רשיונו של מנהל התיקים לירון אסא יבוטל לצמיתות והוא יימנע מכהונה כנושא משרה בגופים מפוקחים למשך חמש שנים. כך עולה (ב', 18.2.13) מהחלטת מותב ועדת האכיפה המנהלית, בראשות השופט בדימוס יהושוע גרוס, וחברי המותב עו"ד רוני טלמור וד"ר מאיר סוקולר, אשר אישר אמש את הסדר האכיפה המנהלית שנחתם ב-12 בנובמבר 2012 בין רשות ניירות ערך מצד אחד, ובין אסא מנגד. ד"ר אילנה מודעי, מנהלת מחלקת האכיפה המנהלית, ועו"ד טל אמיר, ממחלקת אכיפה מנהלית, ייצגו את רשות ניירות ערך במו"מ לכריתת ההסדר.
בפרשה הוגש כנגד אסא כתב טענות מנהלי, ועם חתימת הסדר האכיפה הופסק ההליך המנהלי כנגד אסא והתיק כנגדו נסגר בתנאים. על-פי הסדר האכיפה הודה המשיב בעובדות ובהפרות הנזכרות בכתב הטענות והסכים לסנקציות שננקטו נגדו.
הסדר האכיפה מייחס לאסא הפרת אמונים כלפי ֹשְמוֹנָה מלקוחותיו לפחות, בדרך של שליחת דוחות מטעים לאותם הלקוחות על אודות הרכב ושווי תיק ההשקעות שניהל עבורם, במטרה להסתיר מהם הפסדים שנגרמו עקב עסקות כושלות לתיק ההשקעות שנוהל על ידו וכדי למנוע את הפסקת התקשרותם עמו.
כמו-כן, אסא הפר את חובת הדיווח החלה עליו בהיותו בעל רישיון ניהול תיקים, לאחר שנמנע מלשלוח ל-11 מלקוחותיו לפחות, דוחות רבעוניים על מצב השקעותיהם כנדרש בחוק, או ששלח להם דוחות מטעים.
בנוסף, הוא ביצע פעילות אסורה על-ידי בעל רישיון, לאחר שסחר עבור חשבונות חברת מומנטום שבשליטתו, ב-45 מקרים שונים, בניגוד לאיסור הקבוע בחוק הייעוץ.
"מבין החמורים שמנהל תיקים יכול לעולל ללקוחותיו" ועדת האכיפה המנהלית קבעה כי מצאה את מעשיו של אסא מבין החמורים שמנהל תיקים יכול לעולל ללקוחותיו. במרכז הפרשה נמצא מעשה סילוף נתוני דוחות והעברתם ללקוחות. המותב ציין כי "אמנם, אין טענה כי המפר לקח מכספיהם לכיסו, אולם הוא מעל בצורה חמורה באמון לקוחותיו, ופגע ביכולתם של הלקוחות להחליט בצורה מושכלת לגבי המשך הניהול של כספם על ידיו. המשיב פגע באינטרסים העומדים בבסיס חוק הייעוץ ובהם הגנה על כספי לקוחות אשר מנוהלים על-ידי המתווכים הפיננסים והגנה על אמון הציבור בפעילותם של אותם מתווכים".
ועדת האכיפה המנהלית קיבלה את עמדת הרשות ביחס לנימוקה מדוע אמצעי האכיפה בהסדר אינם כוללים סנקציה של עיצום כספי בגין ההפרות שביצע המשיב, אלא סנקציות של הגבלת עיסוק בלבד. "מדובר בתוצאת איזון ראויה, נוכח מצבו הכלכלי הקשה של המשיב, עליו הצהיר המשיב במסגרת תצהיר עליו חתם בקשר להכנסותיו והוצאותיו המראה על חוסר אמצעים והעדר יכולת לעמוד בעיצום כספי", צוין בהחלטה. "בנוסף, ממסמכים שצורפו לבקשה לאישור ההסדר עולה, כי עסקו החדש של המשיב בתחום נגרות הגינה טרם מפיק רווחים, הוצאותיו עולות על הכנסותיו, מתנהלים נגדו הליכי הוצאה לפועל, והוא על סף פשיטת רגל. נוכח מצבו הכלכלי של המשיב מצאה הרשות להסתפק באמצעי אכיפה לא-כספיים, אך גם חמורים לא פחות, אשר נותנים לדעתה מענה אכיפתי הולם בנסיבות העניין. עוד מוסיפה הרשות, כי כל עיצום שיוטל על המשיב ויועבר לאוצר המדינה, יגרע מיכולתו של המשיב לשלם את החובות שלו לנושיו שרובם לקוחות לשעבר שלו".
באשר לשני אמצעי האכיפה שהושתו בהסדר - קבעה ועדת האכיפה המנהלית כי שני אמצעי האכיפה הנ"ל, המוסכמים על הצדדים, משלימים זה את זה בהגבלת העיסוק של המשיב. אמצעי האכיפה של ביטול רישיון, מונע מן המשיב באופן ישיר לנהל כספי ציבור כבעל רישיון ניהול תיקים, ובמקביל אמצעי אכיפה של איסור כהונה למשך חמש שנים שולל מן המשיב את היכולת להיות בעל השפעה ומעורב בפעילות אשר מפוקחת בשל היותה נוגעת לכספי ציבור, מתוקף כהונה בתפקיד בכיר בגוף מפוקח.
עוד ציינה ועדת האכיפה המנהלית, כי אמצעי האכיפה הכלולים בהסדר הם מבין הסנקציות החמורות שבסמכות ועדת האכיפה המינהלית להטיל במסגרת חוק ניירות ערך, בשל הפגיעה בחופש העיסוק הגלומה בהם.