שתי הצעות הוגשו (יום ג', 12.2.13) במכרז להקמה, מימון, תפעול ותחזוקה של הקטעים הצפוניים, קטעים מס' 3 ו-7, ב
כביש חוצה ישראל (כביש 6).
המכרז נערך על-ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית שמונתה לנושא בראשות סגן בכיר לחשבת הכללית במשרד האוצר, רו"ח יריב נחמה, ובה שותפים נציגי משרדי האוצר והתחבורה וחברת כביש חוצה ישראל.
שני המציעים במכרז הם קבוצת "חוצה צפון" המשותפת לחברות שיכון ובינוי (50%) ואפריקה-ישראל (50%), ו"שפיר הנדסה חוצה ישראל צפון" של חברת שפיר הנדסה (100%).
קטעי הכביש יוקמו בשיטת BOT, לפיה הזוכה יתכנן, יקים, יתפעל ויתחזק את הפרויקט למשך 34 שנים, ובסיומן ישיבו לרשות המדינה.
הפרויקט כולל סלילת כביש באורך כולל של כ-20 ק"מ, כריית שלוש מנהרות כפולות שאורכן הכולל כ-5 ק"מ, בניית מחלפים שיחברו את כביש 6 למערך הכבישים האזורי, וכן, הרחבה ושדרוג של כביש 70 בתוואי הפרויקט. הכביש צפוי להיפתח לתנועה בשנת 2017. הנסיעה במנהרות החדשות תהיה מחויבת בתשלום אגרה, על-פי התעריפים שאושרו על-ידי הממשלה, כך שנסיעה בשעות השפל תהיה זולה יותר, והנוסעים בשני המקטעים ברצף ייהנו מהנחה בתשלום.
הכביש המתוכנן בין יקנעם לסומך הינו המקטע השלישי בכביש חוצה ישראל אשר יוקם בשיטת BOT. המקטע הראשון שהוקם בשיטה זו, משורק ועד עירון, נפתח לתנועה בשנת 2004. מקטע כביש נוסף שהתבצע בשיטת BOT הינו ההארכה מעירון ועד עין תות, שנפתחה לתנועה בשנת 2009.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, מסר כי "הארכת כביש 6 מיקנעם לסומך היא חלק מתוכנית 'נתיבי ישראל' שאושרה בממשלה בשנת 2010, במסגרתה הוחלט על בחינה, תכנון ויישום פרויקטיי תחבורה לשיפור הנגישות התחבורתית בנגב ובגליל, ובכך, לאפשר פיזור מאוזן יותר של האוכלוסיה ופריסת הפעילות התעסוקתית והכלכלית ברחבי
הארץ".
מנכ"ל חברת כביש חוצה ישראל (הרשות הממונה על קידום ויישום הפרויקט), ראובן לבאון, ציין כי הארכת הכביש מצפון הינה במקביל להארכה נוספת של הכביש מדרום מבית קמה לצומת שוקת באורך של כ-20 ק"מ. בכך, יובטח רצף של כ-180 ק"מ מהגליל לנגב, דבר שיביא להאצה של מגמת החיבור בין הפריפריה למרכז.