X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קורא למעט בשימוש בסעיף לחוק משנת 1965, המעניק לשר הפנים את הסמכות לבנות ללא רישוי ותכנון דחה עתירה נגד השימוש בו להקמת מתקן כליאה למסתננים, לאחר שהמדינה נסוגה מהשימוש
▪  ▪  ▪
מתקן כליאה למסתננים. צורך דחוף [צילום: AP]

בית המשפט העליון מסתייג מן השימוש שעושה המדינה בחוק המתיר לה לבצע עבודות בנייה ללא אישור תוכניות בנייה וללא רישוי. עם זאת, דחה בג"ץ (יום ה', 30.5.13) עתירה שהוגשה נגד בניית מתקן כליאה למסתננים בהתבסס על אותו סעיף.
מדובר בסעיף 266 לחוק התכנון והבנייה: "שר הפנים, בהתייעצות עם המועצה הארצית, רשאי לקבוע בתקנות, עבודה או שימוש שיהיו באזורים כפריים כפי שיוגדרו באותן התקנות, פטורים מהיתר לפי פרק ה'". לאחרונה נעשה שימוש בסעיף זה לצורך בניית מבני ארעי למפוני גוש קטיף, ולאחר מכן - לנפגעי אסון הכרמל. בנובמבר 2011 קבעה הממשלה, כי שר הפנים דאז, אלי ישי, יתקין תקנות דומות בנוגע להקמת מתקן הכליאה למסתננים שהוקם בנגב.
עמותת במקום עתרה נגד דרך זו של הקמת המתקן, ובשנות הטיפול בעתירה חלו התפתחויות אשר הפכו את העתירה למיותרת ברמה הנקודתית, שכן המדינה קבעה ששוב אין צורך בהליך מהיר להקמת המתקן. עם זאת, החליט השופט אליקים רובינשטיין להתייחס עקרונית לשימוש בסעיף 266, וגם להליך שקדם להתקנת התקנות לצורך הקמת מתקן הכליאה.
בנוגע להקמת המתקן אומר רובינשטיין, כי בשל הדחיפות בה הותקנו התקנות, ברור שהשר ישי לא יכול היה לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים. "בהיעדר הקפדה על הליך מינהלי תקין, דומה שהתקנות מגלות - מכל מקום, באופן מסוים - שימוש גורף יתר על המידה בסמכות החריגה", הוא מוסיף. "די אם נפנה לשכל הישר כדי לדעת, כי ספק רב מאוד אם את הקמתו של מתקן שהיה חריג ממדים וייחודי התכוון המחוקק לפטור מתכנון כל עיקר בטרם תוחל בנייתו, והדברים נאמרים מבלי שנתעלם מן הצורך שנתעורר".
הלך רוח של שנות ה-60
על הסעיף עצמו, שנחקק בשנת 1965, אומר רובינשטיין: "הוראה זו של החוק לא נשתנתה מיום שנחקק, ומשקפת היא את הלך הרוח של אותה תקופה, העשור השני למדינה, בה היו למדינה סמכויות למכביר. מה שהיה חידוש מתקדם בשנת 1965 לא בהכרח תואם את עידננו, שכן רוח הזמן שורה על לשון החוק ומחדשת את משמעותה עם חלוף העיתים".
בהקשר זה מצטט רובינשטיין מפסק דין קודם שלו: "נושאים כמו שקיפות, איכות סביבה, מעורבות הציבור, בודאי בכל הנוגע לענייני ביטחון לא נודעו, או כמעט לא נודעו, בימי חקיקתו של החוק ובעשורים משכבר, והם לחם חוק בעידננו, כערכים מרכזיים במינהל הציבורי ובאיכות חיינו. פעפועם של ערכים אלה לתוך המשוואה הביטחונית הוא מחויב המציאות".
השופט יצחק עמית הוסיף: "ניתן להעלות על הדעת מצבים אשר יצדיקו שימוש בסעיף 266 לחוק לשם מתן פתרון מיידי לצרכים דחופים, תוך חריגה מהעקרונות של שקיפות ושיתוף הציבור", כגון בשל צרכים ביטחוניים דחופים. "עם זאת, ברי כי השימוש בתקנות לפי סעיף 266 לחוק, צריך להיעשות מקום בו לא קיימת אפשרות להסדרה מהירה של הנושא בדרך המלך".
המדינה חויבה לשלם לעמותת במקום הוצאות בסך 15,000 שקל. את במקום ייצג עו"ד ישי שנידור, את המדינה ייצג עו"ד אורי קידר, ואת הוועדה המקומית רמת נגב - עו"ד אבי להם.

תאריך:  30/05/2013   |   עודכן:  30/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: למעט בבנייה ממשלתית ללא תכנון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון אישר פשרה בתביעה ייצוגית נגד נטוויז'ן וסמייל 012, שהוגשה בטענה שהטעו את העובדים הזרים שרכשו את הכרטיסים לביצוע שיחות בינלאומיות
איתמר לוין
צופה שגוף הביקורת על הפרקליטות יקבל תלונות מהציבור לאחר שנת פעילותו הראשונה    מותיר את בדיקת הוצאות נתניהו למבקר המדינה    ינחה את התביעה לנהל משפטים ברציפות
איתמר לוין
במרס השנה נתפסו רק שלושה מסתננים - לעומת 1,340 בממוצע ברבעון הראשון של 2012    טוענת שהגורם העיקרי הוא החמרת הטיפול במסתננים הנתפסים ומבקשת לפיכך לדחות את העתירות נגד צעדים אלו
איתמר לוין
דורש ממשרדי הממשלה - ובראשם משרדי החינוך, הבריאות והרווחה - להבטיח שירותים הולמים לילדיהם של עובדים בלתי חוקיים
איתמר לוין
בניגוד לדבריו של בית המשפט העליון, שופטים מחמירים כל העת בענישה כאשר מדובר בעבירות ספציפיות שהפכו לנפוצות בקרב קבוצות ספציפיות. גם כלפי המהגרים הבלתי-חוקיים ראוי וצריך לנהוג באותה צורה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il