X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט המחוזי יצחק ענבר קובע שבקשות המוגשות ללא תשתית משפטית מוצקה יכולות להימחק מסיבה זו בלבד קורא לבער את התופעה של הגשת תביעות כאלו
▪  ▪  ▪
ענבר. "יזמות" של תביעות [צילום: בוצ'צ'ו]
התרשלות או זלזול
"רדידות משפטית תנבע בדרך כלל מהתרשלות גרידא של בא-כוח התובע המייצג, או מזלזול, או מחיפזון הנובע מרצונו להיות המגיש של בקשת האישור הראשונה באותו עניין, או מסיבה אחרת כלשהי שאינה תלויה בנתבע. מזווית ראיה זו, חוסר תום הלב הדיוני של מי שהגיש בקשת אישור נבובה מבחינה משפטית, עשוי לעיתים להיות חמור יותר מחוסר תום הלב של מי שבקשתו לוקה ברדידות עובדתית"

בקשות לתביעות ייצוגיות בהן הטיעון המשפטי רדוד ושטחי, מעידות על כך שהמבקש אינו פועל בתום לב ולאור זאת הן עשויות להימחק. כך קובע (6.12.12) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, יצחק ענבר.
ענבר מזכיר את פסק דינו של בית המשפט העליון מהחודש שעבר, ולפיו "הגשת בקשה לאישור בלי לערוך בדיקה מעמיקה של התשתית העובדתית והמשפטית הרלוונטית עלולה כשלעצמה להוליך מסקנה כי יש יסוד להניח שהתובע הייצוגי ובא-כוחו לא ייצגו את הקבוצה בתום לב". על כך מוסיף ענבר:
"דברי כב' השופט פוגלמן כרכו בכפיפה אחת בקשות שרדידותן עובדתית עם בקשות שרדידותן משפטית אך נראה, בכל הכבוד הראוי, כי כוחם יפה במשנה תוקף לגבי בקשות מהסוג האחרון.
טעמו של דבר הוא, שבעוד שרדידות עובדתית עשויה לנבוע בחלק מהמקרים מפער המידע האינהרנטי שבין הצדדים, רדידות משפטית תנבע בדרך כלל מהתרשלות גרידא של בא-כוח התובע המייצג, או מזלזול, או מחיפזון הנובע מרצונו להיות המגיש של בקשת האישור הראשונה באותו עניין, או מסיבה אחרת כלשהי שאינה תלויה בנתבע. מזווית ראיה זו, חוסר תום הלב הדיוני של מי שהגיש בקשת אישור נבובה מבחינה משפטית, עשוי לעיתים להיות חמור יותר מחוסר תום הלב של מי שבקשתו לוקה ברדידות עובדתית".
תתאפשר תביעה אחרת
ענבר אומר, כי הוא ער לכך שדחיית בקשות על בסיס רדידות הטיעון המשפטי עלולה לעורר טענה לפיה הדבר יפגע באינטרס של הקבוצה. על כך הוא משיב: "משמעותה של דחיית בקשת האישור מהטעמים דלעיל אינה אלא שרדידותו של הטיעון המשפטי שהובא בה, כשהיא לעצמה, מבלי שהטענות נבחנות לגופן, אינה מאפשרת לקבוע כי התובע המייצג עומד במידת הסבירות הראויה בתנאי
הסף. דחייתה של בקשת אישור מטעם זה לא יחסום הגשת בקשה דומה שתיערך כדבעי.
"בהינתן שהגשתן של תובענות ייצוגיות הפכה זה מכבר ל'יזמות' סביר להניח, שככל שיש בבקשת האישור דנן ממש היא תוגש מחדש על-ידי מייצג אחר. אף אם נניח, אפוא, כי טיעון משפטי
כהלכתו, שקדמה לו בדיקה מעמיקה ויסודית של התשתית המשפטית, עשוי היה להפוך את הקערה על פיה, הרי הדעת נותנת, כי בקשת האישור תוגש בשנית, אלא שבזו הפעם תיערך כדת וכדין ותכלול טיעון משפטי של ממש".
הדברים כלולים בהחלטתו של ענבר לדחות בקשה להארכת מועד להגשת תגובה מטעם המבקשים בבקשה לתביעה ייצוגית נגד פלאפון. שמחה רוטמן ואבידן ברמן, המיוצגים בידי עו"ד דוד קירשנבוים, ביקשו לתבוע את פלאפון בטענה להעלאת תעריפי הקישוריות ב-22%, אך בבקשתם לא נכלל כל ניתוח משפטי של טענותיהם. פלאפון הגישה תגובה ארוכה ומנומקת, רוטמן וברמן לא הגיבו לה במועד ואז ביקשו הארכת מועד. ענבר אומר:
"היענות לבקשה אף תעודד הגשתן של בקשות חסרות תשתית משפטית מספקת, תופעה אשר ראוי לבערה. ודוקו: אין עסקינן בבקשת אישור שהונחה לה תשתית משפטית מספקת, שאז ייתכן שראוי היה לנקוט כלפי המבקש ומייצגו ביתר גמישות. בענייננו, החסר המשפטי שבו לוקה הבקשה הינו עמוק, רחב ומפושט, וכלליותו וסתמיותו של הטיעון המשפטי נוגעת לכל תנאי הסף הרלוונטיים. תשובה לתשובה, במסגרת בקשה בכתב לאישור תביעה ייצוגית, לא נועדה למלא חסר מסוג זה".

תאריך:  12/12/2012   |   עודכן:  12/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק ענבר  תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש נגד רדידות משפטית בתביעות ייצוגיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ביהמ"ש למשפחה קובע: בן זוג שאינו משלים עם תרומתו של בן הזוג השני לרווחת התא המשפחתי - צריך לעשות מעשה; הוא לא יוכל לטעון רק בדיעבד שהתרומה לא הייתה שווה
אביתר בן-צדף
עד כה הצליחו ארבעה ניסויים בשחרור חימוש
אביתר בן-צדף
האיסור - למשך תשעים יום - אינו חל על מועדוני החיילים בבסיסים, אלא רק על משקאות ארוזים בפחיות ובבקבוקים
יפעת גדות
מעשנות "קלות" עד "מתונות", היו בסבירות גבוהה פי שניים למות מבעיות לב פתאומיות בהשוואה לאלו שמעולם לא עישנו    אצל אלו שהפסיקו לעשן הסיכון ירד לאורך השנים
אביתר בן-צדף
סרג'נט דיוויד מ' ג'רארדי תפס עמדות שולטות על זירת המארב, כדי לירות במחבלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il