X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אישר את התיקון לחוק אשר ייכנס לתוקף בחודש הבא, ולפיו יופחתו קצבאות הילדים של מי שלא יקבלו את החיסון המרובע קובע: מדובר בפגיעה המיועדת להשיג תכלית חשובה
▪  ▪  ▪
החיסון משפיע על כלל האוכלוסיה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הביטוח הלאומי יפחית מ-1.7.2013 את קצבאות הילדים שיוענקו לתינוקות שלא יחוסנו בחיסון המרובע נגד חצבת, אדמת, חזרת ואבעבועות רוח. בג"ץ דחה (יום ג', 4.6.13) שלוש עתירות נגד צעד זה, שנקבע עוד בחוק ההסדרים לשנים 2010-2009. יישומו של השינוי נדחה בעיקר בשל הצורך להגדיל את הנגישות לחיסונים של בדואים המתגוררים ביישובים לא-מוכרים בנגב.
השופטות עדנה ארבל, דפנה ברק-ארז ואסתר חיות קבעו, כי אין המדובר בפגיעה בלתי מידתית בזכויות חוקתיות ולפיכך אין מקום להתערבות בג"ץ בחוק. בג"ץ אומר, כי מטרת החקיקה ראויה: לעודד חיסון רב-חשיבות, שלקיומו יש השלכה לא רק על בריאותם של המתחסנים אלא גם על זו של כלל האוכלוסיה.
התכלית חזקה וחשובה דיה
לדברי ארבל, למרות שהסעיף הוכנס לחוק ההסדרים - הטיפול בו היה מקיף ונאות. אומנם קיימות דעות השוללות את מתן החיסון, אך זכותן של הרשות המינהלית ובוודאי של הרשות המחוקקת להכריע בין דעות מקצועיות חולקות ובית המשפט לא יתערב ולא יכפה עליהן להתחשב דווקא בדעות אחרות. עוד קובעת ארבל, כי התיקון אינו פוגע בזכות לחיים בכבוד: "הזכות לכבוד, ואף הזכות לקיום בכבוד, אינה הזכות לגימלה חודשית בסכום מסוים", היא מצטטת מפסק דין קודם של בג"ץ.
ארבל מוסיפה: "רוב רובה של ההפחתה בקצבאות הילדים עבור משפחות שאינן מחסנות את ילדיהם, נעשית לאחר העלאה בסכום דומה של סכומי קצבאות הילדים כפי שהיו ערב התיקון. קיצבת הילדים עבור הילדים השני, השלישי והרביעי הוגדלה במסגרת התיקון ב-100 שקל לחודש עבור כל ילד. ההפחתה, במקביל, בגין אי התחסנות הינה 100 שקל לחודש לילד".
עוד דוחה ארבל את הטענה לפיה הקיצוץ פוגע בזכות לשוויון: "המחלות מפניהן מגנים החיסונים עלולות לגרום לסיבוכים קשים הפוגעים בבריאותו של אדם ובמקרים נדירים אף למותו. במובן זה תכליתו של התיקון קשורה קשר הדוק לזכות לבריאות ולחיים. לפיכך, אף אם נאמר כי התיקון פוגע באופן קשה בזכות חשובה, הרי שתכליתו של התיקון חזקה וחשובה דיה להצדיק את הפגיעה". לדבריה, מאחר שקיימת סבירות שהשינוי ישיג את התועלת המבוקשת - חיסון נרחב ככל האפשר - הרי שהוא נועד לתכלית ראויה.
התניות על זכות חוקתית
ברק-ארז אומרת, כי לעיתים קרובות קבלת זכויות כפופה למילוי תנאים מסוימים, אך יש לבחון האם ועד כמה ניתן לקבוע תנאי המחייב לוותר על זכות חוקתית. היא מציעה שלושה מבחנים לבדיקת שאלה זו: תנאים לזכאות אמורים להיות קשורים בקשר ענייני למדיניות שאותה הזכאות נועדה לקדם; יש להבחין בין תנאים וולונטריים המקנים לפרט חופש בחירה לבין תנאים המתייחסים למאפייני זהות טבועים שאין ביכולתו של אדם לשנותם או שלא ראוי לדרוש ממנו לעשות כן; והיקף ההתנאה. מבחנים אלו מובילים למסקנה, אומרת ברק-ארז, כי התיקון לחוק הוא לגיטימי.
חיות מתייחסת לשאלת השוויון ואומרת, כי אין משמעותו שאסור לעולם לשנות את רשימת הזכאים להטבה מסוימת, אלא "האם ההבחנה החדשה בין קבוצות הזכאים שיוצר החוק במתכונתו המתוקנת יש בה משום הענקת יחס שונה לשווים". עוד מעירה חיות, כי מתקבל הרושם שהמדינה השתמשה בחוק ההסדרים כקיצור דרך להגשמת המטרה של הרחבת מעגל המתחסנים, והיה עדיף שתעשה זאת למשל בדרך של מתן תמריץ כלכלי חיובי למחסנים או לחלופין שימוש בסנקציות אחרות.
את העותרים (המועצה הלאומית לשלום הילד, מרכז עדאללה והעמותה למידע על החיסונים) ייצגו עוה"ד ז' זאוסן, ח' ג'בארין, ו' וינדמן, כ' פולק-כהן וא' נווה. את המדינה והכנסת ייצגו עוה"ד א' קידר, מ' פרימן וג' בליי.

תאריך:  05/06/2013   |   עודכן:  05/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: הפחתת קיצבה למי שלא יתחסן
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מי שיחסן יקבל שנה פטור ממשכנתא ל"ת
הטבות רק במשכנתא  |  5/06/13 11:12
2
כשאוכלוסית בלתי מחוסנים אחת
נפגשת בשניה- אסון  |  5/06/13 12:56
3
הפחתת קיצבות ילדים
S.G  |  5/06/13 22:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
עופר וולפסון
פעילי זכויות אדם שביקרו בבתי כלא ממשלתיים נטושים בעיר הסורית הראשונה שנפלה תחת שליטת המורדים מצאו מכשירי עינויים וראיות אחרות לכך שהעצורים שם עברו התעללות קשה
עידן יוסף
ההצבעה הלא-מוסרית של חברת הכנסת עדי קול היא פוליטיקה ישנה בהתגלמותה    חברת הכנסת מטעם יש עתיד הסבירה במליאה מדוע החוק אינו מוסרי אבל ברגע האמת הצביעה בעדו
איתמר לוין
ביהמ"ש המחוזי קובע: מי שכניסתו הותרה אך העדיף שלא להיכנס משום שחברו נותר בחוץ מטעמים גזעניים - זכאי גם הוא לפיצוי על האפליה
עופר וולפסון
הארגון הלא-ממשלתי טוען כי התקפת הרקטות הפלשתינית על האוכלוסיה האזרחית בישראל אינה בעלת צידוק מוסרי    קובע כי חמאס השתמש באזרחים כמגן אנושי    "ארסנל צבאי מוגבל המסתמך על טילים הנורים במידה רבה באופן שרירותי, אינו מצדיק הימנעות מכיבוד דיני המלחמה"
פסח רויטמן
האגודה גם מציינת בדוח את פעילותה בתחומים אזרחיים שונים כגון: הפרטה, דיור ובריאות. כמו-כן היא מלינה על "אלימות" המשטרה במזרח ירושלים במיוחד כלפי קטינים. מעניין שנעצמו עיניה מלראות שחלק גדול מאוד ממעשי האלימות מבוצע ע"י קטינים מוסתים. איפה ואיפה תמיד היה מאבני היסוד של האגודה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il