משרד התחבורה וחברת דן, יחלו (יום ו', 1.3.13) בניסוי במספר קווי
אוטובוסים של דן בתל אביב, שיאפשר לראשונה לבעלי כרטיס רב-קו לדלג על הנהג ולעלות לאוטובוס גם מהדלתות האחוריות. דבר הניסוי
פורסם לראשונה ב-News1 לפני שלושה שבועות.
ללא כרטיסי נייר הניסוי ייערך בקווים 4 ,5 ו-104. נוסע שיעלה יידרש להעביר את כרטיסו במכשיר תיקוף הכרטיסים ("ואלידטור") המוצב באוטובוס, מול הדלת האחורית. לצד יתרונו בכך שיקצר את הנסיעה וגם יראה לו מה יתרת החשבון/החוזים שמוטענים בכרטיסו,
קיים חיסרון בולט, והוא חוסר היכולת לנפק תדפיס על גבי נייר, והנוסע ייאלץ לעבור קדימה ולקבלו מהנהג. תדפיס שכזה אמור לאפשר לנוסע חיווי באשר למשך זמן הנסיעה שנותר לו בנסיעת המשך שאורכה 90 דקות, וכן להציג קבלות כאשר הוא עובד הנצרך לקבל החזרי נסיעות.
את תחילת הניסוי ילוו 120 דיילים שיתפרסו בתחנות הקווים וידריכו, וכן מסע פרסומי. אוטובוסים המשתתפים בניסוי סומנו בשילוט מתאים, לרבות סימון על רצפת האוטובוס. פקחים של דן יערכו ביקורות באוטובוסים לצורך ביקורת כרטיסים.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ, העריך שהדבר יעלה את רמת השירות משמעותית ויאפשר לנהג לצמצם באופן ניכר את ההתעסקות בתשלום דמי הנסיעה באופן שיאפשר לו להתמקד בנהיגה.
בחודשים הקרובים ייערך ניסוי דומה גם בירושלים ובחיפה, מתוך מגמה להרחיבו לכלל הנסיעות העירוניות. במכרזים החדשים של התחבורה הציבורית, מחויבות החברות הזוכות לאפשר עלייה לאוטובוס גם מהדלתות האחוריות.
בארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל מביעים סיפוק ואומרים שמדובר בצעד מבורך שיש לקוות כי יצליח. מנכ"ל הארגון, איתי חיים, ציין כי יש להתקין מכונות תיקוף גם בתחנות ולאפשר טעינת כרטיסים גם במקומות יעודיים ולא רק באוטובוסים. "אנו מקווים שנקבע לוח זמנים לישום הניסוי, ומבקשים ליידע את הציבור באופן שוטף על בקרת הניסוי ומידת הצלחתו", דבריו.