X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
דיסקין התחמק מלבדוק הדלפת פרטים מדוח איילנד על המשט הטורקי, ואילו וינשטיין כלל לא התייחס לנושא "ההדלפות עלולות לפגוע באינטרסים ביטחוניים ראשונים במעלה"
▪  ▪  ▪
סכנה לבטחון המדינה

לאור הקשרים הבלתי-תקינים בין קצינים בשירות פעיל, כולל בתפקידים מסווגים, לבין בועז הרפז, בדק מבקר המדינה גם את היבטי ביטחון המידע של הפרשה. "משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה, כי חשיפת מידע, במיוחד חשיפת מידע מסווג רגיש, לגורמים בלתי מורשים עלולה לסכן את בטחון המדינה ואת ביטחון הפועלים בשירותה, ואינה עולה בקנה אחד עם פקודות הצבא".
הרפז נחשף למידע עדכני שבחלקו סווג כרגיש מבחינה ביטחונית, גם לאחר לאחר שהורחק מפעילות ועיסוק במערך מסווג באמ"ן ב-2004. הוא "ליקט ואסף מידע מגורמים רבים באמ"ן... באופן עקבי ומתמשך", וכי "לא ניתן להצביע על גורם אחד שחשף את בועז למידע מסווג באופן משמעותי".
בביקורת עלה, כי נוצרו מצבים שבהם קצינים בכירים לא עברו בדיקות ביטחון חוזרות זה שנים. משרד מבקר המדינה מעיר, כי ראוי שצה"ל ושב"כ יקבעו כללים ברורים לביצוע בדיקות ביטחוניות חוזרות לכל בעלי התפקידים ונושאי הדרגות בצה"ל, ויקפידו על ביצוען בשגרה הנדרשת.

דיסקין העדיף לחכות למבקר

ב-22.7.10 הציג אלוף (מיל.) גיורא איילנד בדיון מסווג לוועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון, שדיוניה סודיים על-פי החוק, את הדוח שלו בפרשת ה"מרמרה". ב-5.8.10 פורסמה כתבה בעיתון הארץ המפרטת דברים שנאמרו בפני ועדת המשנה בידי אביב כוכבי, שהיה חבר בוועדה. בעקבות כך ביקש הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, לבדוק מי האחראי להדלפה, אך עד תום מועד הביקורת לא נערכה חקירה.
ב-11.11.10 כתב אשכנזי לראש השב"כ דאז, יובל דיסקין, לראש מלמ"ב, אמיר קין, ולידיעת השר אהוד ברק, מכתב שנשא את הכותרת "פגיעה חמורה בבטחון המדינה". במכתב ציין, כי "חומרת ועומק החשיפה והפגיעה בליבת הקונצנזוס של שמירת הסוד בצה"ל, מצטרפים לשורה ארוכה של הדלפות מדיונים והדלפות מסמכים רגישים המתרחשת בחודשים האחרונים".
אשכנזי סיכם את מכתבו באומרו: "נדרש לעשות סוף לריבוי אירועי ההדלפה ולשימוש בחומר מסווג לניגוח אישי כנגדי. כדור השלג המתגלגל כאן בשבועות האחרונים, עלול לרסק את כל שבנינו בעמל רב ולפגוע פגיעה חמורה בביטחונה של מדינת ישראל. אבקש, כי תפעלו במשותף, בהובלת השב"כ ויכולותיו, לאיתור מקור הדלף והפסקתו באופן מיידי".
דיסקין השיב שאין מקום לחקירת שב"כ כל עוד מסמך הרפז נבדק בידי מבקר המדינה. על כך אומר המבקר, כי ככל שהדברים אמורים בתלונת אשכנזי מ-11.11.10 בדבר חשיפת סודות מערך מסווג באמ"ן, התקיימו לכאורה במקרה זה כל התבחינים שנקבעו בנוהל שב"כ כמצדיקים פתיחת חקירה. תשובתו של דיסקין לא הלמה תבחינים ושיקולים לפתיחת חקירה שנקבעו בנוהל שב"כ, והציגה שיקולים אחרים שאף הם אינם מתיישבים עם הנוהל. כריכת החקירה בסיום עתידי של בדיקת משרד מבקר המדינה, אינה עולה בקנה אחד עם הצורך המיידי למנוע המשך דליפה של מידע רגיש ו"לצמצם נזקים", שהוא, כאמור בנוהל שב"כ, אחת מהמטרות של חקירה כזו.

הפרקליטות לא ענתה

בעקבות תשובתו של דיסקין, פנה אשכנזי ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, במכתב דחוף, בו ביקש לפתוח חקירה בעניין ההדלפות הנוגעות לפרשת הרפז . הוא ציין, כי "עצם הדלפת המסמכים והימצאותם בידי גורמים חיצוניים – היא הבעיה ובה צריך לעסוק לאו-דווקא סוגיית מניעת הפרסום".
ב-13.1.11 השיב המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, שי ניצן, לפניית אשכנזי על דעתו של וינשטיין, כי על פניו אכן מדובר בנושאים רגישים, אולם אשכנזי לא פירט מהו החומר הסודי שהודלף ומסכן את בטחון המדינה. הוא ביקש מאשכנזי להעביר לעיונו מידע מפורט ולהבהיר את סוגיית הסכנה לבטחון המדינה, כדי שהפרקליטות תוכל לגבש את עמדתה.
עוזרו של אשכנזי, אל"מ ארז וינר, השיב לניצן בו ביום ופירט דוגמאות לנושאים רגישים שהודלפו, ושהחמור מכל ביניהם היה, לדבריו, "פרסום הנוגע ליחידות [מיוחדות]". עוד פירט וינר שורה של הדלפות ממסמכים מסווגים ומידע מדיונים מסווגים בנושא "המשט הטורקי". הוא הוסיף "הדבר [ההדלפות] גורם למפקדים לחשוב על מה נאמר על ידם בדיונים ולמי מעבירים מסמכים רלוונטיים. חשש זה... עלול לשתק את המערכת ולפגוע באיכות תפקודה". עותקים מהמכתב נשלחו ליועץ המשפטי לממשלה, לראש שב"כ, לראש אמ"ן, למזכיר הצבאי לראש הממשלה ולפצ"ר. פרקליטות המדינה מסרה למשרד מבקר המדינה, כי על מכתב אחרון זה של וינר לא נמצא מענה כתוב.

מיצוי הטיפול הפלילי והמשמעתי

המבקר מסכם: "השתלשלות העניינים בנושא מסירה שלא כדין של מידע בתחומים מסווגים ורגישים לביטחון מדינת ישראל, אשר עלתה אגב הביקורת בפרשת הרפז, היא חמורה, בפרט נוכח העובדה שפרטי המידע המודלפים בנושאים הרגישים עלולים לפגוע באינטרסים ביטחוניים חיוניים מהמעלה הראשונה של מדינת ישראל. לכן, מוצא משרד מבקר המדינה לנכון להסב את תשומת לב הדרג המדיני הבכיר – ראש הממשלה ושר הביטחון – ואת גורמי אכיפת החוק – היועץ המשפטי לממשלה וראש שב"כ – לצורך שיידרשו לנושא, ויפעלו מוקדם ככל הניתן לשרש תופעה זו, בדרך של חקירת ההדלפות, איתור המדליפים ומיצוי הטיפול הפלילי או המשמעתי בהם.
"מסירת מידע שלא כדין בנושאים ביטחוניים רגישים הייתה לתופעה חוזרת ונשנית. הדלפת סודות רגישים מתחומים מסווגים באמ"ן, שחשיפתם עלולה לסכן את בטחון המדינה, כמפורט בדוח הביקורת, היא ליקוי ערכי ומעשי ברמה הלאומית הכוללת. ראוי לכן כי ראש הממשלה, שר הביטחון והמופקדים על חקירה ואכיפת חוק, כל אחד על-פי אחריותו, יפעלו נמרצות כדי לשרש תופעה נפסדת זאת, תוך הפעלת כל הכלים שבידי גופי הביטחון במסגרת קהילת המודיעין ואחרים למניעה ולסיכול של זליגת סודות".

תאריך:  04/01/2013   |   עודכן:  06/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המבקר: לפעול בכל האמצעים להפסקת ההדלפות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
זה הדיכטר שמטיף היום בשחצנות
אני מאמין לגבי  |  6/01/13 16:31
2
גבי סיבוני, שקיבל את המסמך מיד
נדב לוינסקי  |  7/01/13 12:01
3
הוא לא קיבל מאיש מידע מסווג??
מכבסת לינדנשטראוס  |  13/01/13 15:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
בניגוד מוחלט להוראות, שיתפו בכירים באמ"ן את בועז הרפז במידע סודי    ההילה שלו גרמה במשרד הביטחון "לעיוורון של המעורבים ולנטרול מנגנוני הבקרה הקיימים במערכת"
איתמר לוין
אחרי שנתיים אין החלטה בנושא העמדתו לדין של הרפז    בקשתו של אשכנזי לחקור הדלפות נגדו כלל לא זכתה למענה    וינשטיין לשפירא על כלל הממצאים: החומר בטיפול
איתמר לוין
המבקר: ככל שהלך המשבר והחריף, תוך שעניין זה תפס גם ממד ציבורי רחב בתקשורת, מצופה היה מנתניהו להתערב במשבר לפתרונו ללא שיהוי נוסף
איתמר לוין
עוזרו של הרמטכ"ל שיתף פעולה באיסוף מידע מכפיש על ברק    המבקר: מעשיו של וינר נגדו את חוק יסוד צה"ל ואת רוח הצבא    דוחה את הסבריו לפיהם פעל כדי להגן על אשכנזי מפני ברק
איתמר לוין
הפנה את בועז הרפז לעוזרו, ארז וינר, וכך יצר את הקשר הממושך ביניהם    אשכנזי קיבל מידע מהרפז על ברק גם באמצעות אשתו    המבקר: התנהגותו של אשכנזי חמורה; שגה קשות בטיפולו במסמך הרפז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il