X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גורמים בממשלה הטורקית מאשימים את האופוזיציה, שלטענתם מחבלת בחקיקה מתוך דאגה מופרזת לפרטיותם של אזרחי המדינה ב-FATF - "כוח המשימה הפיננסי" של ה-OECD - התקיימו בימים אלו דיונים על עתיד חברותה של טורקיה בארגון
▪  ▪  ▪
ארדואן. בשורה אחת עם קובה, פקיסטן וסוריה [צילום: AP]

בזמן בו טורקיה מסתבכת במזרח התיכון, שלטונותיה נאלצים להתמודד גם עם לחצים מכיוון המערב. בימים האחרונים, התקיימו דיונים ב-FATF - "כוח המשימה הפיננסי" של ה-OECD - על עתיד חברותה של טורקיה בארגון. באנקרה לא היו אמורים להיות מופתעים, שכן כבר ביולי השנה יצא ה-FATF באזהרה כי על טורקיה לקדם חקיקה נגד מימון טרור והלבנת כספים. "אם חקיקה רלוונטית...לא תקודם עד אוקטובר 2012", נאמר אז בהודעה רשמית, "FATF ייזום דיונים על חברותה של טורקיה".
שר האוצר הטורקי מהמט סימסק אמר בתגובה כי באנקרה מתייחסים ברצינות לדרישת OECD והממשלה הגישה כבר מזמן הצעת חוק בעניין לפרלמנט, אך החקיקה מתקדמת שם בקצב איטי. גורמים בממשלה הטורקית מאשימים את האופוזיציה, שלטענתם מחבלת בחקיקה מתוך דאגה מופרזת לפרטיותם של אזרחי המדינה.
אזהרת FATF מעמידה את טורקיה בשורה אחת עם מדינות כמו קובה, פקיסטן וסוריה. אם אנקרה לא תעמוד בדרישות הארגון, היא תוכנס בהמשך לרשימה שחורה בה נמצאות רק אירן וצפון-קוריאה כמדינות תומכות טרור.
מחיר כואב למגזר הבנקאי
למצב שנוצר עלולות להיות השלכות שליליות על כלכלת טורקיה. דירוגה העולמי, המתדרדר בלאו הכי עקב מאזן התשלומים השלילי, עלול לרדת עוד ולהבריח משקיעים זרים, שרכשו בשנה שעברה מניות ואג"חים בטורקיה בסך 21 מיליארד דולר. אך מי שעלול לשלם את המחיר הכואב ביותר הוא המגזר הבנקאי, מעמודי התווך של הכלכלה המקומית. הממשלה, המתגאה בהלימות הון גבוהה של כ-16%, חוששת מאוד מפגיעה בבנקים. רק לאחרונה הוחלט להפריט את הגדולים שבהם בניסיון לממן את סגירת הגירעון התקציבי הגואה.
בעוד הממשלה הטורקית מאשימה את המחוקקים בסחבת, פרשנים אחדים מדברים על היעדר רצון דווקא מצד העומד בראשה, רג'פ טאיפ ארדואן. הקפאת נכסי הטרוריסטים, אומרים הפרשנים, מהווה עבורו סיוט. ממילא, אזרחים רבים סובלים מנחת-זרועה של הממשלה, וגזירות נוספות עלולות לפגוע עוד במניותיה של מפלגת-השלטון. ארדואן לא צריך להוסיף לצרותיו את אל-קאעידה, שתמנה אותו ברשימת אויבי האיסלאם. סיבה נוספת להססנותו היא החשש מהעצמת סמכויותיה של המערכת המשפטית, בהן דאג לקצץ בשנים האחרונות.
ישנו גם מכשול כלכלי בדרך לחקיקה. ניהאט עלי אוזג'אן, אנליסט בכיר מאנקרה, ציין בראיון לסוכנות בלומברג כי כמחצית מהנכסים הכלכליים בטורקיה אינם רשומים. כל ניסיון לערוך רישום כזה יכול לעורר התנגדות מצד חוגים רחבים, במיוחד מקרב השכבות החלשות, הבסיס האלקטורלי של ארדואן.
חברות טורקיה ב-OECD בסכנה?
ב-FATF עוד לא נאמרה המילה האחרונה, אך המגזר הפיננסי בטורקיה כבר נפגע. לאחרונה דווח על תייר אמריקני שהבנק שלו מנע ממנו להשתמש בכרטיס אשראי בעת טיול בטורקיה בשל הגדרתה כמדינה "בסיכון גבוה". מקרה נוסף היה בבריטניה. הרשות הבריטית לשירותים פיננסיים קנסה ב-294,000 פאונד את בנק TBUK, השלוחה המקומית של Turkish Bank Limited. מדובר בבנק מצפון-קפריסין, הנתונה לשליטה טורקית, המעניק שירותי תיווך ל-9 בנקים בטורקיה גופא. הסיבה לקנס הייתה אי-עמידה בתקנות נגד הלבנת הון.
ולמרות הכול, האם חברותה של טורקיה ב-OECD נמצאת בסכנה? ספק רב, אומרים פרשנים. מנהיגי המדינה בטוחים כי המערב לא ירצה לסכן את השקעותיו שם או את מעמדה של טורקיה במשבר בסוריה. תקדים העבר היחיד הדומה הסתיים בהסדר; אוסטריה שהייתה אז למקלט פיננסי לגורמי פשע צלחה את המשבר ללא פגע.

תאריך:  31/10/2012   |   עודכן:  31/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טורקיה מהססת לחוקק נגד מימון טרור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קווה שפרן
מה אומרת משיכת הגבה השמאלית של יו"ר ישראל ביתנו ומה משמעות נשיכת השפתיים של ראש הממשלה?    ניתוח שפת הגוף במהלך איחוד הליכוד וישראל ביתנו
יפעת גדות
לוותר לגמרי על פינוקים? ושומנים - מותר? לעלות על המאזניים או שלא? מה נכון ומה לא נכון כשמנסים לרדת במשקל, אבל גם לשמור על משקל תקין
אלעזר לוין
היה מגדולי המתווכים בבתי יוקרה    בית המשפט הוציא נגדו צו כינוס נכסים    חובותיו - 2.2 מיליון שקל, חלקם לשוק האפור    "קניתי תמונות ופסלים שהתבררו כמזויפים"
מירב ארד
הרשם בן עמי כופר, יסיים את תפקידו לאחר 4 שנים    את מקומו ימלאו בוריס סולטנוביץ' ומיכאל ויגסין
איציק וולף
משטרת פתח תקוה פשטה על מוסד החוסים נווה יעקב ועצרה 70 מעובדיו    החשדות: התעללות פיזית, מינית ונפשית בחוסים ואי דיווח על העבירות    משרד הבריאות העביר את המוסד לניהולו הישיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il