סקר נגישות שנערך עבור עמותת נגישות ישראל, לרגל יום המודעות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלות, בקרב 31 מסעדות, בבעלות אנשי עסקים ידועים, שפים מובילים וידוענים, מצא כי רק שליש מהן (32%) מהמסעדות נגישות לנכים באופן מלא.
16% מהמסעדות נגישות חלקית, 52% אינן נגישות כלל לנכים, וב-100% מהמסעדות אין תפריט המודפס בברייל.
- מחצית (52%) מהמסעדות ללא חניית נכים (הימצאות חניית נכים היא קריטית למוגבל).
- 55% מהמסעדות ללא שירותי נכים (נכים לא מבקרים במסעדה ללא שירותי נכים, כמו שאדם שאינו נכה לא יבקר במסעדה ללא שירותים - סועד נזקק לשירותים לפחות פעם אחת במהלך ביקור במסעדה).
- 81% מהמסעדות ללא כסאות עם משענת יד (חשוב ביותר למוגבלי הליכה המתקשים בקימה).
הסקר כלל בדיקה של הפרמטרים הבאים:
- נגישות הדרך מהחנייה לכניסת המסעדה.
- שירותי נכים ותקינותם, בדיקת אבזור נדרש, גודל תקני.
הדירוג חולק ל-3 רמות נגישות וחולק לפי הפרוט הבא:
נגיש - כל הפרמטרים הבאים מתקיימים: דרך נגישה, כניסה נגישה, שירותי נכים מאובזרים.
נגיש חלקית - כל הפרמטרים הבאים מתקיימים: דרך נגישה, כניסה נגישה, שירותי נכים מאובזרים חלקית או ללא אבזור.
לא נגיש - אחד או יותר מהפרמטרים הבאים מתקיים: דרך לא נגישה , כניסה לא נגישה, אין שירותי נכים.
יובל וגנר יו"ר נגישות ישראל: "עבור מעל ל-600,000 אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם מדובר במשימה בלתי אפשרית, לא יתכן שהם לא יוכלו להיכנס למסעדה לשבת ליד שולחן ובעת הצורך להתפנות בשרותי נכים. מדובר באפליה ובאי-אכיפה של חוקי הנגישות של מחלקות רישוי עסקים בערים השונות בישראל. בעת הקמת מסעדה עלות ההנגשה זניחה, ומה שיותר מעניין שלמסעדה נגישה יהיו יותר לקוחות משלמים (הנכים וגם אלה שבאים איתם - חברים ובני משפחה)".