X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש פוסק לראשונה: כשם שתורם הזרע מוכר כאבי הילד לאחר בדיקה גנטית, כך גם יש להעניק הכרה כאם לתורמת הביצית קורא לעגן בחקיקה את הליכי הפונדקאות בחו"ל
▪  ▪  ▪
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
היועהמ"ש לא הגיש סיכומים
פסק דינו של השופט נפתלי שילה חושף התנהגות לקויה של היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו: "הנתבע לא הגיש עד היום את סיכומי טענותיו, למרות שתי ארכות שהוענקו לו לבקשתו, לאחר שהודיע כי הוא מגבש את עמדתו בנושא זה 'לאור חדשנות הסוגיה'. הנתבע לא ביקש ארכה שלישית וחלף המועד להגשת הסיכומים. כיום, לקטין אין 'אם משפטית' והתובעת לא מוכרת כאפוטרופסתו. ברור כי מצב זה עלול לפוגע בטובת הקטין ולכן ניתן בזאת פסק הדין".

תורמת ביצית בהליך פונדקאות בחו"ל היא באופן אוטומטי אמו של התינוק גם לצרכים משפטיים. כך קובע לראשונה (יום א', 3.2.13) שופט בית המשפט למשפחה בתל אביב, נפתלי שילה.
החוק קובע, כי תורם הזרע הוא אביו של התינוק, אך היועץ המשפטי לממשלה התנגד לרישומה של תורמת הביצית - לדבריו, "על-פי הדין הישראלי האם היולדת היא שנחשבת אמו של הילוד. לבעלת המטען הגנטי ככזו, אין מעמד משפטי כלפי הילוד" ולכן יש צורך בצו הורות כדי שהיא תירשם כאמו.
שילה עומד על כך שהליך מתן צו ההורות חל על-פי החוק רק על פונדקאות בישראל והחוק אינו קובע הליך דומה לגבי פונדקאות בחו"ל. הוא עומד על המלצות הוועדה בראשות פרופ' שלמה מור-יוסף, אשר המליצה על הכרה בפונדקאות בחו"ל במסלול מוכר כדי לפקח על ההליך. במסלול זה, הבדיקה הגנטית תוכל להתבצע ללא צורך בצו ולאחר מכן יינתן צו הורות. לעומת זאת, אם ההורה לא יבצע את התהליך במרפאה מוכרת, הוא לא יוכל לקבל צו הורות ובחלק מהמקרים יאולץ ההורה המיועד לעבור הליכי אימוץ.
המלצות ועדת מור-יוסף לא עוגנו בחקיקה, ושילה קורא למחוקק לעשות זאת בהקדם, כדי למנוע את עקיפת ההגנות שמעניק החוק לאם הפונדקאית בהליך הנעשה בארץ. בינתיים, הוא אומר, ניתן לראות את המלצות הוועדה כמקור השראה.
מסלול מהיר דווקא בחו"ל
לאחר סקירה של עמדות בכירי הפוסקים במשפט העברי, מצביע שילה על כך שבעולם נהוג להעניק שוויון לאב ולאם בהליך הפונדקאות. "גישה לפיה אב אשר טוען לאבהות יבצע בדיקת רקמות בנוהל חו"ל ויקבל צו הצהרתי המכיר באבהותו ואילו האם המוכיחה על-פי אותו נוהל את אימהותה לא תקבל צו הצהרתי כשם שמוענק לאיש במקרה זהה (על-אף שאין לפונדקאית זיקה לצאצא על-פי הדין שחל עליה במדינתה), איננה שוויונית ואף נוגדת את השכל הישר", הוא קובע.
שילה מסכם: "המצב המשפטי כיום מעניק 'מסלול מהיר' למתן פסק דין הצהרתי דווקא לאלו שנקטו בהליך של פונדקאות בחו"ל, בעוד למי שנוקט בהליך פונדקאות בארץ על-פי החוק, יש צורך כי ינקוט בהליך משפטי של בקשה למתן 'צו הורות' ורק לאחר מתן צו ההורות, תוכר הורותו המשפטית. מצב זה אכן אינו רצוי ואינו ראוי. מן הראוי לשוב על קריאתנו כי הליכי הפונדקאות בחו"ל יעוגנו ברגולציה מתאימה וייושמו הגנות וערובות מתאימות שמטרתן לשמור על זכויותיהן של הפונדקאיות ועל תקינות ההליך כולו מצד כל הנוגעים בדבר. ואולם עד אז, ומשהנתבע [היועץ המשפטי] מכיר באבהותו של בעל המטען הגנטי בפונדקאות חו"ל, יש להחיל דין שווה אף על אימהותה של בעלת המטען הגנטי".
את ההורים ייצג עו"ד מאיר רבין, ואת היועץ המשפטי לממשלה - עו"ד עידית רחמים-רוזנבאום.

תאריך:  04/02/2013   |   עודכן:  04/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוויון לאב ולאם בעקבות פונדקאות בחו"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
הושבתו עקב תקלה במערכת הידראולית, שמאפשרת המראה ונחיתה קצרות ואנכיות
איציק וולף
בליכוד מבינים ש-27 הימים שנותרו לסבב הראשון של המשא-ומתן הקואליציוני יהיו קשים מאוד    לפיד בשיחות סגורות: אוכל להפיל את נתניהו מהאופוזיציה בתוך שנה וחצי    הליכוד בתגובה: התנהלות לפיד מתנשאת
אביתר בן-צדף
העובדת טוענת, כי מנהליה לא טיפלו בתלונתה
אביתר בן-צדף
גנרל ריצ'ארד בר הנו הלא-אמריקני הראשון, שמקבל מינוי כזה - במסגרת הרחבת שיתוף-הפעולה האמריקני עם מדינות האזור
יפעת גדות
היו סבלניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il