X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פקק בתל אביב. כלום לעומת מה שצפוי [צילום: פלאש 90]
בקצב הנוכחי ישראל תפסיד 25 מיליארד שקל בשנה
כשל התעבורה: נסיעה בכביש תתארך בשעה
צוות שמינתה הממשלה מגלה כי אם יימשך המצב התחבורתי הקיים ייתקעו אזרחי שעות בפקקים ונזק כבד ייגרם למשק התשתיות הקיימות כיום אינן מאפשרות שיפור של תחבורה ציבורית שתציל את המצב
יהודה אלבז מזהיר. קטסטרופה בדרך

התחבורה הציבורית לא נוהלה כראוי
עידן יוסף
מ"מ מנכ"ל התחבורה מגלה: הבחירות מעכבות הקמת רשות ארצית, על מוניות ספיישל ניתן יהיה לשלם בכרטיס אשראי, נבלמה ירידת הנוסעים בגוש-דן, בשבוע הקרוב - מכרז לקרונות הקו האדום
לרשימה המלאה

צוות בינמשרדי, שמונה על-ידי הממשלה לבדוק את צורכי מערכות התחבורה הציבורית בתחום התכנון וההשקעה באזורים מטרופוליניים, מצא כי אם יימשך המצב הקיים, צפוי הגודש בדרכים לגדול משמעותית לכדי כשל כללי של רשת הכבישים העורקית במטרופולין גוש-דן בשעת השיא בבוקר.
עד שנת 2030 צפוי כל נוסע ברכב לבזבז מעל 60 דקות נוספות בממוצע ביום בכבישים בשל הגודש. בסך-הכל מדובר ב-850 מיליון שעות בשנה, שערכן נאמד בהפסד תוצר למשק של כ-25 מיליארד שקל בשנה!
את מסקנות הצוות חשף (יום ה', 1.11.12) יהודה אלבז, מ"מ סמנכ"ל בכיר במינהל היבשה במשרד התחבורה, והמפקח על התעבורה, במסגרת כינוס יום תחבורה ציבורית שקיימה עמותת תחבורה היום ומחר.
"אם אתם חושבים שהיום יש גודש, רק נדמה לכם. חכו מה יהיה בעתיד", אמר אלבז לנוכחים בכינוס. בתוך עשרים שנה, מעריך הצוות, יוכפל אורך הקטעים הגדושים בדרכים המהירות בשעות השיא של הבוקר.
בעיית הגודש בכבישים קיימת בכל העולם ואינה ייחודית לישראל, אך מחריפה בה לנוכח הזנחה של שנים. הצוות הבינמשרדי מצא כי פיתוח של הרשתות המתוכננות של התחבורה, בהתאם לתוכניות הקיימות, אינו עומד ביעדים האסטרטגיים, והוא נחות בהשוואה למטרופולינים המפותחים בעולם.
תקציב ההשקעות בתשתית תחבורתית בשנים 2010-2008 עמד על כ־9-7.5 מיליארד שקלים, המהווים רק 1.1-0.9 אחוז מהתמ"ג (GDP). חלק התחבורה הציבורית מזה היה כ-40%.
היום נמצאת ישראל הרחק מאחור בהשקעה בתשתיות התחבורה בכלל ובתחבורה הציבורית בפרט. "פיתוח רשת מערכת התנועה להסעת המונים בקצב הקיים, אין בו די", אמר אלבז, והביא נתונים להשוואה מן העולם:
  • בישראל של היום יש 14 מטר לנפש של תחבורה ציבורית, בעוד שהממוצע במדינות המתפתחות נע סביב 150 מטר (כמעט פי 11);
  • היצע שירות התחבורה הציבורית בישראל לנפש הוא 49 ק"מ, וכדי להגיע לממוצע העולמי (100 ק"מ) עליו להכפיל את עצמו;
  • גם מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית לתושב בישראל (133) צריך להכפיל את עצמו, כדי להגיע לממוצע העולמי - 270.
היעד: 25 קמ"ש ו-40% שימוש
  • המהירות המסחרית הממוצעת של תחבורה ציבורית בארץ היא 16 קמ"ש לעומת העולם בו הממוצע הוא 25 קמ"ש. המהירות בירושלים היא 16, בתל אביב 19 קמ"ש ובחיפה 18 קמ"ש. גם לאחר הפעלת ארבעת קווי הרכבת הקלה בירושלים ושבעת קווי המערכת להסעת המונים של חברת נת"ע במטרופולין תל אביב לא צפוי כי המהירות תשתנה, משום שהמהירות תלויה במעבר מהיר בין הקווים. הפתרון לכך - אמר אלבז - הוא מתן שירות מסיבי יותר לאזורים פריפריאליים בתוך המטרופולין.
ניתוח שעשה הצוות הבינמשרדי כדי לבדוק כיצד הגיעו בעולם ליעדים אלה, מצא כי הסברה הרווחת, לפיה רק כאשר יגדל מספר הרכבות - הכבדות, הקלות והתחתיות - יגדל גם מספר המשתמשים בתחבורה ציבורית, היא מיתוס. מה שגורם להגברת השימוש בתחבורה ציבורית הוא מידת השילוביות ביניהם באופן שבו רכבות לא יבואו במקום אוטובוסים. בירושלים למשל, עם כניסת הרכבת הקלה נוספו 20 אחוזים לשירות.
השוואה של רמת החדירה לערים ולמטרופולינים מעלה את הנתונים הבאים. הממוצע העולמי בתוך ערים גדולות נע סביב 47% תחבורה ציבורית לעומת 53% רכב פרטי, ובמטרופולינים הגדולים 36% תחבורה ציבורית לעומת 64% רכב פרטי.
גם כאן ישראל מפגרת מאחור. רמת חדירת התחבורה הציבורית (היומית, לאו-דווקא בשעות השיא) לתל אביב היא 26%, לחיפה 33% ולירושלים 25%. רמת החדירה למטרופולין תל אביב היא 22%, למטרופולין חיפה 23% ולמטרופולין ירושלים 22%.
אלבז הסביר זאת בחוסר בתשתית תחבורתית. "אין לנו תשתית ייחודית לשיפור התחבורה הציבורית. אנחנו על גבול היכולת שלנו לטיוב המערכת", הוא אומר את הידוע לכל, וחושף את גודל הפיגור בהשקעת הממשלות לדורותיהן בתחבורה בישראל. בעוד שמדינות אירופה משקיעות 10,000 אירו לתושב, בישראל השקיעו בשנת 2010 רק 1,400 אירו לתושב, וסכומים זעומים בשנת 2000.
הכפלת היצע השירות משמעה סבסוד כפול. כיום מסבסדת המדינה את התחבורה הציבורית בכ-4 מיליארד שקל בשנה. בסופו של דבר מקווה משרד התחבורה להגיע ליעד של 40% שימוש בתחבורה הציבורית. הדבר תלוי בהשקעות אדירות בתחבורה בכלל ובשינוי תפישת הממשלות בכל הקשור לנושא התחבורה הציבורית.

כך זה צפוי להיראות
תאריך:  04/11/2012   |   עודכן:  05/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כשל התעבורה: נסיעה בכביש תתארך בשעה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה די מגמתית
דוד נ  |  5/11/12 03:41
 
- אם כך - לא הבנת
ים תיכוני  |  5/11/12 07:48
2
נולד פרייאר - ימות פריייאר
אזרח ישראלי ,  |  5/11/12 08:28
 
- הוצאתה לי את המילים מהפה
רני הגבוה  |  6/11/12 04:40
3
צריך ליישם תוכניות להצלת המצב
האזרח המודאג  |  5/11/12 08:30
 
- אמרת בעצם "רק על אופנוע"...
ירון זכאי 1  |  5/11/12 09:32
4
דו"ח נכון
נהג   |  5/11/12 09:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הבחירות נדחו ביומיים מהמועד המתוכנן, על-מנת שחברות המחשוב האחראיות על ביצוע הליך הבחירות הממוחשב, ואשר מפעילות גם את הבחירות לרשימת הליכוד, יוכלו לקיים הכנה מקדימה
מערכת אתר ערוץ הספורט
טילמן (20 נקודות) הוליך את קטש לנצחון על חברו ליובין באולם בגן נר
אסף אקרמן
הכוכב יצא דווקא מעודד אחרי הפסד הבית. ג'וקיץ': נבנה פה משהו שונה
אלי אלון
באיגרת של יו"ר אגודת העיתונאים רותם אברוצקי לרגל כינוס אילת לעיתונות הוא כותב: "רשות השידור נוחה וכנועה מאי פעם, וגם ערוץ 10 וערוץ 2 שקוראים את המפה ינהגו בהתאם"
עידן יוסף
יו"ר מפלגת הגמלאים "דור" רפי איתן הציע לפנות את מקומו למאיר שטרית אם יצליח להביא 7 ח"כים מקדימה    מגעים גם לצירופו של אהוד ברק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il