X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופטת שטופמן מותחת ביקורת על הימנעותו של האפוטרופוס מביצוע פעולות ממשיות לאיתור יורשיהם של נכסים עזובים, ומציעה להעניק לו צווי ניהול זמניים שיחייבו אותו לפעול בצורה נמרצת יותר
▪  ▪  ▪
שטופמן. דרושה שקידה סבירה [צילום: בוצ'צ'ו]
ניגוד אינטרסים
מדוע דרישתה המובנת מאליה של השופטת שטופמן אינה מתממשת? שתי סיבות לדבר, ושתיהן מוזכרות בפסק דינה. האחת: "בתי המשפט כמעט שאינם נדרשים לסוגיה זו, שכן הבעיה בסוגיה זו היא מובנית. בעלי הזכויות ברכוש העזוב הם – נעדרים – נעדרים 'עלומים', אין מי אשר ישמיע את קולם, יביא את עניינם לפתחו של ביהמ"ש, ואין מי אשר ייצג את האינטרסים שלהם". והשנייה: מדובר ב-700-600 מיליון שקל העתידים לעבור לקופת המדינה אם יורשיהם לא יימצאו. האפוטרופוס הכללי מצוי כאן בניגוד אינטרסים מובנה בין חובותיו החוקיות (והציבוריות) לבין היותו עובד מדינה בכיר. דומה שדי ברור איזה מן האינטרסים הוא מעדיף בפועל.

"האפוטרופוס הכללי מחויב בביצוע פעולות ממשיות לאיתור בעלי הזיקה ברכוש העזוב. היקף הפעולות וטיבן מן הראוי שייגזר מרף המאמץ המחייב את האפוטרופוס". כך אומרת (30.1.13) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, יהודית שטופמן, בהדגישה שהמצב הנוכחי הוא הפוך מזה הראוי:
"על-פי המצב דהיום, על דרכם של יורשים פוטנציאליים לרכוש עזוב, עומדים מכשולים בלתי עבירים כמעט, בתחום הראייתי ובתחומים אחרים, ומנגד מסתפק האפוטרופוס הכללי בחיפושים לא מעמיקים - שלא לומר שטחיים ולעיתים מאוחרים עד כדי חוסר רלוונטיות - לאיתור יורשים פוטנציאליים.
"סבורה אני, כי בעיקר בשל העובדה שהנכסים העזובים עוברים לקניין המדינה בתום התקופה שבחוק, מחייבת ההגינות הדדיות בקביעת רף 'שקידה סבירה' דומה, אם לא זהה, לאפוטרופוס הכללי וליורשים פוטנציאליים המבקשים לשחרר נכס לבעלותם. רף הוכחה, כה שונה, ליורשים פוטנציאליים מחד ולאפוטרופוס הכללי מאידך, אינו נכון, אינו הוגן וראוי ליתן על כך את הדעת".
לדעת שטופמן, את הביטוי "שקידה סבירה" אותה מטיל החוק על האפוטרופוס הכללי בנוגע לאיתור רכוש עזוב, יש לפרש בדומה לפירוש שנתן הנשיא אהרן ברק לאותו מונח בדיני ירושה: "סבירות השקידה תושפע ממשך הזמן שבו נעשה המאמץ ומרצינותו. היא גם תושפע ממשך הזמן שחלף מאז מת המנוח, ולא נוצר קשר עם קרובי משפחה פוטנציאליים נוספים. בנוסף, סבירות המאמץ תהיה פועל יוצא גם של גודלו של העיזבון. היקף החיפוש והמאמץ שעה שעל הפרק עומדים סכומי כסף נכבדים ביותר, צריך שיהיה משמעותי יותר יחסית למצב שמדובר בו בעיזבון ששיעור נכסיו אינו כה גדול... השקידה הסבירה צריכה להיות בעלת פוטנציאל להיות אפקטיבית, על כן לעיתים עליה לכלול פנייה למדינות זרות שבהן יכולים לגור יורשים, לשם איתורם. כמו-כן יש להתייחס לכלי הפרסום ככלי שיכול לשרת את המטרה שבאיתור יורשים פוטנציאליים".
שטופמן אינה מקבלת את טענתו של האפוטרופוס, לפיה אין לו די משאבים וכוח אדם לבצע את חיפוש היורשים, באומרה שהוא יכול לממן זאת מתוך העיזבון עצמו. היא גם מציעה שבתי המשפט יוציאו צווי ניהול זמניים לנכסים העזובים, בטרם יועברו הללו לבעלות המדינה. אם האפוטרופוס יצטרך לקבל מדי כמה שנים הארכה של צו הניהול, משערת שטופמן, הדבר ימנע - או לפחות יצמצם מהותית - את המצבים בהם הוא אינו עושה דבר במשך שנים רבות כדי לאתר את היורשים.
"זכות הקניין היא זכות חוקתית הקבועה בסעיף 3 לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ונחשבת ל'אבן הפינה של המשטר הליברלי'. הרכוש שאדם צובר משקף את עמלו במשך ימי חייו, את תקוותו ומשענתו לעת זקנה, ואת הירושה שהוא מבקש להשאיר ליורשיו. זכות הקניין מגנה על זיקתו של אדם לרכושו כמו גם על זכותו להוריש רכוש זה לדורות הבאים, והיא קיימת גם למי שזהותו בלתי ידועה, שאבדו עקבותיו, שיורשיו בלתי ידועים ואין עוד מי אשר ישמיע את קולו", מדגישה שטופמן.

תאריך:  10/02/2013   |   עודכן:  10/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש: האפוטרופוס הכללי אינו מחפש יורשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
טוען שתביעתם של בכירי קווינקו לשעבר היא הזויה ונועדה לסחוט ממנו כספים    דוחה את טענתם לפיה הוא החזיק עבורם מניות בנאמנות, ומציין שלגירסתם הם עברו על חובת הדיווח שבחוק
איציק וולף
לאחר שהשמיץ בשיעורו השבועי את נפתלי בנט ואת אמנון יצחק הגיע תורו של יאיר לפיד    "זה מנוול זה, שונא את הישיבות"
עידן יוסף
תוכלנה להעיד על מצב משפחתי של הנרשמים לנישואים    רב רושם נישואים יוכל לאמת הסכמי ממון קדם-נישואים    ועוד: מה שם המשפחה שיופיע במרשם האוכלוסין?
מערכת אתר ערוץ הספורט
69:80 על קאחה העניק לקטלאונים מקום בגמר 4 רצוף
איציק וולף
דנינו: אירוע חמור המצטרף למסכת מטרידה ביותר של ביטויי גזענות ואלימות שחווינו לאחרונה בספורט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il