X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המבחן המהותי נותר על-כנו: אם יוכיח הקטין שעניינו לא נדון בצורה הוגנת בעת ההליך בין הוריו - הוא יוכל להגיש תביעה עצמאית מחלוקת לגבי התחומים בהם ניתן להגיש תביעה עצמאית
▪  ▪  ▪
להבטיח את עניינו של הילד [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

קטינים יכולים להגיש תביעה עצמאית במסגרת הליך גירושין של הוריהם, אם קיים צורך מהותי בכך. המבחן להכרה בתביעה כזו יהיה מהותה ולא צורתה. כך קובע (יום ה', 7.2.13) בג"ץ.
למרות שלכאורה העניינים הנוגעים לקטינים מוסדרים בפסקי הדין הנוגעים להוריהם, מאפשרים בתי המשפט לקטינים להגיש - לרוב באמצעות אחד ההורים - תביעות עצמאיות, בעיקר בנוגע למזונות ומשמורת. זאת, מחשש שהם קופחו - במתכוון או שלא במתכוון - בעת המאבקים בין הוריהם. השאלה שניצבה בפני בג"ץ היא, מתי יש להתיר הגשת תביעה עצמאית שכזו.
השופט יצחק עמית אומר, כי במקור נקבע (בשנת 1970) שתביעה כזו תותר על-פי מבחן פרוצדורלי: יש להגיש תביעה נפרדת בשמו של הקטין ונדרש דיון נפרד בעניינו של הקטין. על-פי גישה זו, אין תוקף לפסק דין מזונות של קטין, אם הדיון בו נכרך עם הדיון בהסכם הגירושין של ההורים.
עם השנים, כלשונו של עמית, הלכה הגישה והשתנתה לגישה שמיקדה את הדגש במבחן המהותי. על-פי מבחן זה, אין צורך בהגשת תביעה נפרדת ובדיון נפרד בעניינו של הקטין, ודי בכך שבית המשפט דן לגופו בעניין מזונות הילדים, ובחן את ההסכם שנערך בין בני הזוג תוך התייחסות לטובת הילדים ולמזונותיהם. בהעדר אינדקציה כלשהי לכך שבית המשפט לא בחן את שאלת המזונות או שבית המשפט התעלם מחובתו לבחון את נסיבות עריכת הסכם, אין לבטל את תוצאותיו של ההליך ואין לשנות את סכום המזונות על נקלה, אלא במקרים בולטים.
מכשיר גמיש לתיקון המעוות
שוב חלפו שנים, ממשיך עמית, ויש המזהים בפסיקת ביהמ"ש העליון חזרה לגישה הפרוצדורלית ואף מייחסים אותה לרצון לצמצם את סמכותו של בית הדין הרבני. ואולם, עמית קובע שהגישה המהותית היא שנותרה השולטת בכיפה. הוא מוסיף:
"גישה זו, לעומת המבחן הפרוצדוראלי, מצמצמת את השימוש במוסד התביעה העצמאית, ונותנת לבית המשפט מכשיר גמיש לתקן בעת הצורך את המעוות, אם כלפי הקטין ואם כלפי אמו שנאלצה לוותר בשמו על מזונות ראויים בתמורה לגיטה. לטעמי, נקודת המוצא היא שבית המשפט או בית הדין שאישר את הסכם הגירושין בחן גם את עניינם של הקטינים. אולם ניתן לסטות מנקודת מוצא זו בעת הצורך ואם הוכח אחרת". לדעת עמית, את הגישה המהותית יש ליישם בשני שלבים: בחינה האם התקיים דיון ענייני במזונות הקטינים, ואם כן - לוודא שהם לא קופחו בתוצאותיו.
השופט אליקים רובינשטיין הסכים: "הגישה המהותית היא איפוא עיקר, והיא תכליתו של ההליך - אי קיפוח הקטינים. ההיבט הדיוני הוא משרתו של ההיבט המהותי; חשיבותו היא בהבטחת השימוע לכל, הצדק הטבעי, וייצוג האינטרס של הקטין".
לא להבחין בין מזונות למשמורת
השופט ניל הנדל קובע אף הוא, שאין מקום לחזור לגישה הפרוצדורלית. הוא אף סבור, כי יש להחיל את המבחן המהותי גם על תביעות עצמאיות של קטינים בנושאים נוספים מלבד מזונות, כגון משמורת. "הבחנה בין מזונות לבין שאר התחומים אינה מעוגנת בפסיקה, ומנקודת מבטם של הקטינים אינני מוצא כל הצדקה לעריכתה", הוא אומר.
לעומת זאת, מסתייג הנדל מהמבחן הדו-שלבי שמציע עמית. לדבריו, מבחן זה עלול להצר את גבולות התביעה העצמאית, ולכן יש להסתפק בחלקו הראשון: האם עניינם של הקטינים נדון לגופו בהליך שהתנהל בין הוריהם. והוא מוסיף: "נטל ההוכחה הראשוני מוטל על הקטין, במובן זה שעליו להצביע על אינדיקציה לכך שעניינו נבלע בענייני הוריו והסוגייה לא נדונה מבחינה מהותית ונפרדת. או אז יעבור הנטל אל ההורה המסתמך ועליו יהיה להוכיח, כי התוצאה היא פרי שקילה ודיון לגוף עניינו של הקטין".

תאריך:  08/02/2013   |   עודכן:  08/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך יכולים קטינים לתבוע בהליך גירושין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הסופה צפויה להכות בבבוסטון, בניו ג'רזי, בקונטיקט ובניו-יורק    תכלול שלגים בגובה כמה מטרים ומשבי רוח עזים שיגיעו ל-100 קמ"ש
עידן יוסף
ימשיך לשמש כמגיש בכיר באולפן וואלה! חדשות ויפעל להובלת החברה כגוף תקשורת עצמאי    מחליף בתפקיד את טלי בן עובדיה
איציק וולף
כוחות אסד מנסים למנוע את התקדמות המורדים לעיר הבירה    אחד ממפקדי המורדים: אנחנו כבר בשולי הרובע המרכזי של העיר
אלעזר לוין
המדינה תשלם לאשדר, גבעתי ואזורים כ-24 מיליון שקל בגין נזקי העסקה שבוטלה    אשדר תדרוש בערעור לקבל עוד כ-8 מיליון שקל    אזורים לא הודיעה על אפשרות ערעור
איתמר לוין
הרב יהודה חיים רבינוביץ, אב בית דין בירושלים, חשוד שניהל תיקים בהם היו מעורבים קרובי משפחתו שהם עורכי דין    החקירה נפתחה בעקבות ממצאיו של נציב התלונות על שופטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il