X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע לראשונה שהחיסיון יחול לא רק על מקורות, אלא גם על מידע אם ניתן דרכו לחשוף את המקור בית המשפט השלום ידון שוב בדרישת המשטרה לקבל תמונות עיתונאיות מההתפרעות במפקדת חטיבת אפרים
▪  ▪  ▪
מירי צחי. תקדים חשוב [צילום: פלאש 90]
רובינשטיין. מאזן [צילום: דוד וינברג]

יום חשוב
פסק הדין בנושא מקור ראשון עשוי להצטרף לשורת פסקי דין מכוננים המבטיחים את חופש העיתונות בישראל. החיסיון העיתונאי, אשר למרבה הפליאה עד היום לא נקבע בחוק, הוא כולו פרי פסיקת בית המשפט העליון - והיום ניתנה לו הרחבה משמעותית. זהו יום חשוב לחופש הביטוי ולעיתונות החוקרת, תוך שבית המשפט העליון מאזן גם את הצורך לאפשר לרשויות החקירה למלא את תפקידן ולהילחם בפשיעה. אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן - ובמיוחד הראשון - הוציאו מתחת ידם מלאכת מחשבת וראויים לכל שבח.

בית המשפט העליון קובע לראשונה (יום ה', 29.11.12), כי חיסיון עיתונאי עשוי לחול לא רק על מקורות המידע אלא גם על המידע עצמו, אם חשיפת המידע תוביל לחשיפת המקור. בכך מרחיבים השופטים אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר ועוזי פוגלמן את החיסיון שהיה קיים עד כה.
רובינשטיין, שכתב את חוות הדעת העיקרית, אומר: "צמצום החיסיון העיתונאי לשאלות ישירות שנשאל העיתונאי באשר למקור, עלול שלא להגשים את התכלית אשר לשמה נקבע. מקום שגילוי מידע עלול להוביל לחשיפתו של המקור, ראוי כי יחול החיסיון. קשה למצוא טעם של ממש להבחנה בין מידע שנתקבל ישירות מן המקור לבין תמונות שצולמו בהמשך להזמנת הצלם על-ידי המקור ושיש בהן כדי לחשוף את המקור. ראוי כי החיסיון העיתונאי יחול על שני סוגי המידע". רובינשטיין מדגיש, כי החיסיון לא יחול על כל מידע שברשותו של העיתונאי, אלא רק על זה העלול לחשוף את מקורותיו.
רובינשטיין ממשיך וקובע מהן המשמעויות המעשיות של החיסיון על המידע עצמו. הוכחת החיסיון תחול על מי שיטען לה, וראוי שבית המשפט יבחן את החומר כדי להחליט האם קיים חיסיון. כאשר נתפסים מסמכים של העיתונאי על-פי צו חיפוש, יש לבחון את טענת החיסיון לפני שהמשטרה עושה שימוש במידע זה. החיסיון חל גם על שלב החקירה המשטרתית, ולא רק על המשפט. טענת החיסיון תיה מותנית בהיותו של המידע כזה, אשר על-פי טיבו נמסר מתוך אמון שיישמר בסוד.
קודם לכן, שב רובינשטיין ומדגיש את חשיבותו של החיסיון העיתונאי בכלל: "הגשמת חופש העיתונות מותנית בזרימת מידע חופשית ורציפה לציבור. מערכת היחסים שבין עיתונאי לבין מקורותיו היא 'מרכז העצבים' של תהליך זה; איסוף מידע אפקטיבי מצדיק הגנה על מקורות המידע, בכפוף להגבלות שבפרשת ציטרין. היעדר הגנה ראויה מעמיד את מקורות המידע ב'סכנת התייבשות'; בהיקפו של החיסיון העיתונאי יש כדי להשפיע, כמובן, על יכולת העיתונאי למלא את תפקידו. החיסיון מאפשר לעיתונאי חופש פעולה להשיג מקורות ולאמתם, לנכוח באירועים ולסקרם, ולחתור לאיתור מידע. הטעם שבבסיס הגנה זו אינו עניינו הפרטיקולרי של עיתון או עיתונאי; מקורו באינטרס הציבורי בקיומה. הגנה על מקורות מידע כרוכה איפוא בחופש העיתונות".
הדברים נאמרו בהחלטת בית המשפט העליון לקבל חלקית את ערעור המדינה על החלטת בית המשפט המחוזי, לפיה קיים חיסיון עיתונאי על תמונות שצילמה הצלמת מיכל צחי. מדובר בתמונות שצולמו בדצמבר 2011 במסגרת הפרות סדר אלימות, בהן חדרו מתנחלים למטה חטיבת אפרים והיכו את הסמח"ט. צחי, צלמת של העיתון מקור ראשון, טענה שמסירת התמונות למשטרה תחשוף את המקור שהודיע לה על האירוע.
ביהמ"ש העליון קבע, כי הבקשה להסרת החיסיון עומדת במבחנים שנקבעו בפסיקה לעניין המהותיות והרלוונטיות של החומר המבוקש. ואולם, יש עדיין לבדוק האם המשטרה יכולה הייתה להשיג את המידע ממקורות אחרים, ולכן יש להחזיר את הדיון לבית משפט השלום. את המדינה ייצגה עו"ד נעמי גרנות, את מקור ראשון וצחי ייצג עו"ד חגי אולמן, ואת מועצת העיתונות - עוה"ד יעל גרוסמן, ארנה לין ונטע שפירא.

תאריך:  29/11/2012   |   עודכן:  29/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט העליון מרחיב החיסיון העיתונאי
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
הערה
שחר1111111  |  29/11/12 14:09
2
המשטרה צריכה לחקור בעצמה
כל הכבוד  |  29/11/12 15:21
 
- שעון מקולקל מראה פעמים ביום את
השעה הנכונה  |  29/11/12 16:17
3
הילכו שנים יחדיו בלתי אם נועד
רועה העצים  |  29/11/12 15:38
 
- אתה צודק בעניין יחסי הכוח
רועה חביב  |  29/11/12 15:48
 
- מהר יעזרו עיתוזנות למשת"פ...
ירון זכאי 1  |  29/11/12 22:01
4
לדון על החיסיון משורשיו
נתן הבבלי  |  29/11/12 16:00
 
- חסינות
עז שחורה  |  29/11/12 17:21
 
- בדוגמאות שהבאת אתה צודק
לנתן הנכבד  |  29/11/12 18:00
 
- עיתונאי לא צריך רישיון...
ירון זכאי 1  |  30/11/12 01:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
הבנק רשם רווח נקי של 221 מיליון שקל ברבעון השלישי    התשואה על ההון: 7.9%    רשם גידול של 2.6% בסעיף ההוצאות, תוך ריסון סעיף המשכורות על-רקע צמצום כוח האדם, מגמה הנמשכת מתחילת השנה
עופר וולפסון
הרווח הנקי הסתכם ב-479 מיליון שקל    התשואה על הרווח: 8%    הבנק הקדים את פרישתם של 250 עובדים, ועלות הפרשתם הסתכמה ב-150 מיליון שקל ברבעון
עופר וולפסון
הסתכם ב-625 מיליון שקל ברבעון השלישי    יחס הלימות הון הליבה עלה ל-8.5%    ההכנסה מעמלות עלתה ב-5.5% ל-133 מיליארד שקל בעקבות שיפור בפעילות כרטיסי האשראי ושוק ההון    הפרשות הבנק להפסדי אשראי ירדו ל-286 מיליון שקל
יפעת גדות
הקשר בין דיכאון לוויטמין D הוא דו-כיווני    אנשים שסובלים מדיכאון נמצאים בסיכון גבוה לסבול ממחסור בוויטמין D משום שהם מבלים שעות ארוכות בבית, אינם מתעמלים ובסבירות גבוהה שלא להקפיד על תזונה בריאה
איציק וולף
ראש הממשלה מנסה להמעיט בחשיבות של ההחלטה הצפויה באו"ם לשדרג את מעמד הפלשתינים למדינה שאינה חברה באו"ם    "לא תקום מדינה פלשתינית בלי הכרזה על סיום הסכסוך ולא תקום מדינה פלשתינית בלי סידורי ביטחון שיגנו על מדינת ישראל ואזרחיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il