משרד הפנים עוסק בנושא קביעת סל שירותים יותר מארבעה עשורים, אולם טרם קבע סל שירותים, ולו מזערי, מחייב - כך עולה מדוח
מבקר המדינה יוסף שפירא לבחינת מצב הרשויות המקומיות בשנת 2012.
המבקר מציין כי אומנם ישנו סל תקציבי, כפי שהוא משתקף בספר התקציב של הרשויות המקומיות, שמשרד הפנים עיצב כתבנית אחידה לכלל הרשויות המקומיות, ובו מפורט התקציב המיועד לכל סוג של שירות. אולם ספר התקציב, שעניינו תשומות, אינו מלמד בהכרח על מתן השירותים בפועל מבחינת התפוקות, וגם אין בו תקן בנוגע לרמת השירות - כלומר, התוצאות שהושגו בעקבות ההשקעה התקציבית.
לאור המצב, כמה רשויות מקומיות החלו להגדיר לעצמן סל אשר הן רואות כבסיסי ומחייב והחלו גם בהטמעת מדדי ביצוע, במטרה לשפר את ניהולן ואת השירות לתושב.
משרד הפנים מצידו הכין מאז תחילת שנות האלפיים מערכת מדדי ביצוע, אולם הללו אינם מעודכנים ואינם מתפרסמים לציבור, ואין נעשה בהם שימוש לבקרה ולפיקוח על הרשויות המקומיות. ביוני 2012, בחלוף שלוש שנים ממועד קבלת החלטת הממשלה על הקמת רשות פנים-ממשלתית לבקרת רשויות מקומיות ולהערכתן, טרם ביצע משרד הפנים את ההחלטה.
המבקר מציין כי "מן הראוי שמשרד הפנים ישקול להביא את מדדי הביצוע לידיעת כלל תושבי המדינה, כדי להעניק להם כלי להשוואה בין הרשות שבתחום שיפוטה הם מתגוררים ובין רשויות אחרות, ובכך לעודד את הרשויות לשפר את תפקודן. עליו להשתמש במדדי הביצוע בבקרה ובפיקוח שהוא מקיים ברשויות, כדי להעלות את רמת השירותים שהן מספקות לתושב".
המבקר מציין כי ייעודה העיקרי של הרשות המקומית הוא לתת שירות לתושב, וכי בהיעדר הגדרה של השירות המחייב, עלול השירות המסופק לתושבים להיות לקוי או חסר. המבקר מוסיף כי "על משרד הפנים להמשיך לפעול לקידום הכנת סל שירותים כדי להבטיח אספקת שירותים מוניציפליים לכלל תושבי ישראל ברמה הבסיסית לכל הפחות. המודלים השונים הנגזרים ממערכי סל השירותים וממדדי הביצוע שבנו עיריות ירושלים, חולון, רעננה ותל אביב-יפו עשויים לשמש את משרד הפנים בעבודתו בנושא. גם רשויות מקומיות אחרות ראוי שילמדו מניסיונן של הרשויות הללו".