה בשל תחשיב שגוי. תעריפי הנסיעה היו נמוכים מאוד. כך למשל, נסיעה מאלעד לירושלים עלתה באגד תעבורה 13.50 שקלים, בעוד שנסיעה לירושלים מראש העין בקווי אגד עלתה 21.50 שקלים. תושבי הסביבה העדיפו להגיע לאלעד הסמוכה, להחנות את הרכב הפרטי ולנסוע עם אגד תעבורה לירושלים במחיר מוזל.
מתוך אחריות עסקית, התנגדו בעלי המניות לאורך השנים להפר ההסכם למרות ההפסדים – 10,000,000 שקלים, כאמור, בשמונה שנות הפעלה.
תגובת משרד התחבורה: משרד התחבורה דואג למתן שירות תחבורה ציבורית לתושבי אלעד, וימשיך לעשות זאת באופן רציף ועל הצד הטוב ביותר גם ב-2013".