X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בהיעדר פיקוח ראוי, חלק מ-500 התאגידים והחברות העירוניות בישראל מתנהלים בצורה רשלנית, ללא כללי מנהל תקין, וצוברים הפסדים כבדים
▪  ▪  ▪
משרד הפנים. אין אסדרה ממשית על התאגידים [צילום: פלאש 90]

במצב החוקי כיום התאגידים העירוניים אינם כפופים למערכת כללים מרכזית אחת הקובעת מנגנונים אחידים לבקרה ולפיקוח עליהם. מצב זה, כפי שעולה (יום ג', 25.12.12) מדוח מבקר המדינה, גורם לכך שהתנהלותן הרשלנית גוררת פעילות בניגוד לחוק ולעתים אף הופכת לנטל כספי וניהולי על הרשות המקומית.
באפריל 2012 היו על-פי נתוני משרד הפנים יותר מ-500 תאגידים עירוניים, ובהם 239 חברות עירוניות כלכליות, בשליטתן המלאה של הרשויות המקומיות. המחזור השנתי של כלל התאגידים מוערך ב-5 מיליארד שקל, אך הפסדם המצטבר לסוף שנת 2010 מוערך ב-400 מיליון שקל.
כך למשל, מצא המבקר כי רשם החברות אינו מתנה את רישומה של חברה עירונית בהצגת אישור שר הפנים להקמתה וכי חלק מהחברות העירוניות אינן משלמות את האגרה השנתית ואינן מגישות דוח שנתי לרשם החברות כנדרש.
צו הקמת תאגידים אינו כולל הוראת תחולה על תאגידים שנוסדו לפני 1980, ולכן ההוראות שנכללו בו, ולפיהן החלטה בנושאים מסוימים טעונה אישור מאת שר הפנים, אינן חלות עליהם; לפיכך נוצר מצב שבו מחד-גיסא קיימים תאגידים שחלות עליהם מגבלות בכל הנוגע להקמת חברות-בנות, להתמזגות בתאגיד אחר או לשותפות עמו, להספקת שירותים שהם בסמכות העירייה על-ידי התאגיד ולהגדלת הון המניות, ומאידך-גיסא קיימים תאגידים שמגבלות אלה אינן חלות עליהם.
המצב הכאוטי הזה בא לידי ביטוי ביתר שאת לאור העובדה כי משרד הפנים ומשרד המשפטים לא הסדירו את יחסי הגומלין ביניהם בכל הנוגע לרישום ולייסוד של חברה עירונית בהיותם מופקדים על-פי דין על חברות אלה, כל אחד בתחומי סמכותו.
הדירקטורים מונו ללא בדיקה
המצב הנ"ל תרם לכך שבמועד הביקורת לא מינו הרשויות המקומיות הרצליה, כרמיאל, ראשון לציון ושדרות דירקטורים בהתאם למספר הדירקטורים הקבוע בתקנוניהן. כמו-כן, בכמה רשויות מקומיות הרכב הדירקטוריון של החברה העירונית אינו עולה בקנה אחד עם ההרכב שנקבע בתקנות התאגידים. כך למשל בבני ברק.
ברשויות המקומיות אום אל-פחם, חוף השרון ויקנעם מינו את נציגיהן בדירקטוריון של תאגידיהן העירוניים בלא שביקשו את אישור הוועדה לבדיקת כשירותם והתאמתם של מועמדים לכהונה מטעם רשות מקומית בגוף המנהל של תאגיד עירוני.
בנוסף, ב-40% מ-60 החברות העירוניות שנבדקו לא התקבל אישור ועדת המינויים לגבי דירקטור אחד או יותר, וב-90% מ-60 החברות העירוניות שנבדקו לא שונו התקנונים ולא נכללו בהם ההוראות הנדרשות על-פי חוזרי המנכ"ל של משרד הפנים.

תאריך:  25/12/2012   |   עודכן:  25/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התאגידים העירוניים הופכים לנטל על הרשויות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרשויות נטל על התושבים
נטל על האזרח  |  25/12/12 20:58
2
דירקטורים ללא הסמכה.. בכדי של
ידעו את החוק  |  26/12/12 09:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תומר לוי
דורה רוצה להחזיר את דמאו. השחקנים קיבלו משכורות
אלעזר לוין
לעיריית חיפה 1,200 מבנים, אך העירייה אינה יודעת מה שטחם, לצורכי פוליסת הביטוח    רק 90 מ-256 רשויות דיווחו על רשימת נכסיהן, לצורך התגוננות נגד רעידת אדמה
עופר וולפסון
משרד הפנים לא פועל זה עשרות בשנים כדי לספק מודל סל שירותים מוניציפלי לתושב - גם לא ברמה הבסיסית    לפני כעשור החל בהכנת מערכת מדדי ביצוע עירוניים, אך אלו לא עודכנו ולא פורסמו לציבור
אלעזר לוין
מצב חמור גם בירושלים ובחיפה    עיריות תל אביב וחיפה רכשו מבנים בעשרות מיליוני שקלים, אך לא הוסיפו אותם לרשימות הביטוח
איציק וולף
ראש עיריית נצרת עילית ביקש מהתובעת העירונית להקפיא צו סגירה שיפוטי לאולם אירועים והנפיק לאולם רישיון עסק בעת שעמד נגדו צו סגירה    לשכת ראש עיריית כרמיאל פעלה לביטול קנסות    יותר מ-400 דוחות חניה בוטלו לפי הנחיית סגן ראש העיר בניגוד לכל הנהלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il