הרשות השנייה גיבשה אמנה שתסדיר את השתתפותם של ילדים בתוכניות טלוויזיה. היא נועדה להבטיח שזכויות הילד ישמרו הן בשידור עצמו והן בקדימונים ובפרסומים הנוגעים לתוכנית.
האמנה קובעת כי השתתפות ילדים בתוכניות טלוויזיה היא חלק ממימוש זכותם לחופש ביטוי, אך זכות זו צריכה להיות מאוזנת עם החובה להגן על טובת הילד, בהתחשב בעובדה שלהשתתפותו בתוכניות עשויה להיות השלכה גם בבגרותו.
על-פי האמנה, כל החלטה הנוגעת לאישור השתתפותו של ילד בתוכנית טלוויזיה תיעשה לאחר בדיקה פרטנית של הרקע החברתי, המשפחתי והבריאותי שלו, ותוך התחשבות במוקדי פגיעה אפשריים בעת הפקת התוכנית ושידורה. הערכת מסוגלות הילד להשתתף בתוכנית תיעשה על-ידי פסיכולוג המתמחה בטיפול בילדים.
האמנה קובעת את התנאים להשתתפות ילדים בתוכניות טלוויזיה, ביניהם:
- זכות לפרטיות, לרבות חשיפת מידע רפואי או נפשי או מידע על אורח חייו הפוגע בצנעת הפרט ובצנעת חייו.
- יש להימנע מהצגתו של ילד בצורה מביכה, פוגעת או משפילה או כזו שפוגעת בכבודו, לרבות בשל מוגבלותו (לרבות בקדימונים).
- אין להפלות ילדים בכל הנוגע להשתתפותם בתוכניות טלוויזיה מכל טעם שהוא, לרבות על בסיס מין, גזע, דת, מעמד, רקע חינוכי או יכולת פיסית.
- אין לשתף ילד בתוכנית שיש בה כדי לעודד עבריינות או התנהגות לא מוסרית, ובכלל זה תוכנית מצגיה באור חיובי התנהגות המהווה עבירה או בלתי מוסרית.
- יש לוודא כי פרסים, ככל שיחולקו בתוכנית, יהיו מתאימים, ונאותים לילדים.
- יש לקבל אישור להשתפות הילד בתוכנית מהרופא של הילד וממנהל המוסד החינוכי בו הילד לומד.
- האמנה קובעת סעיף גם לגבי חזרה מהסכמה וכי יש ליידע את הילד באשר לזכותו וזכות ההורה לסגת מההתקשרות. אין לתת לילד תמריץ כלכלי או אחר, כדי להשיג הסכמה.
- יש ליידע את ההורים של הילד מראש לגבי נושא השידור, כותרתו, תכליתו והדרך שבה תוצג השתתפותו.
האמנה קובעת כללי התנהגות בעת הפקת התוכנית ואחריה, ביניהם: - על מפיקי התוכנית לקבוע הנחיות לעבודה עם ילדים בהתאם לעקרונות האמנה ולהביאן לידיעת צוות ההפקה. החובה מוטלת על הזכיין ליידע את ההפקה.
- תקופת ההפקה עשויה להיות אינטנסיבית ומתוחה. יש להיעזר בליווי פסיכולוגי של הילד על-ידי אנשי מקצוע כדי להתמודד עם בעיות אפשריות במהלך ההפקה.
- יש לאפשר נוכחות אדם מוכר לילד (כגון מורה, הורה, אפוטרופוס) אשר יהיה מופקד על טובתו.
- ליווי פסיכולוגי של הילד לאחר סיום ההפקה, ובייחוד בעת שידור התוכנית בפועל ובמשך תקופה של שלושה חודשים לפחות לאחריה.