X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נאור מותחת ביקורת קשה על פעולות והתבטאויות של חוקרי רצח כלפי חשוד ערבי, אם כי קובעת שאין בכך כדי לפסול את הודאתו ברצח
▪  ▪  ▪
נאור. רומזת על דין משמעתי [צילום: פלאש 90]

המשנה לנשיא בית המשפט העליון, מרים נאור, מותחת ביקורת קשה (יום ד', 10.4.13) על התבטאויות ואיומים של שוטרים כלפי חשוד ברצח. עם זאת קובעת נאור, כי אין בכך כדי לפסול את הודאותיו של הרוצח.
בית המשפט העליון דחה את ערעורם של מוחמד מובארק ופריד אל-ענמי על הרשעתם ברציחתו של עמוס טל באפריל 2007, על-רקע יחסים הומוסקסואליים. ההרשעה מתבססת בעיקרה על הודאותיו של מובארק, אשר אושרו במשפט זוטא שהתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב. ההגנה שבה והעלתה שורה של טענות קשות נגד קבילות ההודאות, אך נאור דחתה אותן.
לצד זאת, מתייחסת נאור בחומרה לכמה מפעולותיהם ודבריהם של החוקרים. הללו איימו על מובארק, כי יזמנו לחקירה את אביו ויחשפו בפניו את העובדה שבנו עוסק בזנות הומוסקסואלית. נאור קובעת, כי היה צורך אובייקטיבי בזימונו של האב, אך נשאלת השאלה האם היה מקום לעשות זאת בפועל לאחר שמובארק הודה ברצח.
צבע עורו והיותו ערבי
עוד מתייחסת נאור לשורה של ביטויים גזעניים ופוגעניים שהטיחו החוקרים במובארק. "אין לכחד שחלק מהתבטאויות כלפי מוחמד בחקירתו היו פסולות לחלוטין. אלה כוללות ביטויי גנאי קשים לגבי צבע עורו של מוחמד, לגבי היותו ערבי ולגבי עיסוקו במתן שירותי מין לגברים. בחלק מהמקרים מדובר בביטויים במסגרת שאלות רטוריות, דיבור היפותטי, דיבור על דרך השלילה, או ניסיונות לעורר תגובה אצל מוחמד על-מנת לקדם את החקירה. עם זאת (ואף שאין מחלוקת על כך שהכינויים של מוחמד בפי מכריו הם 'כושי', 'אבו סמרה' ו'שוקולדה'), מדובר בצורת התבטאות שאין מקומה בחקירה משטרתית במדינת ישראל כלל ועיקר", היא אומרת.
בין היתר אמרו החוקרים למובארק: "אתה אפס. אתה כמו האלה שדורכים עליהם, עושים רעש כזה, ברלה, אתה יודע מה זה ברלה? כמו חיפושית, כמו ג'וק. ג'וק יותר ממך קצת, למה ג'וק הוא חופשי, הוא הולך לאן שבא לו, אתה לא. גם הג'וק זה שחור, כמוך"; "איך אומרים ערבוקי טמבל הזה"; "מי שרוצה שילך עם חתולה מי שרוצה שיילך עם גבר, מי שרוצה שיילך עם קוקסינל".
על כך אומרת נאור: "האמירות שצוטטו לעיל ללא ספק כוללות ביטויי הפליה פוגעניים ומשפילים, פסולים לחלוטין, אשר פוגעים בכבוד האדם. אולם אין נגזרת מכך מסקנה אוטומטית שהתבטאויות אלה מחייבות פסילת הודאותיו של מוחמד בביצוע העבירה. לא בהכרח מובילה אמירה פסולה בחקירה להודאה פסולה". נאור גם קובעת, כי חלק מההתבטאויות הפוגעות שייחסה ההגנה לחוקרים, הוצאו מהקשרן והיו לגיטימיות. נאור מסיקה, כי ההתבטאויות הפוגעות לא שברו את רוחו של מובארק ולא הביאו אותו להודות ברצח שלא ביצע.
פגעו בסניגורים הציבוריים
בהמשך פסק הדין מסכמת נאור נקודה זו, ורומזת שיש להעמיד לדין משמעתי את אותם חוקרים: "כאשר יש הצדקה חקירתית עניינית לזמן בני משפחה של חשוד לחקירה, יש לזמנם; אולם, אין להפוך הצדקה חקירתית עניינית זו לאיום, המוצג בפני החשוד במישרין או בדרך רמיזה, שמא יתפתה החשוד לבקש להסירו בתמורה למסירת הודאה בעבירה.
"חוקרי המשטרה מייצגים את מדינת ישראל - מדינה דמוקרטית שבה הזכות לכבוד האדם היא זכות יסוד חוקתית - ולהתבטאויות גזעניות ופוגעניות אין כל מקום בחקירתם, קל וחומר נוכח הסיכון שהתבטאויות מסוג זה ישפיעו על רצונו החופשי של הנחקר.
"אין גם מקום לכך שחוקר יאמר לחשוד שאין ערך לייצוג בידי סניגור, שכן זכות ההיוועצות היא אחת מהערובות המרכזיות לשמירת זכויותיו הבסיסיות של החשוד. חומרה רבה יש באמירות המפחיתות בערכם של סניגורים ציבוריים; מדובר בהכפשה ללא כל בסיס, דווקא של ציבור עורכי הדין אשר מגנים על זכויותיהם של חשודים שידם אינה משגת. גם חקירת חשוד בדבר תוכן פגישתו עם סנגור היא מעשה אסור בכל קנה מידה, החותר תחת תכלית זכות ההיוועצות".
והיא מסכמת: "בנסיבות עניינו של מוחמד בתיק זה, הפסול שבחלק ממעשי החוקרים אינו מוביל לפסלות הודאותיו ברצח. אזכיר, עם זאת, כפי שצוין בפסק דין יששכרוב, כי לצד העילות לפסילת ראיה, קיימים סעדים חלופיים בגין התנהלות פסולה של חוקרים, לרבות הליכים משמעתיים".
השופטים ניל הנדל ויצחק עמית הסכימו עם נאור. את המערערים ייצגו עוה"ד ד"ר אלקנה לייסט ואור שפירו, ואת המדינה - עו"ד יעל שרף.

תאריך:  10/04/2013   |   עודכן:  10/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: חוקרי רצח התבטאו בצורה גזענית
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
ערבים הם לא רוצחים הם נאורים.. ל"ת
ערבים נאורים  |  10/04/13 15:51
2
ערבים הם לא רוצחים הם נאורים.. ל"ת
ערבים נאורים  |  10/04/13 15:51
3
כך היו צריכים השוטרים לדבר :
מיכאל10  |  10/04/13 16:36
4
הודעות
אורי פ  |  10/04/13 18:45
5
החלטה טפשית ומעודדת פושעים
תסביך גלותי  |  10/04/13 20:07
 
- משהו עקום לגמרי פה
כועסת  |  10/04/13 23:11
 
- אז אתה לא מכיר את השופטת הזו
נער הייתי  |  11/04/13 02:54
6
בקורת מקוממת
שופטת מנותקת  |  10/04/13 21:32
7
מעניין על איזה שיטות ממליצה כב
קורןנאוה טבריה  |  11/04/13 06:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
למרות ההתנצלות הישראלית והסכם הפשרה, בטורקיה מצננים האפשרות לשיתופי פעולה כלכליים משמעותיים בתקופה הקרובה, אך מציינים כי בעתיד ייתכנו פרויקטים שכאלה    בינתיים, נערכים במדינה לקידוח משמעותי מול חופי לבנון
עופר וולפסון
לקראת יום העצמאות, מראים נתוני משרד החקלאות מעבר מהיר בשנים האחרונות לצריכת בשר בקר טרי לעומת קפוא    48% מעדיפים אותו כעת לעומת 35% לפני מספר שנים    בתקופת יום העצמאות הישראלי נצרכים בישראל כ-15,000 טון בשר
מערכת אתר ערוץ הספורט
ביתרון 0:2, רובן מאמין לפני הגומלין מול יובה ברבע
מירב ארד
במשך העונה יהיו פתוחים לציבור הרחב 140 חופי רחצה בהם יש שירותי הצלה, מהם 93 לאורך הים התיכון, 26 חופים סביב הכנרת, 17 חופים לאורך ים המלח ו-4 חופים לאורך ים סוף    בשנה שעברה טבעו 26 בני אדם - ירידה של 18% במקרי הטביעה
עופר וולפסון
בשבעת החודשים האחרונים השקיעו המוסדיים במניות זרות כ-4.5 מיליארדי דולרים    המשקיעים הזרים מימשו השקעות הון בישראל בהיקף ניכר בחודש מרס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il