X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המדינה בחרה בחברת "פפו ספנות" לניהול פעילות נמל אילת ב-15 השנים הבאות עבור הזיכיון, החברה תשלם 105 מליון שקל בתשלום ראשון, ועוד 15 מיליון שקל כתלות במחזור ההכנסות של הנמל
▪  ▪  ▪
נמל אילת. מופרט [צילום: יח"צ]

המדינה בחרה (יום ג', 6.11.12) רשמית לניהול פעילות נמל אילת בחברת "פפו ספנות"שבשליטת האחים נקש. החברה זכתה במכרז להפעלת הנמל לתקופה של 15 שנים, עם אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות וזאת בתנאי שתעמוד ביעדים שהציבה המדינה במסגרת המכרז.
"פפו ספנות" זכתה בזיכיון לתפעול נמל אילת על פי כתב הסמכה, שבו הגדירה המדינה את כל החובות והזכויות של החברה כחלק מתפעול נמל אילת ובהתאם לצו האינטרסים המבטיח את השמירה על האינטרסים הלאומיים, כלכליים-ביטחוניים של מדינת ישראל בנמל אילת. יש לציין, כי הבעלות על המקרקעין נשארת בידי המדינה ולזכיין ניתנת הזכות להפעלת הנמל בלבד.
מן האוצר נמסר כי "המדינה זיהתה צורך לאומי בשינוי המבני בענף הנמלים בישראל והעמדת מסופי נמל חדשים, כבר לפני שנים. לפיכך, בהתאם לרפורמה בנמלים שהחלה בשנת 2005, הוחלט כי ניהול הנמלים בישראל יתבצע בשלב ראשון על ידי חברות הנמל שהן חברות ממשלתיות ולא על ידי גורמי ממשלה. העברת הניהול התפעולי של נמל אילת לידיה של חברה פרטית הינו צעד נוסף בהשלמת השינוי הנדרש בנמלי ישראל". באוצר מוסיפים כי מודל ניהול הנמלים המקובל והרווח בעולם הינו מודל שלפיו המדינה הינה בעלת התשתיות בעוד שמסופי הנמלים מנוהלים על ידי גורמים פרטיים.
לדברי האוצר, העברת זיכיון הפעלת הנמל לחברה פרטית תביא לפיתוח ולמימוש הפוטנציאל האסטרטגי והכלכלי הגלום בו למשק ולענף: "העברת הזיכיון לידיים פרטיות תחזק ותגביר את התחרות בענף הנמלים בישראל, תייצר ערך לצרכן הישראלי, ליצואנים, ליבואנים ולכלל המשק הישראלי. כל זאת, באמצעות התייעלות, העלאת רמת השירות, הפחתת תעריפים למשתמשי הנמל, שיווק שירותי נמל וגיוונם, ובכלל זה יצירת קווי הובלה חדשים לרבות קווי מכולות, דרך אילת. לשם כך התחייבה החברה לפתח את תחום המכולות, תחום המהווה תנאי למימוש האופציה להארכת הזיכיון".
המתמודדת היחידה שנותרה
בחודש ספטמבר הוגשה הצעת מחיר על-ידי "פפו ספנות" בסכום של 100 מיליון שקל, בגין החזקת הזיכיון לתקופה של 15 שנה, ובתוספת של 90 מיליון שקל עם מימוש האופציה להארכת הזיכיון ב- 10 שנים נוספות. מתהליך המכרז פרשו כל שאר החברות שהתמודדו עליו תחילה: חברת ממן מקבוצת תעבורה וחברת בת של כימיקלים לישראל, בעקבות חששות לפסילה מטעמי ריכוזיות. המתמודדות גדות מיכליות וגולדבונד פרשו עקב הדרישה המקדמית להצעה כספית מינימלית של 100 מיליון שקל.
לאחר משא ומתן שהתנהל בין נציגי רשות החברות לבין נציגי החברה, סוכם על הצעת מחיר משופרת. התמורה הכוללת שתקבל המדינה בעבור העברת הזכות לניהול ותפעול הנמל ל-15 שנים הבאות, תינתן במספר שלבים: מחיר התחלתי במזומן בסך 105 מיליון שקל, בנוסף ישולמו עוד 15 מיליון שקל כתלות במחזור ההכנסות של החברה, מעל רף הכנסות שמשקף את ההכנסות בשנים האחרונות בנמל, ותוספת של 105 מיליון שקל שישולמו למדינה עם מימוש האופציה ל-10 שנים נוספות.
בראש הוועדה הבין-משרדית עומד מ"מ מנהל רשות החברות - רוני פרידמן, וחברים בה משנה למנהל רשות החברות - מאיר שמרה, היועץ המשפטי של משרד האוצר - עו"ד יואל בריס, סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר - אבי גבאי, וסגנית היועצת המשפטית ברשות החברות - עו"ד אביטל בירגר המשמשת כיועצת המשפטית לוועדה. משקיפי הוועדה: נציג משרד התחבורה ונציגי רשות הספנות והנמלים.
"עוד נכס של האזרחים הנמכר בנזיד עדשים"
יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', מתחה ביקורת חקריפה על הפרטת נמל אילת. "ממשלת נתניהו איבדה כל רסן מוסרי במדיניות ההפרטה הפרועה, שבמסגרתה היא מוכרת את הנכסים השייכים לאזרחי מדינת ישראל בנזיד עדשים", אמרה.
היא הוסיפה כי "ראש הממשלה רק הודיע כי הוא תומך בעסקת מכירתה של כיל לחברה קנדית, ובשעבודו של ים המלח לאינטרסים זרים, וכבר אנחנו מתבשרים כי עוד נכס אסטרטגי של מדינת ישראל, נמל אילת, האחראי על כניסה ויציאה של סחורות דרך ים סוף, נמכר במחיר מינימום למשפחת נקש. כל הליך ההפרטה וניהול המכרז היה שערורייתי, לרבות הישארותה של מתמודדת אחת במכרז, והעובדה שההצעה הסופית הייתה קרובה מאוד למחיר המינימום שננקב. למרות זאת, ובניגוד לכל היגיון, לא בוטל המכרז כנדרש ונמל ישראלי הועבר לידיים פרטיות".
"החלטה זו לא מפתיעה איש ועומדת בקנה אחד עם מדיניותה הכלכלית העקבית של ממשלת נתניהו - העברת נכסי המדינה לידי מעטים. אני קוראת לראש הממשלה נתניהו להשהות את תוקף ההחלטה, להמתין לתוצאות הבחירות ולאפשר לממשלה בראשותי, אם תיבחר, לקבל החלטות אידיאולוגיות וכלכליות שונות בתכלית", סיכמה יחימוביץ'.

תאריך:  06/11/2012   |   עודכן:  06/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נמל אילת עובר לידיים פרטיות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ממש לא פלא...
לא פלא  |  6/11/12 20:24
 
- ממש לא.המדינה בידי ההסתדרות ל"ת
והועדים הגדולים  |  7/11/12 17:00
2
היה ראוי לנסות להפריט לעובדים ל"ת
בחלקים  |  7/11/12 11:11
3
למה רק ל15 שנה? למכור לתמיד!
גד   |  7/11/12 13:42
4
למה נמלים כן ובתי סוהר לא? ל"ת
שבתאי עזריאל  |  8/11/12 08:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זיו אברג'יל
שחקן העבר ינסה להוציא את המועדון מתחתית הליגה הלאומית
נדב יעקבי
המנג'ר האיטלקי יודע שבלי ניצחון על אייאקס אין לו עתיד במנצ'סטר
רועי גלדסטון
האדומים יתארחו אצל פריינאי הערב (ישיר באתר). דרוקר: אופרה אחרת לגמרי
רועי גלדסטון
לפני אלבה, ריקי היקמן התייחס למעמד של חבריו: "פה, אתה חלק ממשהו גדול"
עופר וולפסון
באוצר החליטו להוסיף להתחייבות הקיימת לחברה, על סך חצי מיליארד שקל, סכום של חצי מיליארד שקל נוספים    400 מיליון שקל עדיין חסרים בקופת החברה, סכום אותו עליה לגייס עד סוף השנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il