X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מזהירה שייתכנו מקרים בהם נושאי המשרה ייפטרו בשל טענת ההסתמכות, בעוד יועציה המשפטיים יועמדו לדין מנהל הכספים של אי.די.בי בעקבות פס"ד פלד-גבעוני: "ייזהר הלחשן"
▪  ▪  ▪
יגרמן. סמכויות בלי תואר [צילום: ניר קידר]

"ייזהר הלחשן" - זהו המסר העובר מפסק הדין בפרשת פלד-גבעוני, לדעתו של מנהל הכספים הראשי בקונצרן אי.די.בי, ד"ר אייל סולגניק. הוא התייחס לקביעתו של השופט חאלד כבוב להגדיר את טל יגרמן כ"נושא משרה בפועל" בקבוצת החברות. "כאשר אנשים נותנים עצות שלא יכולות לעלות להם בדבר, הן שונות כאשר העצות עלולות לעלות להם", הוסיף סולגניק.
לדעת סולגניק, מדובר בפסק דין "סופר חשוב", בו נקבעה אחריותו של יגרמן למרות שפורמלית היה רק יועץ של הקבוצה. הוא דיבר (יום ד', 27.2.13) ביום עיון שערך המכון להשתלמות של לשכת עורכי הדין. לדבריו, יש מקרים בהם היועץ המשפטי החיצוני הוא מנכ"ל-על של החברה, "במיוחד בחברות עתירות רגולציה או שיש בהן מציאות משפטית מורכבת, כלומר - בכל המקומות".
סולגניק הוסיף, כי יש לבחון גם מי הם נושאי המשרה המוגדרים במפורש בחוק החברות. "לפני חמש שנים הייתי מעורב בניסיון להגדיר מהו 'מנהל כספים'. היו בחדר אנשים שלא ידעו את זה, למרות שהם היו מנהלי כספים ותיקים, כי הם חשבו שבפועל הם המנכ"לים. האם החשב הוא באמת חשב, הוא שהוא רק חשב שהוא חשב? כדאי שאנשים יבינו שאם יש להם תפקיד - שימלאו אותו; ושאם מסתובב לידם מישהו שאין לו אחריות - אולי צריך להתנגד לכך שהוא ימלא תפקיד".
עו"ד ז'ק חן הזהיר, בהתייחסו לאותו פסק דין, מפני תוצאות קשות של הרחבת אחריותם של נושאי משרה גם על מי שאינם מוגדרים ככאלו. לדברי חן, יש להיזהר מפני הרחבת האחריות הפלילית באמצעות פסיקה, במקום בו היא איננה קיימת בחקיקה. מצב זה, אמר, ייצור אי-ודאות משום שלא יהיה ברור על מי מוטלת אחריות וניתן יהיה להתחמק ממנה. "ההרחבה הזאת פוגעת בעיקרון החוקיות והיא מחלישה את האכיפה. כאשר הדברים לא ידועים ולא ברורים - מערכת האכיפה לא פועלת", הוסיף.
התובעת במשפט פלד-גבעוני, עו"ד חנה קורין, חלקה על חן. "לשון החוק מאוד ברורה, כי המחוקק מדבר גם על מי שממלא אותו תפקיד גם אם תוארו שונה. בית המשפט צריך למלא את זה בתוכן. לטענתנו, המילים הללו נועדו בדיוק כדי לתפוס את מי שממלא בפועל משרה בתאגיד, גם אם לא נטל לעצמו תואר כזה או אחר", אמרה.
מנהלת המחלקה לנושאי ני"ע בפרקליטות מיסוי וכלכלה, עו"ד אורלי דורון, ציינה, כי העובדה שאדם יקבל סמכויות בלא הגדרה פורמלית, לא בהכרח תסיר את האחריות מעל נושאי המשרה הפורמליים. המבחן יהיה, אמרה, האם אותו אדם מרוקן מתוכן את תפקידיהם של נושאי המשרה הפורמליים. "אם התנהגותו של מישהו מחייב את התאגיד - דרך המלך היא לראות אותו כנושא משרה", הוסיפה. "היועץ לא צריך להיות מי שמקבל את ההחלטות", אמרה בהתייחסה לאפשרות שגם יועצים חיצוניים ייחשפו לאישומים.
דורון ציינה, כי יועצים משפטיים הועמדו לדין בעבר כמבצעים בצוותא ולא כנושאי משרה, משום שלא היו מקרים בהם שימשו כמנכ"לים בפועל. ואולם, יש סיכונים שיועצים משפטיים צריכים להבין. "ייתכנו מקרים בהם נראה שלנושאי המשרה תהיה הגנה של טענת הסתמכות, בעוד עורכי דין עלולים למצוא את עצמם אחראים במישרין, במיוחד במקרים בהם יש להם אינטרס ישיר בפעילות החברה", הזהירה.

תאריך:  27/02/2013   |   עודכן:  27/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חאלד כבוב / Khaled  Kaboub
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עורכי דין עלולים להישפט על ייעוץ לחברה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
טיעון לעונש של הפרקליטות
לאקי לוק  |  27/02/13 14:38
2
רכילות מקסימה
יהוידע  |  27/02/13 16:25
3
מתי יועמד לדין עו'ד שפטל הנבל ל"ת
כל כלב יבוא יומו  |  28/02/13 12:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
רשמית: בדיקת דנ"א שנערכה לאותה אישה שדומה לנעדרת ולהוריה הביולוגיים של אלכסנדרה ברנדט מצאה כי אין קשר משפחתי
איתמר לוין
ביהמ"ש: העונש שסוכם עם יעקב סימנה בהסדר טיעון הוא מקל מדי, אך העומס המוטל על בתי המשפט מחייב לקבל גם הסדרי טיעון כאלה
מירב ארד
ארזי הוא בעל 13 שנות ניסיון ניהולי בתעשיה ומתמחה בהובלת חברות תעשיה למסלול של צמיחה    ב-7 השנים האחרונות שימש כמנכ"ל "אמיליה פיתוח"
איתמר לוין
ועדת האכיפה המינהלית ברשות ני"ע קובעת שאין צורך בהוכחה שמעבר לכל ספק סביר    עוה"ד אדרת ושרף: פגיעה קשה בזכויותיהם של הנחקרים בהליך    הרשות: ההליך פחות מלחיץ מאשר חקירה פלילית
אלעזר לוין
יזמים הודיעו באיחור על מכירת 660 דירות בדצמבר, והדבר אילץ את הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לדווח שמכירת הדירות בינואר ירדה ולא עלתה    הערכה: מדובר בפרויקטים של מידטאון וגינדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il