X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הדוח נחשף שנתיים לאחר שהוגש והביא להפסקת המימון הממשלתי לעמותה שהציעה פרס עבור מידע על רון ארד בן-יאיר, אור ושביט קבעו שאת פעילות איסוף המידע יש להעביר לקהילת המודיעין
▪  ▪  ▪
שרגא. דרישות [צילום: תמר מצפי/באדיבות גלובס]
יואב יצחק
ברק הקים ועדה לבדיקת פעילות עמותת לחופש נולד

נותקו וסגרו
ועדת הבדיקה הציעה ש"לחופש נולד" תמשיך לפעול בצורה מצומצמת עם תקצוב קטן של משרד הביטחון. במקום זאת העדיפו אליעד שרגא ואייל בן-ראובן לסגור אותה ולהפנות אצבע מאשימה כלפי אהוד ברק. מי שבאמת אכפת לו, פועל בהתנדבות או מגייס כספים מהציבור. העובדה שהעמותה נסגרה ברגע בו נותקה מעטיני הכסף של משרד הביטחון, מעלה הרהורים נוגים בדבר מידת הכנות של ראשיה למטרה הבאמת-חשובה שעמדה ביסוד הקמתה.

עמותת "לחופש נולד" מיצתה את פעילותה בנוגע להצעת פרס תמורת מידע שיביא לאיתורו של רון ארד, ואילו את פעילות איסוף המידע שביצעה יכול לבצע אגף המודיעין. זו הייתה המסקנה המרכזית של ועדת הבדיקה לעניין העמותה, אשר הביאה לפני שנתיים להחלטתו של שר הביטחון, אהוד ברק, להפסיק את המימון לעמותה.
הדוח נחשף רק כעת (10.1.13), בעקבות פנייה של התנועה לחופש המידע לבית המשפט המחוזי בתל אביב, אך חלקים מהותיים ממנו הושחרו בידי הצנזורה. לבקשתה של התנועה הורתה (15.1.13) השופטת שרה גדות למשרד הביטחון לנמק בתוך 45 יום מדוע לא יותרו לפרסום גם הקטעים שהושחרו.
ועדת הבדיקה הוקמה בעקבות הגילויים ב-News1 על אי-סדרים בפעילות העמותה, בראשה עמד עו"ד אליעד שרגא, כולל משיכת משכורות גבוהות מצד בכיריה בלא שהיא הגיעה להישג כלשהו. בעקבות פרסום זה הגיש שרגא תביעת לשון הרע נגד News1, אך התביעה נמשכה על-פי המלצת בית המשפט עם תחילת הדיונים בה. בוועדה היו חברים מיכאל בן-יאיר, לשעבר היועץ המשפטי לממשלה, אלוף (מיל.) אורי אור וראש המוסד לשעבר, שבתי שביט.
העמותה הוקמה ביוזמת משפחת ארד בתחילת 2001 והיא הציעה פרס של 10 מיליון דולר תמורת מידע אמין על גורלו של הנווט הנעדר. מאוחר יותר עסקה העמותה גם בנעדרים נוספים, כולל נעדרי קרב סולטאן יעקוב, גיא חבר ומג'די חלבי וגם בעניינו של גלעד שליט. משרד הביטחון מימן את פעילותה השוטפת של העמותה ב-11 מיליון שקל בשנה לאחר שסיימה שלוש שנים של התארגנות (דהיינו - 70 מיליון שקל עד סגירתה), והמדינה גם תקצבה את הפרס המובטח.
בשנים 2007-2005 קיבל המוקד הטלפוני של העמותה 30,000 פניות, כולל קללות, בקשות עבודה, דרישות כספיות ומידע מסווג. בשנים 2008-2007 הצטמצמה הפעילות לקבלת דואר אלקטרוני, אם כי בשנת 2010 דווח על כ-1,000 פניות בחודש. עד אפריל 2009 הועברו לטיפול 4,321 פניות, אך רוב הפרטים לגביהן ולגבי ערכן נאסרו בפרסום. עם זאת, הוועדה קבעה ש"עבודת הקליטה הפסיבית של פניות הפונים אינה פעילות ייחודית לעמותה, והיא ניתנת לביצוע גם על-ידי קהילת המודיעין".
ועדת הבדיקה קבעה, כי "לחופש נולד" הצליחה לשווק את הפרס המוצע, אך בנושא זה היא מיצתה זה מכבר את פעילותה. "הושגה חשיפה מלאה של הפרס מול כל קהלי היעד של השבויים והנעדרים, ובכל הנוגע לתחום פעילות זה, שהוא התחום הייחודי לפעילותה של העמותה, אין יותר לעמותה מה להציע". כאשר אישר בזמנו היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, לעמותה לבצע בצורה חריגה פעילות שלטונית מובהקת של איסוף מידע - המשיכה הוועדה - היה זה לצורך שיווק הפרס.
"משמיצתה העמותה את פעילותה בתחום הכרזת הפרס ופרסומו, אין קיימת עוד הצדקה עניינית להמשך פעילותה בתחום הקליטה הראשונית של הפניות. שכן תחום זה הוא תחום מובהק של פעילות שלטונית, בתחומי מודיעין רגישים, שראוי לו שיבוצע באופן מלא במסגרת המערכת השלטונית המתאימה, לאמר - במסגרת קהילת המודיעין", קובעים בן-יאיר, אור ושביט.
בשולי הדוח מציינת הוועדה את יחסה השלילי של העמותה לבדיקה בעניינה, אשר בא לידי ביטוי בין היתר בדרישתו של שרגא שבין חברי הוועדה ייכללו שני חברי עבר בוועד המנהל שלה. העמותה סירבה להציג את עמדתה בפני הוועדה, דבר ה"מעלה שגם היא מפקפקת באפקטיביות שבהמשך פעילותה". לבסוף הציעה הוועדה ש"לחופש נולד" תמשיך לפעול לשמירת הקשר עם משפחות השבויים והנעדרים, על בסיס וולונטרי ובתקצוב נמוך של משרד הביטחון.

תאריך:  17/01/2013   |   עודכן:  17/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עמותת "לחופש נולד" מיצתה את פעילותה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מדוע באמת נסגרה העמותה ?
חשדנית  |  17/01/13 11:20
2
מדוע לא מפרסמים כמה קיבל שרגא ל"ת
אברהם מערב השומרו  |  17/01/13 12:55
3
עבודת קודש בהתנדבות
דובר אמת  |  17/01/13 19:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ביהמ"ש דחה תביעה נגד אחד המומחים המובילים בארץ בתחום האבחון הטרום-לידתי בקובעו, כי מומחיותו היא ערך נוסף למטופלות - אך לא סיבה לדרוש ממנו אחריות מוגברת
עידן יוסף
האוטובוס החסכוני בדלק מתוצרת הולנד באורך של כ-19 מטר ויכול להסיע עד 136 נוסעים, מהם 96 בעמידה
איציק וולף
מפלגתו של נפתלי בנט קיבלה תמיכה לא צפויה ולא רצויה מרוצח ראש הממשלה יצחק רבין    לבני: ההמלצה צריכה לגרום לכל מי ששקל להצביע לבנט שידו תרעד כשיגיע לקלפי
אלעזר לוין
2,000 משקים ניזוקו, רובם מבוטחים ויקבלו פיצוי    אין נזקים משמעותיים לתעשיה, חוץ ממפעלי נייר חדרה ומתקנים להולכת גז
עופר וולפסון
רשות ני"ע תשיק בחודש הבא את המערכת, המאפשרת לעובדי הרשות לשלוח מסרים חתומים אלקטרונית לתיבת דואר של חברה הרשומה במערכת, בדרך מאובטחת ומתועדת    המערכת גם תעביר תוצאות הצבעה אינטרנטית זמן קצר לפני תחילת אסיפת בעלי מניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il