X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוקרים הצליחו להוכיח כי שמן אתרי של רוזמרין יכול לטפל באנשים עם ליקויים בזיכרון המתקשים בתפקודים היומיומיים
▪  ▪  ▪
מימים ימימה [צילום: פלאש 90]
האם רוזמרין יילחם במחלות העיניים?
יפעת גדות
צוות חוקרים גילה כי החומצה הקרנסונית - מרכיב בצמח הרוזמרין - מגנה על הרשתית מניוון ומרעילות
לרשימה המלאה

ריח שמן אתרי רוזמרין יכול לעזור ולשפר את הזיכרון העתידי - היכולת לזכור אירועים קרובים כדי לסיים מטלות עתידיות, כמו הקפדה על לקיחת תרופות או שליחת דואר אלקטרוני.
רוזמרין נמצא כבר קשור לזיכרון עוד בזמנים קדומים, כשהמצרים הקדמונים השתמשו בו בטקסי שמירת אמונים בחתונות ובלוויות. שייקספיר עשה את מה שאולי הפך להיות האזכור הספרותי המפורסם ביותר כשהתייחס לעשב המרפא בהמלט, כשאופליה מכריזה: "הנה רוזמרין, לזכור, להתפלל, לאהוב".
חוקרים לפסיכולוגיה מאוניברסיטת נורת'ומבריה הציגו את הממצאים על יתרונות צמח המרפא בכינוס השנתי של האגודה הבריטית לפסיכולוגיה וטענו כי שמן אתרי של רוזמרין יכול לטפל באנשים עם ליקויים בזיכרון המתקשים בתפקודים היומיומיים.
שיפור זיכרון ארוך-טווח
מטרת המחקר שערכו הייתה לבסס ממצאי מחקרים קודמים שהצביעו על כך שארומת רוזמרין שיפרה זיכרון ארוך-טווח ויכולת מנטלית מתמטית.
המחקרים הקודמים גילו כי שמן אתרי של רוזמרין מכיל מרכיב כימי אורגני הנקרא 1,8-cineole וידוע גם כשמן אקליפטוס (eucalyptol), המשפר את המערכת הכימית במוח האחראית לביצועים הקוגנטיביים, כשהוא נספג בזרם הדם אצל אנשים בריאים.
לצורך המחקר, גייסו החוקרים 66 משתתפים וביקשו מהם לעבור סדרת מבחני זיכרון פרוספקטיביים ועל בסיס המבחנים חילקו אותם לחדרים - האחד ללא ריח והשני מלא בריח שמן אתרי רוזמרין. הם מילאו גם שאלונים בנושאי מצב רוח וסיפקו דגימות דם כך שהחוקרים יכלו להעריך את ריכוזי ה-1,8-cineole בגוף.
ריכוזים גבוהים
המבחנים כללו משימות זיכרון פרוספקטיבי כמו הסתרת חפצים ומציאתם מאוחר יותר, והעברת חפץ ספציפי לחוקר בנקודת זמן מסוימת. כל המשימות היו חייבות להתבצע ללא עידוד או עזרה ובמידה שהמשתתף שכח לבצע אחת מהן וקיבל עזרה מהחוקרים ירד הניקוד שלו במבחן.
התוצאות הראו כי הרחת שמן הרוזמרין אכן שיפרה את ביצועי המשתתפים במשימות הזיכרון הפרוספקטיבי, וכי ניקוד גבוה במבחנים נמצא קשור לריכוזים גבוהים של 1,8-cineole במחזור הדם של המשתתפים.
החוקרים לא זיהו קשר בין מצב רוחם של המשתתפים לניקוד במבחני הזיכרון, כלומר שהביצועים המשופרים שלהם היו קשורים להשפעות הפרמקולוגיות של שמן האקליפטוס ולא נבעו מערנות מוגברת יותר בעקבות הריח הנעים.
צמחים נוספים
צינאול-1.8 היא מולקולה קטנה מסיסה בשומן שיכולה לחדור בקלות לזרם הדם דרך השכבות הריריות שבאף או הריאות ואז לעבור את מחסום דם-מוח. צינאול-1.8 נמצא בצמחים ארומטים נוספים מלבד הרוזמרין, כולל אקליפטוס, דפנה, לענה ומרווה, ובדרך כלל מהווה בין 35%-45% מהשמן האתרי של הרוזמרין.
מחקרים אחרים גילו כי צינאול-1.8 מדכא אינזים המפרק את האצטילכולין, נוירוטרנסמיטר חשוב במערכת העצבים הקשור לזיכרון ולקוגנטיביות. בנוסף הוא גם בעל תכונות אנטי-דלקתיות ומשככות כאב, עובדה שיכולה להסביר את השימוש הנפוץ בו כיום ברפואה.
העובדה שאנו זוכרים לאן ללכת ומאלו סיבות, מהווה בסיס לכל דבר שאנו עושים וכולנו סובלים מכשלונות מינוריים שיכולים לתסכל ולפעמים גם לסכן אותנו.

כל הבריאות בכף ידך
תאריך:  10/04/2013   |   עודכן:  10/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירית מרק
האם, שעברה אונס אכזרי, זועקת לעזרה: "אגף הרווחה של עיריית כפר סבא רוצה להוציא את בתי מהבית לפנימייה. אני מתחננת, עזרו לי לשמור על בתי"
מירב ארד
הסקר מגלה כי 55% מהנשאלים לא ידעו שהמגילה הוקראה על-ידי בן-גוריון בתל אביב
מירב ארד
הוצאה ממוצעת למשק בית בישראל לקראת יום העצמאות עומדת על 800 שקלים, מתוכה 600 שקלים על מוצרי בשר בלבד
איתמר לוין
ריקי דב"ש תעמוד זמנית בראש רמו"ט, ועליזה קן - בראש מועצת שמאי המקרקעין
מירב ארד
אחדות החל את דרכו כרו"ח במשרד רו"ח ארנסט אנד יאנג ישראל ושימש קודם למינויו הנוכחי כסמנכ"ל הכספים של AHAVA במשך קרוב לעשור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il