X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מבקר המדינה גילה תמונת מצב לקויה באשר לאופן הטיפול של המוסדות להשכלה גבוהה בנושאי הטרדה מינית, למרות שכיחותם: אין תקנונים ברורים, לא הוכשרו מספיק אחראים לטיפול בנושא, לא הופצו חומרי הסברה ואין מידע נגיש לצעדים המשמעתיים בנוגע לתלונות שהוגשו
▪  ▪  ▪
לא מספיק אחראים, אין תקנונים ברורים

מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצא ליקויים ניכרים בפעילות האוניברסיטאות והמוסדות האקדמיים בישראל במניעת הטרדות מיניות בשטחן. כך עולה (יום ד', 8.5.13) מפרסום דוח הביקורת לשנת 2012 של משרדו.
בדיקת המבקר נעשתה, בין היתר, באמצעות משלוח שאלונים ל-29 המוסדות. כמו-כן, נבדק ספציפית טיפולן של שתי אוניברסיטאות - האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בר-אילן - בתלונות ובמידע שקיבלו על הטרדות מיניות והתנכלויות שביצעו לכאורה עובדיהן. בדיקות השלמה נעשו במל"ג ובות"ת.
המבקר מצא כי כל המוסדות להשכלה גבוהה מינו אחראית או אחראי למניעת הטרדה מינית, שבין תפקידיהם לקבל תלונות ולבררן. ואולם כמחצית מהמכללות עשו זאת באיחור ומינו אחראית או אחראי שנים מספר לאחר שנכנסו התקנות לתוקף.
חלק ניכר מהמכללות - שהן קטנות מהאוניברסיטאות בשטחן, במספר עובדיהן ובמספר הסטודנטים הלומדים בהן - מינו כמה אחראיות ואחראים, ואילו שש אוניברסיטאות, שהן גדולות בהרבה, מינו אחראית אחת בלבד, אף שלחלקן יש כמה קמפוסים מרוחקים זה מזה. למשל, לאוניברסיטה העברית יש ארבעה קמפוסים בשתי ערים - שלושה בירושלים (הר הצופים, גבעת רם ועין כרם) ואחד ברחובות; אך רק באוקטובר 2011 מונו לאחראית סגנים הפרוסים בקמפוסים אלה.
המבקר מצא כי אומנם כל המוסדות להשכלה גבוהה קבעו כנדרש בחוק ובתקנות תקנונים למניעת הטרדה מינית המותאמים לתנאים המיוחדים של סביבת העבודה בהם, ואולם אוניברסיטה אחת ו-15 מכללות התעכבו במילוי חובתן ופרסמו את תקנוניהן שנים מספר לאחר שנכנסו החוק והתקנות לתוקף. כמו-כן, ארבע אוניברסיטאות - תל אביב, חיפה, בן-גוריון והטכניון - כמו גם עשרים מכללות פרסמו את התקנון המותאם בעברית בלבד, שלא כחוק.
הטכניון מינה לאחראית חברת סגל אקדמי שפרשה לגמלאות (פרופ' אמריטוס), ובשמונה מכללות מכהנות אחראיות מקרב הסגל האקדמי בצד אחראיות מקרב הסגל המינהלי. ואולם ברוב המוסדות נמנים האחראים עם הסגל האקדמי הפעיל או עם הסגל המינהלי הפעיל. המבקר תוהה האם הרכב כזה מבטיח אובייקטיביות רבה ככל האפשר בבירור תלונות.
עוד נמצא כי ב-23 מוסדות (8 אוניברסיטאות ו-15 מכללות) קיבלו האחראיות והאחראים הדרכה כלשהי, אך רק ב-15 מהם ניתנה הדרכה מקצועית חיצונית. בשש מכללות לא ניתנה כל הדרכה. כמו-כן, מקצת המוסדות לא פרסמו בכל שנה חומרי הסברה בנושא הטרדה מינית לכל העובדים והסטודנטים שלהם כנדרש, ואחרים פרסמו חומרי הסברה באמצעים שלא היה בהם כדי להבטיח שכלל העובדים והסטודנטים במוסדות ייחשפו למידע. לדוגמה, בשנים 2011-2009 לא פרסם הטכניון כלל חומרי הסברה לסגל האקדמי, ובשנת 2009 לא פרסם כלל חומרי הסברה לסגל המינהלי. בנוסף, רוב המוסדות להשכלה גבוהה לא קיימו כנדרש בשנתיים וחצי שקדמו למועד הביקורת פעולות הדרכה והסברה.
עשרות תלונות בשנה; רבים כלל לא פונים
על-פי הנתונים שמסרו המוסדות להשכלה גבוהה בשאלונים שמילאו, 0.014% בלבד מהעובדים ומהסטודנטים במוסדות הגישו בכל שנה תלונות על הטרדה מינית (כ-42 תלונות בממוצע לשנה). לעומת זאת, בסקר בנושאי רווחה שעשה במהלך הביקורת מכון מחקר בקרב כ-5,600 סטודנטים עבור התאחדות הסטודנטים בישראל השיבו 2% מהסטודנטים כי הוטרדו מינית במהלך לימודיהם על-ידי סטודנטים אחרים או על-ידי מרצים. עוד עלה בסקר, שרק 13% מהסטודנטים שהוטרדו הגישו לאחראים תלונה על ההטרדה.
המבקר מציין כי נתונים אלה ראוי שייבחנו על-ידי המוסדות להשכלה גבוהה, שכן הם יכולים ללמד שעדיין לא קיימים במוסדות תנאים שיניעו נפגעים מהטרדות מיניות להתלונן לפני הגורמים המוסמכים לטפל במקרים אלה.
בשנים 2010-2008 נקטו המוסדות צעדים משמעתיים בעקבות 38 תלונות: 11 תלונות נגד חברי הסגל האקדמי, 10 תלונות נגד חברי הסגל המינהלי, 11 תלונות נגד סטודנטים ו-6 תלונות נגד אחרים. מתשובות המוסדות לשאלונים עולה שהם לא פרסמו במוסד את דבר נקיטת הצעדים הללו.
מבחינת הליכי הטיפול המשמעתי שנקטו האוניברסיטאות כשהתקבלו תלונות נגד חברי הסגל האקדמי, עולה כי באוניברסיטה הפתוחה אין כלל הסדר משמעת לסגל האקדמי, ולא נקבעו הוראות המסדירות את הטיפול המשמעתי בחבר סגל אקדמי החשוד בהטרדה מינית ובהתנכלות.
המבקר קובע כי שילובו של נציג ציבור (שאינו נמנה עם עובדי האוניברסיטאות והוא בלתי תלוי) בבית הדין המשמעתי עשוי לתרום להבטחת פעולה אובייקטיבית ונטולת פניות של בית הדין. ואולם בהסדרי המשמעת של רוב האוניברסיטאות לא נקבע שבית הדין המשמעתי יכלול בהרכבו נציג ציבור, ורק האוניברסיטה העברית קבעה שבכל הרכב של בית הדין המשמעתי ישב נציג ציבור. רק בשניים מהסדרי המשמעת (באוניברסיטאות תל אביב ובן-גוריון) נכללת דרישה מפורשת שלשופטים, או לפחות לקצתם, תהיה הכשרה משפטית. בשלוש מהאוניברסיטאות (העברית, בר-אילן ובן-גוריון) לא נקבעה במפורש דרישה שבהרכב בית הדין המשמעתי הדן בהטרדות מיניות יינתן ייצוג למינם של הנילון ושל הנפגע. בהסדרי המשמעת של שלוש מהאוניברסיטאות (חיפה, בר-אילן והטכניון) ובתקנון המותאם של מכון ויצמן למדע אין כל התייחסות להליך מינוי התובע, לתפקידו ולכישוריו.
רוב האוניברסיטאות לא עסקו בהסדרי המשמעת שלהן באפשרות להשעות עובד במשך ההליך המשמעתי. רובן אומנם קבעו בהסדרי המשמעת את סדרי הדין שיחולו בבית הדין המשמעתי, אך לא קבעו בו הוראות שיבטיחו שמירה על יחסים פורמליים בין השופטים לנילונים.

האוניברסיטה העברית: מסר המגבה את המטריד

בביקורת נבדק גם טיפולה של האוניברסיטה העברית בתלונה על הטרדה מינית והתנכלות שהגישה לפני שנים מספר סטודנטית נגד חבר סגל אקדמי בכיר. הבדיקה העלתה כי בעקבות טענותיו של הנילון בדבר ניהול ההליך המשמעתי הכירה האוניברסיטה "בשגיאות שנפלו בתום לב" בהליך זה. בהסכמים שחתמה עם המתלוננת ועם הנילון בסיום הליך גישור שהתקיים, לא פירטה האוניברסיטה באלו שגיאות מדובר, ומאחר שטענותיו של הנילון לא נבדקו בערכאות משמעתיות, אין לדעת בוודאות מי אחראי לשגיאות אלה.
על-פי ההסכם שחתמה האוניברסיטה עם המתלוננת, נשאה האוניברסיטה במלוא הפיצוי בסך של כ-38,000 שקל ששולם למתלוננת על ההפרעה שנגרמה ללימודיה. ככלל, תשלום פיצוי מסוג זה במלואו על-ידי מוסד להשכלה גבוהה עלול להצביע על גיבוי כביכול לנילון. מסר כזה עלול לגרום לפגיעה נוספת במתלוננת וכן לפגוע בהרתעה כלפי מטרידים פוטנציאליים.

בר-אילן: הטיפול בתלונה מתעכב יותר משנתיים

מבקר המדינה מצא גם כי בטיפול בתלונה על הטרדה מינית בבר-אילן, שאמורה הייתה להסתיים בתוך חודש, נמשכת עבודת ועדת המשמעת בנושא כבר 27 חודשים וטרם הסתיימה.
נמצא כי תקנון המשמעת הנוגע לחברי הסגל המינהלי כגון הנילון במקרה לא עודכן מאז 1978 ולא הותאם לנורמות ציבוריות שהשתרשו במהלך השנים. בין היתר לא עוגנה בתקנון המשמעת הקביעה המופיעה בתקנון למניעת הטרדה מינית, כי הטרדה מינית והתנכלות הן עברות משמעת חמורות, לא נקבע בו הצורך בשקיפות, ולא עוגנה בו האפשרות להתיר לצדדים להיעזר, במקרים חמורים ומורכבים, בעורכי דין בעלי ניסיון בתחום. כמו-כן, לא הוגבלה בזמן כהונתם של חברי ועדת המשמעת, לא נקבע מי מוסמך למנות את נציגי ההנהלה בוועדה, מי מבין חברי הוועדה יעמוד בראשה, אלו כישורים או ניסיון נדרשים מחבריה, ומה יש לעשות כאשר מי מן החברים אינו יכול להשתתף בדיונים.
עוד נמצא כי לוועדת המשמעת לא הוקצה תקציב מוגדר; עלות ההליך מומנה במלואה מתקציבה של לשכת המנכ"ל, ולכן נדרש אישור המנכ"ל לכל הוצאה. הצורך לקבל את אישורו של המנכ"ל למימון הוצאות שונות יש בו כדי לפגוע ביכולתה של הוועדה לנהל את ההליך באופן עצמאי ובלתי תלוי.
מנכ"ל האוניברסיטה החליט על מינוי תובעת מטעם ההנהלה, על סמך המלצות שקיבל, ואף סיכם עמה את תנאי ההתקשרות לפני שהעבירה לעיונו פרטים על תחומי העיסוק שלה ועל ניסיונה המקצועי. הנשיא אישר את המינוי אף על-פי שהיועץ המשפטי של האוניברסיטה מסר לו שעל-פי בדיקות שעשה, הניסיון המקצועי של הקובלת מצומצם.
עוד נמצא כי הנהלת האוניברסיטה ביקשה מהקובלת להגיש את הקובלנה אף על-פי שהחקירה לא הסתיימה. בבקשה זו יש משום התערבות בעבודתה המקצועית של הקובלת.

"לפעול באופן שייצור אווירה מונעת ומְגִנָה"

המבקר מסכם כי כדי לבנות תשתית של אמון בעניין זה בין המוסדות להשכלה גבוהה ובין חברי הסגל האקדמי והמינהלי והסטודנטים, על המוסדות בין היתר לקבוע תקנונים ברורים ומפורטים, להכשיר אחראיות או אחראים לטיפול בנושא, להפיץ חומרי הסברה לעובדים ולסטודנטים ברחבי הקמפוס, לקיים פעולות הסברה יסודיות ומעמיקות, ולפרסם מידע על הצעדים המשמעתיים שנקטו בטיפולם בתלונות שהוגשו. ככלל, על המוסדות לפעול באופן שייצור אווירה מונעת ומְגִנָה שתסייע בטיפול יעיל בנושא.
הוא מציין כי על מל"ג וות"ת להידרש בהקדם לנושא, לקבל מהמוסדות דרך שגרה נתונים על תלונות שהתקבלו אצלם ולבחון את כל התקנונים שקבעו המוסדות ואת דרכי הטיפול שלהם בתלונות על הטרדות מיניות. על מל"ג וות"ת לגבש בהקדם מדיניות ברורה בדבר הדרך שעל המוסדות לנקוט בתחום זה, וקווים מנחים שעל בסיסם יקבע כל מוסד ומוסד כללים מפורטים לטיפול בנושא בכלל ולניהול ההליך המשמעתי בפרט בדרך שמתאימה למאפייניו הייחודיים.
עוד הוא קובע כי על משרד המשפטים, שהשר העומד בראשו ממונה על ביצוע החוק והתקנת התקנות, לפעול לתיקון התקנות בהתאם לממצאי דוח זה, ובכלל זה ליצור בהן מנגנון אפקטיבי יותר ועדכני יותר להטמעת הנושא.

תאריך:  08/05/2013   |   עודכן:  08/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באוניברסיטאות מזלזלים בטיפול בהטרדות מיניות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פרופסור מאוד מפורסם
חברת רותי  |  9/05/13 10:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איציק וולף
מבקר המדינה קובע כי הגדלת הנפח של שירותי הרפואה הפרטית בישראל מעצימה את החשש לפגיעה בערכי השיוויון ונעשית תוך ריכוזיות יתר שכוללת מצב מובנה של ניגוד עניינים
עופר וולפסון
מבקר המדינה איתר ליקויים רבים בפעילות המשרד האחראי על חינוך ילדינו: חוסר התאמה בין הכשרת מורים ובין המקצוע שהם מלמדים; היעדר שילוב בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות למרות החקיקה; כישלון בעידוד לימוד מקצועיים הומניים; מערכת מחשוב חדשה שפגעה בפעילות המכינות הקדם-אקדמיות ושימוש בכספי קרנות ההשתלמות בניגוד לתכליתם
עופר וולפסון
6 שנים לאחר הביקורת הראשונה, קובע המבקר כי משרד החינוך לא עשה די כדי לצמצם את תופעת הרמאויות, וכי זו אף גדלה בשנת תשע"א    הנתונים סותרים ממצאים שפרסם משרד החינוך עצמו
איציק וולף
מבקר המדינה מביע חשש מפני השפעה של מודל התמריצים הכלכליים למנהלי מוסדות פרטיים שבהם חוסים נכי נפש על האופן הענייני שבו מתקבלות החלטותיהם    דורש פיקוח הדוק יותר של הרגולטור על אופן התנהלות מוסדות אלו
מירב ארד
זריקת אחריות בין מינהל הדלק ורש"ת בנושא פיקוח על איכות הדלק הסילוני    המבקר: להקים גוף מרכזי שיכוון את האסדרה והפעילות בתחום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il