X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הרשות מעוניינת לקדם חוק לפיו יוקם גוף פיקוח על משרדי רואי החשבון, שיפעל במתכונת דומה למודל ה-PCAOB האמריקני המטרה: למנוע ניגוד העניינים המובנה בפיקוח העצמי של רואי החשבון, המבוצע כיום באמצעות הלשכה
▪  ▪  ▪
יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר [צילום: ישראל מלובני]

רשות ניירות ערך פרסמה (יום ד', 31.10.12) להערות הציבור טיוטת חוק בנושא הקמת גוף פיקוח על משרדי רואי חשבון המבקרים תאגידים ציבוריים, במסגרת מפת הדרכים.
הדוחות הכספיים במהותם מהווים מקור מידע עיקרי לגבי מצבה העסקי של החברה ותוצאות פעילותה, וככאלה הם מהווים כלי עיקרי לקבלת החלטות השקעה. בראש ובראשונה בשל כך יוחד מקצוע שתפקידו לבקר את המידע הניתן בדוחות אלו - מקצוע ראיית החשבון.
במהלך העשור האחרון התעצמה החשיבות המיוחסת לרואי החשבון המבקרים כשומרי סף מרכזיים בשוק ההון. פרשות כגון אנרון ו-Worldcom מ-2002 בארה"ב ודומות להן באירופה, הוכיחו כי תפקוד לקוי של המבקרים מהווה סיכון אשר באופן מתמיד מאיים לערער את יציבות המערכת הפיננסית כולה. ברקע יש לזכור כי על-אף קיומם של כללי אי-תלות החלים על המבקרים, הרי לא נמצא עדיין פתרון הולם לסיבה המרכזית לתלותם בתאגיד המבוקר והיא בחירתם וקביעת שכרם בידי המבוקר.
לאור כל זאת הוקם בתחילת העשור הקודם בארה"ב גוף פיקוח בלתי תלוי על רואי החשבון המבקרים תאגידים ציבוריים (ה-PCAOB). ה-PCAOB החליף את לשכת רואי חשבון בארה"ב אשר פעלה כגוף המפקח על עצמו (SRO) בדרך של סקר עמיתים (Peer Review). השערוריות החשבונאיות המוזכרות לעיל הובילו למסקנה כי אין ביכולתו של מבנה פיקוח שכזה לבצע את המוטל עליו, בראש ובראשונה לאור ניגוד העניינים המובנה עת רואי החשבון מפקחים על עצמם.
על בסיס זאת, רשות ניירות ערך מציעה להקים גוף סטטוטורי, אשר במהותו יהיה דומה ל-PCAOB. גוף זה יהיה כפוף לרשות ניירות ערך, בלתי תלוי וללא כוונת רווח, ותכליתו לפקח באופן שוטף על רואי החשבון המבקרים תאגידים ציבוריים, ולהיות אמון על תהליך הביקורת שהם מבצעים תוך התקנת תקני ביקורת ובהם כללים בתחום בקרת איכות ואי-תלות, ושיפור מתמיד של תהליך הביקורת המבוצע.
חוק זה הוא חלק מרכזי במסגרת "מפת הדרכים" לפיתוח שוק ההון בכל הנוגע לחיזוקם של שומרי הסף, כפי שהציג לאחרונה יו"ר רשות ניירות ערך שמואל האוזר.
הרשות מסרה כי היא רואה בהקמת גוף זה חוליה מרכזית להגברת המהימנות בהערכות השווי. מערכות התקינה החשבונאית המרכזיות בעולם ובפרט כללי החשבונאות הבינ"ל הלכו ואימצו כללים של חשבונאות שווי הוגן. למעשה, חלקים לא מבוטלים מהדוחות הכספיים מושפעים כיום מעבודתם של מעריכי שווי ושמאים מקומיים וזרים. במסגרת זו נדרשים רואי החשבון המבקרים גם לבקר את נאותות הערכים מבוססי הערכות השווי. אחת ממשימותיו של הגוף תהיה להשביח את עבודת רואי החשבון המבקרים בתחום זה ודרך כך את תחום הערכות השווי.
מאז הוקם ה-PCAOB בארה"ב בשנת 2002, הוקמו גופים דומים בשווקים המובילים, בהם ה-POB באנגליה, ה-H3C בצרפת וה-AOC בגרמניה. כיום קיימים גופים מפקחים כגון אלה גם במדינות רבות פחות מפותחות. שוק ההון בישראל נותר בעניין משמעותי זה מאחור.

תאריך:  31/10/2012   |   עודכן:  31/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רשות ניירות ערך תפקח גם על רואי החשבון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
9 עצירים מתו בתקופת מעצרם בגואנטנמו, האחרון ביניהם בספטמבר 2012    לפי הרשויות, שש משמונה המיתות הקודמות היו תוצאה של התאבדות, שתיים ממוות טבעי
מירב ארד
בזכות המגעים עם ח"כ חסון הושג ההסכם שהוגש לוועדת הכלכלה ולפיו ישוחררו בעלי יחידות נופש עם בעיות כלכליות ובריאותיות    חסון: מדובר בהסכם וולנטרי ולא מחייב שהינו חסר תקדים
איציק וולף
מתחילת חודש נובמבר ועד לחודשי הקיץ יחויבו נהגי רכב פרטי להדליק אורות בכבישים בינעירוניים    אוטובוסים, משאיות ומוניות ידליקו אורות גם בכבישים עירוניים
אלעזר לוין
העסקה תחול על 56 אלף כלי רכב    שרביט זכתה ב-13% מכלי הרכב    איילון - 7%    הפרמיה הכוללת - 228 מיליון שקל
אלעזר לוין
הוועדה המחוזית אישרה לפני 3 שנים תוכנית לבניית 400 דירות, שתהיה בתוקף, בתנאים מסוימים, עד סוף 2012    התנאים לא התמלאו - כמקובל - והוועדה נאלצת לבטל את מגבלת הזמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il