X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הטיל על הרשות הפלשתינית את האחריות לרצח עובד בזק בידי מחבל צעיר שהתאמן ביריחו קובע: רשלנות קשה של בזק באבטחת עובדיה הובילה גם היא לרצח בבקעה אל-גרבייה
▪  ▪  ▪
ערפאת. בניצוחו האישי [צילום: AP]
יוסי קופרווסר. עדותו התקבלה במלואה

עמוס (עמית) מנטין ז"ל. נרצח בידי מחבל

הרשות הפלשתינית, בראשותו של יאסר ערפאת, הנהיגה את האינתיפאדה השנייה והייתה אחראית על הפיגועים שבוצעו במהלכה. כך קובעת (26.2.13) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, דליה גנות, בפסק דין בו הטילה על הרש"פ את האחריות להירצחו של עובד בזק בבקעה אל-גרבייה ביוני 2003 בידי מחבל שאומן בשטחה.
עמוס (עמית) מנטין נרצח במהלך עבודתו בידי שאדי ג'וואדה, שהיה אז בן 15.5. ג'וואדה הודה בחקירתו, כי אומן בידי הרש"פ במשך 50 יום באזור יריחו. בעדותו בפני גנות שינה את גירסתו וטען שהשתייך לגדודי חללי אל-אקצה, אך גנות דחתה גירסה זו וקבעה, שכל מטרתה הייתה להרחיק את הרש"פ מאחריות לפיגוע.
גנות קיבלה במלואו את עדותו של תת-אלוף (מיל). יוסי קופרווסר, שהיה ראש חטיבת מחקר באמ"ן בזמן מבצע "חומת מגן", ואשר הסתמכה על ניתוח מסמכי השלל שנתפסו במבצע. לאור זאת היא קובעת, כי כל ארגוני הטרור שילבו ידיים במהלך האינתיפאדה השנייה ופעלו בניצוחו הישיר של ערפאת לביצוע פיגועים בישראל. עוד היא אומרת, כי כאשר אימנה הרש"פ את ג'וואדה בשימוש בנשק, היא יצרה אצלו הבנה שמצופה ממנו לבצע פיגוע - ואת זאת עשה. במקביל, דחתה גנות מכל וכל את חוות דעתו של ד"ר מנחם קליין, שהוצגה מטעם הרש"פ, בה נטען שלא הייתה לה אחריות לאירועי האינתיפאדה השנייה.
עוד קבעה גנות, כי בזק נושאת גם היא באחריות להירצחו של מנטין. גנות סוקרת באריכות את מחדליה של בזק, אשר לא עדכנה את נוהלי הביטחון שלה כך שיתאימו למציאות ששררה בזמן האינתיפאדה השנייה. היא קובעת, כי בזק התעלמה מתלונותיהם של הטכנאים על תחושת חוסר הביטחון שלהם בבקעה אל-גרבייה, ששכנה בצמוד לקו התפר, וכי מחדליה הם שאפשרו לג'וואדה לרצוח את מנטין. לדברי גנות, הממונים על האבטחה באותה עת בבזק הרבו לטעון לקיומם של נהלים, אך לא הציגו כל הוכחה לקיומם.
בשולי הדברים מעירה גנות, כי התרשלותה של בזק בשמירה על עובדיה באה לידי ביטוי במינויו של אריה יהודה למנהל אבטחה פיסית בחברה, למרות שלא היו לו כל כישורים וידע בנושא. עוד היא אומרת, כי תחקיר הרצח בידי בזק היה רשלני, וכי תחקיר המשטרה היה חלקי אף הוא והסתמך רק על עדויות של אנשי בזק, להם היה אינטרס ברור להתחמק מאחריות לאירוע.
גנות הטילה אחריות גם על אשר בן-נעים, המאבטח מטעם בזק (דרך חברת לילית) שהתלווה למנטין, לאחר שהלה בחר לנצל את שעות העבודה כדי להיכנס למוסך בבקעה אל-גרבייה לשם התקנת מגבר במכוניתו. הרצח בוצע כאשר בן-נעים ומנטין המתינו במוסך, וגנות דוחה מכל וכל את "טענת הבדים" - כלשונה - של בן-נעים לפיה השניים הגיעו למקום לצורך טיפול בעמוד בזק שנפל.
גנות גם מותחת ביקורת קשה על שני ניסיונות לגרור אותה למחוזות פוליטיים. האחד היה של בזק, אשר טענה שהטלת אחריות עליה - משמעותה התייחסות לכלל ערביי ישראל כמחבלים פוטנציאליים. גנות מדגישה, כי הפיגוע בוצע בידי פלשתיני שכלל לא קיבל סיוע מתושבי בקעה אל-גרבייה. הניסיון השני היה של הרש"פ, שהזהירה מפני השלכות מדיניות אם תוטל עליה האחריות לרצח.
גנות קבעה, כי על הנתבעים לפצות את משפחתו של מנטין ב-2 מיליון שקל, בתוספת 20% שכר טירחה והוצאות. היא חייבה את הרש"פ בתשלום 70% מן הפיצוי, ואת בזק, את בן-נעים ואת לילית (הנמצאת בפירוק) - בתשלום 30% הנותרים. התובעים יוצגו בידי עוה"ד ענת גינסבורג ושושי לוי; בזק יוצגה בידי עוה"ד כץ ואלון; והרש"פ - בידי עוה"ד יוסי ארנון, קארן שמיט ויפעת גרנית.

תאריך:  06/03/2013   |   עודכן:  07/03/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ערפאת הנהיג את האינתיפאדה השנייה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ולנו אמרו:לעשות שלום כאילו אין
טרור וכן:-  |  6/03/13 17:28
 
- בן גוריון ופרס טעו. אי אפשר...
ירון זכאי 1  |  7/03/13 01:23
2
מצויין. פתח לתביעות נגד הרש"פ
חשדנית  |  6/03/13 18:41
3
אכן אלה הם פניו האמיתיות של
פלא יועץ  |  6/03/13 19:45
4
מתי בית המשפט יפסוק עוד משהו ל"ת
כדוה"א עגול!!!!  |  6/03/13 21:58
5
רעיון עיוועים
ינון ר  |  7/03/13 00:25
6
למפלצת הנאצית הזו מסרו רבין  ל"ת
ופרס את ארצי.  |  7/03/13 07:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
דרור אידר
השמאל הישראלי מסרב להכיר במציאות. שוב ושוב חוזרים על מנטרת העוועים: "אם לא תהיה פריצת דרך מדינית" - רע ומר יהיה גורלנו. איזו דרך נפרוץ? איזו דרך לא פרצנו?
ד"ר רון בריימן
חרם על ציבור שלם הוא פסול. גם הקפאת הבנייה היהודית ביו"ש היא סוג של חרם על ציבור שלם וגם היא פסולה. יואיל נא אבו מאזן להקפיא את בניית העיר רוואבי, כמחווה לנשיא אובמה וכצעד בונה אמון מול ראש ממשלת ישראל
שלמה ברום
לא נראה בשלב זה שהאירועים הנוכחיים יביאו להסלמה רבתי, שבדיעבד נוכל לקרוא לה "האינתיפאדה השלישית", גם אם איננו יודעים להגיד בהווה מה יהיה אופיה. לכך יש מ' סיבות עיקריות
איציק וולף
ראש ממשל חמאס בעזה קרא לעצירים הביטחוניים הכלואים בישראל להמשיך את המאבק שהחל לאחרונה בשביתת הרעב    "ניאבק בכל החזיתות להשגת שחרורם לחופשי"
ראובן לייב
אין כמעט יום שבו לא יורד היומון האמריקני היוקרתי על ישראל בכרוניקה, בפובליציסטיקה ובמכתבים שלו. הדברים הגיעו לידי כך שבקונסוליה הישראלית בניו-יורק חוגגים כל אימת שאין היא מוזכרת בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il