X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יניב פגוט מאיילון: "האיתותים הברורים באשר להאטה בפעילות הכלכלית חייבו את הבנק המרכזי המקומי לפעול מיידית לעידוד הצמיחה במשק" אורי גרינפלד מפסגות: "השאלה שצריכה להישאל היא למה עכשיו?"
▪  ▪  ▪
פישר. לא אמר את המלה האחרונה [צילום: פלאש 90]

בנק ישראל הודיע (יום ב', 13.5.13) בהודעה שלא מן המניין, כי הריבית במשק תופחת החל מיום שישי הקרוב ברבע אחוז ותעמוד על 1.5%.
בנוסף, הודיע הבנק כי רכישות המט"ח יימשכו גם בשנים הבאות ויסתכמו ב-2.1 מיליארד שקל עד סוף השנה הנוכחית, וזאת במטרה לקזז את השפעת הפקת הגז על שער החליפין. הגורמים שמציין בנק ישראל להפחתת הריבית המפתיעה הם הייסוף בשקל בחודשים האחרונים (5.4% מול סל המטבעות בשלושת החודשים האחרונים), עידכון תחזיות הצמיחה העולמיות כלפי מטה והפחתות הריבית של בנקים מרכזיים אחרים בעולם בתקופה האחרונה וההקלות הכמותיות במשקים המובילים.
אורי גרינפלד מפסגות אומר כי הגורם שחסר בהודעה של בנק ישראל הוא עידכון תחזיות הצמיחה בישראל בשנים הקרובות וזאת לאור המדיניות הפיסקאלית המרסנת של האוצר במטרה לצמצם את הגירעון המבני אשר צפויה לגרוע כמחצית האחוז מהצמיחה ב-2014 לבדה. נקודה נוספת היא העובדה שצעדי הממשלה המתוכננים בתחום הנדל"ן נועדו להגביל את הביקושים, מה שמקל על בנק ישראל בהפחתת הריבית.
"עם זאת השאלה שצריכה להישאל היא למה עכשיו?", תוהה גרינפלד. "הרי בעוד שבועיים בדיוק תכנס הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להחלטת ריבית מן המניין. התשובה היא כנראה שבנק ישראל מעוניין להשיג את אפקט ההפתעה וזאת כדי למקסם את ההשפעה על שוק המט"ח. כיוון שהקונצנזוס היה בכל מקרה שהריבית תופחת בסוף החודש, ההחלטה להפחיתה כבר עכשיו מייצרת את גורם ההפתעה שעשוי להוסיף להשפעת ההפחתה".
לגבי ההתערבות בשוק המט"ח, בבנק ישראל מציינים שהרכישות נועדו לנטרל את השפעות הזרמת הגז, מה שמהווה לדברי גרינפלד, שינוי משמעותי מהמדיניות הקודמת שטענה כי הבנק מתערב רק כשיש סטייה בשע"ח מרמתו ה"פונדמנטלית". "העובדה שרק לפני מספר חודשים בנק ישראל טען כי הזרמת הגז לא צפויה להשפיע על שער החליפין לא מוזכרת בהודעה כמו גם האישור הלא רשמי שמנהיגי ה-G7 נתנו ליפן (ובכך גם לשאר המדינות) להמשיך ולהדפיס כסף במטרה להחליש את המטבע המקומי", אמר.
"במלחמה כמו במלחמה"
יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אמר בעקבות הצעדים החריגים של בנק ישראל כי "הפחתת הריבית המפתיעה של בנק ישראל הינה מהלך אמיץ ומתבקש מצידו של הבנק המרכזי. במלחמה כמו במלחמה כך גם במלחמת מטבעות, יש להשתמש בכל הכלים וליטול סיכונים במידת הצורך, על-מנת שהייצוא של המשק הישראלי לא ימצא עצמו בנחיתות תחרותית אל מול מתחריו בשווקים הגלובליים".
עוד הוסיף פגוט כי "במציאות אשר נוצרה בשבועות האחרונים בשוק המטבע הנוכחי לא ניתן היה להתמודד עם התחזקות השקל אל מול הדולר באמצעות צעדים ספורדיים בשוק המטבע ונדרש היה להפחית את פער הריביות בין הריבית השקלית לריבית הדולרית ככל שניתן. בשבועות האחרונים הפחיתו בנקים מרכזיים בולטים בעולם, ביניהם הבנק המרכזי האירופאי, האוסטרלי והקוריאני את ריבית הבסיס. הריבית השקלית, הלכאורה צנועה, בשיעור של 1.75% הפכה להיות גבוהה בפרספקטיבה של שווקים מפותחים".
"האיתותים הברורים באשר להאטה בפעילות הכלכלית חייבו את הבנק המרכזי המקומי לפעול מיידית לעידוד הצמיחה במשק, על-אף האיום כי כסף זול ינפח אל מול עינינו בועת נדל"ן מסוכנת. נזכיר כי חבילת הצנע אשר צפויה להיות מוטלת על ראשו של הציבור הישראלי בקרוב צפויה אף היא לכרסם בצמיחה הכלכלית המקומית בשנה וחצי הקרובות ובצוותא עם האטה בצמיחת הייצוא מדובר בתנועת מלקחיים מסוכנת למשק הישראלי, תנועת מלקחיים אותה מבקש הבנק המרכזי המקומי למנוע באמצעות עידוד הפעילות במשק".
בשורה התחתונה אומר האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "בנתונים הקיימים תידרש ממשלת ישראל לפעול במהירות האפשרית להגדלת ההיצע בשוק הדיור שכן השמיכה המוניטרית קצרה ואינה יכולה לשמש את בנק ישראל למלחמה בצמד החזיתות החשובות. היה וההאטה תצבור מומנטום, הרי הבנק יידרש להמשיך ולהפחית את הריבית במשק, כך שבהחלט לא מדובר בהפחתת ריבית אחרונה. העובדה שהבנק בחר לפעול בהחלטת ריבית שלא מן המניין, מטרתה להפתיע את הספקולנטים הפועלים בשוק המטבע ולגרום להם מידה גבוהה ככל האפשר של חוסר וודאות, בבחינת בעל הבית השתגע. לא יהא די בהפחתת ריבית בודדת על-מנת לזנב בספקולנטים ולהביא להחלשות השקל. הנכונות של הבנק לפעול בשוק המטבע על-מנת לנטרל את השלכות זרימת הגז מתמר חשובה, אך היא על-מנת לאזן את הדינמיקה המסוכנת בשוק המטבע שמאיימת להדביק את המשק הישראלי במחלה ההולנדית".
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות בעקבות צעדי בנק ישראל לבלימת התחזקות השקל: "בנק ישראל יידרש לבצע כבר בעתיד הקרוב הפחתת ריבית נוספת"
"הפחתת ריבית נוספת - בקרוב"
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר בעקבות צעדי בנק ישראל לבלימת התחזקות השקל: "בנק ישראל עושה את הפעולה המתבקשת כצעד ראשון וכמבוגר האחראי מפחית את שער ריבית השקל. מהלך זה צפוי לאושש את הפעילות הכלכלית במשק ולפגוע בפער הריביות שבן הדולר לבין השקל. מהלך זה יתמוך בפיחות השקל ויתרום לרווחיות הייצוא ולתנאי הסחר של הייצוא הישראלי בשווקים הגלובליים. הפחתת הריבית תפגע באטרקטביות של ההימור שביצעו משקיעים מקומיים וזרים והביא לייסוף השקל. לדעתנו יידרש בנק ישראל לבצע הפחתת ריבית נוספת כבר בעתיד הקרוב במטרה לבלום את התחזקות השקל".
"בנק ישראל לא חושש מהתפתחות לרעה בתחום האינפלציה"
אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של בית ההשקעות הלמן-אלדובי, אמר כי "חוץ מהגורמים להורדת הריבית שהוזכרו ע"י בנק ישראל וביניהם, ייסוף השקל, הפחתות ריבית על-ידי בנקים מרכזיים בעולם ועידכון תחזיות הצמיחה כלפי מטה, הם מאמינים שיש גורם נוסף שהביא להחלטה והוא העובדה שהבנק רוכש דולרים, מפקיד אותם ומקבל עליהם בערך 0% ריבית. מנגד, הבנק מגייס חוב במלווה קצר מועד (מק"מ) ומשלם עליו כ-1.7%. כעת, עלויות המימון של הבנק ירדו. אנחנו מאמינים כי המהלכים שהבנק נקט, קרי, הורדת הריבית והפעלת תוכנית רכישת דולרים צפויה לתמוך בדולר בטווח הקצר, אך יש לזכור כי הגורם העיקרי שהביא לייסוף השקל הוא השיפור הצפוי בחשבון השוטף עקב הזרמת הגז, שהוא גורם כלכלי ארוך טווח, ולכן בטווח הארוך המדינה תצטרך למצוא פתרונות נוספים.
"העובדה כי הפחתת הריבית הגיעה יום לפני פרסום מדד מחירים לחודש אפריל עשויה ללמד על העובדה שבנק ישראל לא חושש מהתפתחות לרעה בתחום האינפלציה".

תאריך:  13/05/2013   |   עודכן:  13/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 פסגות
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנליסטים: "הפחתת ריבית נוספת - בקרוב"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
תרד החל מה-17 במאי    מפעיל בנוסף תוכנית רכישת מט"ח אגרסיבית למלחמה בייסוף השקל: ירכוש כ-2.1 מיליארד דולר ב-2013 וירכוש עוד מיליארדים, לפחות עד 2018    הדולר זינק ב-1.2% בתגובה
איתמר לוין
אמרגנו של קובי פרץ מודה ששיקר בעדותו במשפטו של בכיר רשות המיסים לשעבר, אך טוען ששיקר רק לגבי פרץ    חילופי האשמות חריפים בין פרץ ליעיש: אלכוהוליסט, מהמר, אחראי להצתה
איתמר לוין
המדינה: ראש צוות בילוש בתחנת לוד טען שהיה עד ראייה לרצח וסיפר על חילופי אש בינו לבין הרוצח - אך שיקר ביודעין וכך הפך לגיבור
גלית יצחק-אוגנוב
השתלת כבד בוצעה בילד בן 6    השתלות כליה בוצעו בילד בן 9 ובנערה בת 17    שתי השתלות הקרנית בוצעו בגבר בן 39 ובגבר בן 56
איתמר לוין
טוענת שאין זה סביר לקבוע שנותר ספק סביר בדבר אשמתו של אולמרט בפרשת ראשונטורס    מבקשת גם להחמיר בעונשו בטענה שקיים פער עמוק בין הקביעות העובדתיות לבין העונש חסר המשמעות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il