X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון התיר לשדר את התוכנית "עובדה" על שמעון קופר הנאשם ברצח נשותיו מעיר למדינה אשר תמכה בבקשתו למנוע את השידור אך אינה מעמידה לדין בשל עבירת סוב-יודיצה
▪  ▪  ▪
קופר. פגמים פרוצדוראליים [צילום: פלאש 90]

כאשר קיים חשש לקיומה של עבירת סוב-יודיצה, יש להעדיף ככלל את הענישה בדיעבד על פני המניעה מראש, וזאת בשל חשיבותו של חופש הביטוי. כך אומר (יום ה', 11.4.13) נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, בהחלטתו לאפשר את שידור התוכנית "עובדה" בעניינו של שמעון קופר.
קופר מואשם ברצח שתי נשותיו והתוכנית אמורה להביא ראיונות עם מי שצפויים להיות עדים במשפט. בית המשפט המחוזי בתל אביב נענה לבקשתו של קופר, אשר נתמכה בידי המדינה, ואסר על שידור התוכנית. בית המשפט העליון קיבל את ערעורם של שידורי קשת ואילנה דיין והתיר לשדר את התוכנית.
גרוניס והשופטים נעם סולברג ואסתר חיות אומרים, כי די בפגמים הפרוצדוראליים שנפלו בבקשתו של קופר כדי לדחות אותה, ובראשם העדר תצהיר ואי-תשלום אגרה. השופט המחוזי גדעון גינת הסתפק בהבעת מורת רוחו ובהטלת הוצאות, אך גרוניס קובע שמדובר בפגמים היורדים לשורשו של ההליך ומצדיקים להימנע ממתן הסעד אותו ביקש קופר.
שימוש מצומצם יחסית
לגופם של דברים אומר גרוניס, כי בעניינו של קופר כבר היו לא מעט פרסומים בתקשורת, וכי אין זה סביר שדווקא "עובדה" לא תשודר משום שמילאה את חובתה העיתונאית ופנתה לקופר בבקשת תגובה - מה שאיפשר לו ליזום את ההליך הנוכחי. גרוניס מוסיף:
"גם במקרים אשר לגביהם עולה טענה כי הם מפרים את כלל הסוב-יודיצה, תינתן עדיפות להעמדה לדין פלילי על פני מניעה מראש על דרך של צו מניעה או צנזורה. מובן, כי המפרסם נושא בסיכון שהיועץ המשפטי לממשלה יחליט להעמידו לדין בגין הפרת כלל הסוב-יודיצה, וכי בית המשפט ירשיע אותו. מבלי לקבוע מסמרות בדבר, סבורני כי עובדה זו מחייבת שימוש מצומצם יחסית בצווי מניעה לשם מניעה מראש של פרסומים הנוגעים להליך פלילי תלוי ועומד".
עוד אומר גרוניס, כי המדינה הציגה עמדה אנומלית: מצד אחד היא תמכה בבקשתו של קופר, ומצד שני היא אישרה שכמעט ואינה מעמידה לדין על סוב-יודיצה. "אומנם, יש לנקוט ריסון בהפעלת הסמכות להעמיד לדין על-פי כלל הסוב-יודיצה, נוכח חשיבותו הרבה של חופש הביטוי... עם זאת, ועל-אף הקשיים הכרוכים בהעמדה לדין בשל עבירת הסוב-יודיצה, ספק רב אם הפתרון המיטבי מצד המדינה הוא לתת יד לבקשות למניעה מראש במסגרת הליך אזרחי, ובד בבד להימנע מהעמדה לדין במקרים המתאימים".
רק בוודאות קרובה
חיות מוסיפה: "מניעת פרסום פוגעת בזכות החוקתית לחופש הביטוי שהיא נשמת אפו של כל משטר דמוקרטי. לכן עליה לעמוד במבחנים החוקתיים שנקבעו להגבלת חופש הביטוי ועיקרם - קיומה של ודאות קרובה לפגיעה ממשית באינטרס מוגן... קיומה של נורמה פלילית בת-עונש על פרסום דבר, אפילו התקיימו יסודותיה, היא לבדה אינה מצדיקה את הגבלת חירותו של אדם, מראש, מלפרסמו. הגבלה כזו יש לה מקום רק בהתקיים ודאות קרובה לפגיעה ממשית באינטרס מוגן".
עמדתו של סולברג בסוגיית הסוב-יודיצה שונה: "לא פג טעמה של עבירת הסוב-יודיצה גם בעידן הנוכחי של הקידמה הטכנולוגית וזרימת המידע כמעט עד בלי די. על ה'כמעט' יש לשמור, כשם שאת חופש הביטוי יש להבטיח. משפטו הפלילי של נאשם דוגמת המשיב צריך להתקיים בתוככי בית המשפט. מדובר בדיני נפשות. כיכר העיר אינה זירה נאותה להכרעת דין. האיזון בין חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת לבין טוהר ההליך השיפוטי הוא עדִין, אך זהו כורח המציאות והדין. סדר הדין הפלילי נועד להבטיח משפט הוגן, וחופש הביטוי לא יכול לשמש צידוק למניעתו. האשמה בדיעבד בגין סוב-יודיצה במקום מניעה מלכתחילה, יכולה במצבים מסויימים לחתור תחת עשיית משפט צדק בעניין פלילי תלוי ועומד".
את קשת ו"עובדה" ייצגו עוה"ד טל ליבליך וליאת ברגמן-רביד; את קופר ייצגו עוה"ד אלי הלם ואיתי הרמלין; ואת המדינה - עו"ד נעמי זמרת.

תאריך:  11/04/2013   |   עודכן:  11/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גרוניס: להעדיף ענישה על מניעה בסוב-יודיצה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נו, באמת... שחבורת רחביה תפסו
לא להגזים  |  11/04/13 13:19
2
גרוניס לא פוסק כמו בבסטה שלנו
לייבלה  |  14/04/13 03:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף אקרמן
גרינברג מרוצה מחזרת הליגה. 19:40: חיפה-ראשל"צ
סאל אמרגי, דה באזר
הפרעוש נכנס ועשה שינוי אך גם חשף תלות קשה של בארסה
עידן יוסף
"ריקול" לכלי רכב מדגם Civic ,Jazz, CRV ו-STREAM    בישראל מדובר על מכוניות שנמסרו בישראל משנות הייצור 2003-2001
אלעזר לוין
הממשלה הורתה להקפיא 62% מהכספים, ואת היתרה להמיר במניות של בנק מקומי    ב.ס.ר. תקועה עם כ-30 מיליון שקל    הערכה: גם יזמי נדל"ן פרטיים יפסידו מההוראות החדשות
אלעזר לוין
מכרה 237 דירות, לעומת 175 מיליון שקל אשתקד    זינוק של 52% בהמכירת דירות בחודש מרס    המוביל: תלמי מנשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il