X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
על-רקע האיחוד החגיגי בחודש יוני מתפרסם מחקר חדש: מסקנות עבודה סמינריונית שנעשתה על להקת כוורת באוניברסיטת בן-גוריון: "נגני נגני גיטרה" - להקת כוורת כ'סמן' לשלב מעבר בזהות הישראלית בשנים 1976-1967
▪  ▪  ▪
מאז ועד היום [צילום: פלאש 90]

"סיפור הצלחתה של להקת כוורת לא היה מקרי או תלוי מלחמה כזו או אחרת. הצלחתה נבעה מתוך חיבור והתאמה בין התכנים והאמירה שהביאה הלהקה ובין הלך רוח בקרב חלק גדול של החברה הישראלית בשנים 1976-1973. במובנים רבים, שימרה כוורת את תרבות הצבר הישראלית שאמנם הלכה ונעלמה מנוף הזהות הישראלית, אבל מרכיבים מתוכה עדיין נמצאים כאן עמנו עד היום".
כך כותבת נועה גלבוע-קנארק במסקנות העבודה הסמינריונית במסגרת לימודי המאסטר שלה (תואר שני) בתוכנית הבינלאומית ללימודי מדינת ישראל באוניברסיטת בן-גוריון, שהוקדשה ללהקת כוורת. עבודת הסמינר נכתבה בקורס של ד"ר נחום קרלינסקי "הישראליות והמאבק על עיצובה" במסגרת מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות באוניברסיטה.
"הלהקה", מדגישה גלבוע-קנארק, "הייתה תחנת מעבר חד-פעמית בין תרבות ישראלית שהושתתה על אתוסים ציוניים וביטחוניים, ובין חברה מודעת וביקורתית יותר. כפי שהסביר לי אפרים שמיר: 'הישראלים התחילו לחפש באותה תקופה חיבור לעולם ולתרבות המערבית, הם רצו ביטלס משלהם. אנחנו היינו סוג של ביטלס ישראלים עבור הקהל. החומרים שלנו היו חוצי גיל ולא נגעו לנושאים נקודתיים כמו פוליטיקה, סקס וכדומה'".
עולמו האישי של הפרט
לדברי גלבוע-קנארק, החדשנות של כוורת הייתה בשילוב מוצלח שהציגה, בין צליל חשמלי גלובלי-עדכני ועושר מלודי והרמוני, ובין מוטיבים או אלמנטים מסורתיים-פולקלוריסטיים מתרבות הזמר העברי ומהווי החבר'ה שהושתת על תרבות הצבר, התרבות הדומיננטית-הגמונית עד לסוף שנות השישים. "הטקסטים של הלהקה שיקפו מעבר אל נושאים שלא השתייכו אל עולם התוכן של נופי המדינה, תרבות הצבא או האידיאולוגיה הציונית-חלוצית. התכנים הטקסטואליים עסקו בעיקרם בעולמו האישי של הפרט בעידן המודרני ובמצבים אבסורדיים הומוריסטיים מהמציאות ומהתרבות המקומית. הן במובן המוסיקלי והן במובן הטקסטואלי, סימנה כוורת נטייה ברורה לסגנונות ותכנים בזיקה לתרבות מערבית אינטליגנטית, צעירה ומעודכנת".
את לימודי התואר הראשון סיימה גלבוע-קנארק באוניברסיטת תל אביב בחוג למוסיקולוגיה והיה לה ברור שהעניין שלה הוא בחיבור שבין מוזיקה פופולרית וחברה. "את המחקר על כוורת כתבתי לפני ההודעה על האיחוד בקיץ הקרוב. במסגרת המחקר קיבלתי את ההזדמנות לשלב בין מתודולוגיה היסטורית, סוציולוגית ומוסיקולוגית, כשהקו שהנחה אותי הוא בחינת השינויים שעברה החברה הישראלית בשנים 1976-1967, דרך סיפורה של להקת כוורת, שנחשבת לאחת הלהקות המצליחות ביותר בישראל. להקה שהשפיעה השפעה רבה על עיצובה של מוסיקת הרוק והפופ הישראלית, הן כהרכב והן כמוסיקאים עצמאיים לאחר פירוקה".
עוד הוסיפה גלבוע-קנארק: "ביקשתי לבחון בכלים מתודולוגיים מובנים מה היו הגורמים להצלחתה חסרת התקדים של להקת כוורת, מה ייחד את הלהקה ואפיין אותה הן מבחינה מוסיקלית ויצירתית והן מבחינה חברתית, ומה זה אומר עלינו, החברה הישראלית של אותה תקופה והלאה".

תאריך:  23/04/2013   |   עודכן:  23/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להקת כוורת שימרה את התרבות הישראלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
הרשת תקים לראשונה חנות בתוך חנות בסניף "דיונון" באוניברסיטת תל אביב
איתמר לוין
ההערכות מבוססות על דבריו של השופט רוזן, לפיהם על אולמרט להתמודד עם עדותו של אחיו בנוגע לכספים מדכנר    התביעה שוקלת לזמן את שולה זקן כעדה מטעמה אם לא תעיד להגנתה
איתמר לוין
סניגורו של אולמרט: דכנר העניק ליוסי אולמרט 500,000 שקל כחלק משיטתו לנסות להשפיע בעקיפין על אולמרט    התובע: אם הכל כל-כך פשוט - מדוע נדרשו ליוסי 180 עמודים עד שאישר את קבלת הכסף?
רועי גלדסטון
הגארד בן ה-25 שוחרר לאחרונה מבשיקטאש הטורקית
עופר וולפסון
חתמה על חוזה עם לוקהיד מרטין לאספקת הכנפיים החל משנת 2015    פוטנציאל המכירות הנובע מהחוזה: 2.5 מיליארד דולר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il