X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוקרים גילו כי גישה לא פולשנית, המבוססת על צלילים מוסיקליים לאיזון פעילות המוח, יכולה "לאתחל" את המוח ולטפל ביעילות באינסומניה
▪  ▪  ▪
לאיזון המוח [צילום: AP]

אם אתם מאלו שסובלים מאינסומניה, כנראה שניסיתם כל מה שאפשר כבר - מחלב חם ועד לגלולות מלטונין או תרופות תחת מרשם - כדי לעורר את השינה המיוחלת, במידות הצלחה שונות ותופעות לוואי. אך מה הייתם אומרים אם ניתן היה להשיג את השינה המיוחלת ללא חומרים מלאכותיים כלל אלא בעזרת איזון פעילות המוח?
חוקרים מהמרכז הרפואי Wake Forest Baptist ביצעו מחקר רפואי ניסיוני כדי לקבוע אם גישה לא פולשנית, המבוססת על צלילים מוסיקליים לאיזון פעילות המוח, יכולה "לאתחל" את המוח ולטפל ביעילות באינסומניה.
יש לציין כי המחקר, שפורסם במהדורה המקוונת של העיתון Brain and Behaviour, מומן על-ידי Brain State Technologies, החברה שפיתחה את הטכנולוגיה בה השתמשו במחקר.
החוקרים הסבירו כי המוח האנושי מורכב משתי אונות - הימנית והשמאלית - הפועלות יחד כמעבדים מקבילים. כשאדם עובר טראומה או סובל מלחץ ממשי, תגובות ההישרדות העצמוניות שלו נכנסות לפעולה והמוח נמצא במצב של חוסר איזון. במידה שחוסר איזון זה מתמשך, עלולים להופיע תסמינים כמו אינסומניה. המחקר הנוכחי בדק טכנולוגיה חדישה שאמורה להביא ליתר איזון והרמוניה במוח וכך לשפר את התסמינים.
הטכנולוגיה החדשה קרויה HIRREM והיא מבוססת על פעולה המכונה "אופטימיזציה של גלי המוח". במסגרת ההליך הלא פולשני משתמשים במערכת המתוכננת לשקף את התדרים במוח חזרה למוח עצמו בעזרת צלילים מוסיקליים. התהודה בין הצלילים והאנרגיה החשמלית במוח הן שמביאות יחד לאיזון שתי האונות.
מחקר קטן
תוצאות המחקר התבססו על השינוי באינדקס חומרת האינסומניה (ISI) המודד את חומרת הפרעות השינה בעזרת סולם ערכים של 28-0. ה-ISI החציוני של משתתפי המחקר היה בין 18.7 ל-18.9, רמה שנחשבת לאינסומניה מתונה עד חמורה.
החוקרים גילו כי המשתתפים בקבוצת ה-HIRREM נהנו מירידה של 10.3 ב-ISI, משיפור בתסמיני האינסומניה ולמעשה עברו במונחים רפואיים לקטגוריה של "ללא אינסומניה", או ל"אינסומניה על הסף". אצל המשתתפים בקבוצת הביקורת, שהמשיכה את הטיפולים באינסומניה ללא ה-HIRREM לא נצפו שינויים ב-ISI. כשהמשתתפים בקבוצת ביקורת זו עברו טיפול ב-HIRREM התוצאות היו דומות לשל אלו שקיבלו את הטיפול מלכתחילה.
המחקר כלל 14 נשים ו-6 גברים. 10 משתתפים עברו טיפול ב-HIRREM יחד עם הטיפול הרגיל והעשרה האחרים שימשו כקבוצת ביקורת. הערכה ראשונית היא שקבעה את הסימטריה, כלומר האיזון, בין שתי האונות במוח והנתונים שנאספו כללו את ה-ISI של המשתתפים ומדידות אחרות כמו לחץ דם ומבחנים לתפקוד נוירוקוגנטיבי.
משתתפי המחקר שעברו את הטיפול ב-HIRREM קיבלו סדרה של 12-8 טיפולים שכל אחד מהם נמשך בין 90-60 דקות. במהלך הטיפול ישבו המשתתפים על כיסא כשחיישנים הוצמדו במספר מיקומים לשני צידי הקרקפת.
צליל מוסיקלי, שנקבע על-פי שיטת חישוב מתמטית, התבסס על תדירות דומיננטית שנקבעה על בסיס בדיקת אלקטרואנצפלוגרם (רשמת מוח חשמלית), הושמע חזרה דרך אוזניות. התהודה בין הצליל למעגלים החשמליים במוח היא שאיפשרה למוח "להתכייל", כלומר לחזור לאיזון וכך להביא לשיפור בתסמינים.
יש לציין את מגבלות המחקר והן מספר קטן של משתתפים והיעדר קבוצת פלצבו (תרופת דמה שאינה מכילה חומר רפואי אך בעלת השפעה פסיכולוגית על המטופל), כלומר שייתכן שהשינויים שנצפו בקבוצת ה-HIRREM נבעו מהשפעת הפלצבו. בנוסף, מאחר שהטיפול כולל אינטראקציה חברתית והרגעה, ישנם מנגנונים לא ספציפיים אחרים שאולי תרמו לשיפור.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  22/11/2012   |   עודכן:  22/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ממשל חמאס ברצועת עזה הכריז על 22 בנובמבר, היום שבו נחתם הסכם הפסקת האש עם ישראל, כעל יום חג לאומי    כל תושבי הרצועה ותלמידי בתי הספר יקבלו ביום זה חופש
איציק וולף
15 המדינות החברות במועצת הביטחון שיבחו את ישראל ואת ממשל חמאס על ההבנות בהסכם הפסקת האש והפצירו בצדדים לשמור עליהן    האיחוד האירופי: נמשיך לפעול לפתרון ארוך טווח למצב בעזה
איציק וולף
כשתותחי המלחמה נדמו שבה המערכת הפוליטית למצב בחירות    רבות ממפלגות האופוזיציה תוקפות את ראש הממשלה על שלא עמד בדיבורו לתקוף את החמאס ולמעשה נכנע לו    יו"ר העבודה תומכת עקרונית בהפסקת האש אך מסייגת את הדברים: הכל תלוי במבחן התוצאה
רועי גלדסטון
המארחים רצו 11:35 ברבע האחרון. 18 לשון דניאל
מערכת אתר ערוץ הספורט
אבוקסיס לפני אתלטיקו: "רוצים לסיים בטעם טוב"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il