עמידתו של שר התחבורה, התשתיות הלאומיות והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, על הרגליים האחוריות כדי להציל מפני הקפאת מיזם רכבת העמק ומיזם הרכבת לכרמיאל, נושאת פרי.
על-פי סיכום שהושג בין משרד האוצר ל
משרד התחבורה, ישונה התמהיל למיזמים הראשונים באופן שיאפשר את דחייתם של מיזמים אחרים תמורת אלה שאותם לא היה השר כ"ץ מוכן לדחות מחשש כי ייתקעו לחלוטין. באוצר מדגישים ששיעור הקיצוץ יישאר כמות שהוא.
להלן רשימת המיזמים שיידחו בשנה או בשנתיים, כפי שנמסר ל-News1:
- כביש 3, בקטע שבין אשקלון לקריית מלאכי - הנאמד בסך של כ-2 מיליארד שקלים;
- כביש 79, בקטע שבין סוללים לריינה - הנאמד בכ-500 מיליון שקלים;
- כביש 4, בקטע שבין בר-אילן לגהה - הנאמד בכ-275 מיליון שקלים;
- כביש 541 (קטע כביש באזור שפיים) - הנאמד בכ-285 מיליון שקלים.
בנוסף יוקפאו מיזמים קטנים יותר - מפרידן על כביש 65 באזור אום אל פאחם והקמת מרכז לבקרת תנועה.
המיזמים שקידומם יימשך הם:
- קו הרכבת חיפה-בית שאן (רכבת העמק)
- המשך כביש 6 דרומה עד לערד
- המשך כביש 6 צפונה עד סומך
- שדרוג כביש 1 בין ירושלים לתל אביב
- הרכבת המהירה לירושלים (A1)
- המשך קו הרכבת הקלה בתל אביב (הקו האדום)
- פרויקט BRT בשרון (פרויקט הסעת המונים)
- המשך פיתוח הסעת המונים בירושלים ובחיפה
- הקמת מחלפים על כביש 77 (בין צומת המוביל לצומת גולני)
- כביש 77 בין תל קשיש לישי ("הזרוע המזרחית")
- שדרוג כביש 38 משער הגיא לבית שמש
- הפרדה מפלסית (רכבת - כביש) ברמלה
- אחזקת רשת הדרכים הבינעירונית בכל הארץ
- מוקדי סיכון ופרויקטי תשתית בערים
כמו-כן יימשכו פרויקטים של בטיחות בדרכים בכבישים העירוניים והבינעירוניים.
במספר מיזמים נוספים יבוצעו הסדרי מימון מיוחדים, הכוללים דחייה של תשלומים. בנוסף לכך, יגויסו כשני מיליארד שקלים, מהנפקת אג"ח ברכבת ישראל.
שר התחבורה כ"ץ ברך על הסיכום ואמר כי "מתווכי נדל"ן יודעים כבר מזמן כיצד הרכבת משפיעה על הביקושים באזורים הסמוכים לתחנות רכבת או שיש להם חיבור נוח ונגיש אליה. זה קרה יותר מעשור בבנימינה ובפרדס חנה, זה קרה בשנים האחרונות ביבנה, בראשון לציון (מערב), בנתניה (מזרח) וזה מה שעומד לקרות בקרוב בבית שאן ובכרמיאל ובמקומות רבים נוספים בארץ".