X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מרכז אדוה: הקלת העומס בכבישים, בזכות סלילת כבישים ובניית מחלפים, רק עודדה מעבר למכוניות פרטיות על חשבון תחבורה ציבורית
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

בעשור האחרון גדלה ההקצאה התקציבית לתשתיות תחבורה יבשתית מ-5.9 מיליארד שקלים בשנת 2000 עד לכדי 9.88 מיליארד שקלים ב-2011, גידול של כ-67%. גידול זה בולט במיוחד על-רקע הקיצוץ בתקציבי פיתוח ממשלתיים אחרים. ההשקעה בתשתיות תחבורה אמורה לבשר על עתיד תחבורתי טוב יותר - אולם מומחי תחבורה בישראל אינם חוזים שיפור אלא דווקא החמרה. כך נטען במסמך חדש של מרכז אדוה "יותר כבישים, יותר גודש", שנכתב על-ידי הכלכלן עדי סופר.
בהשוואה בינלאומית, ההשקעה בתשתיות תחבורה בישראל אינה חריגה בגודלה: במונחי תמ"ג, אופן המדידה המקובל בעולם, היא עמדה בשנים האחרונות באופן יציב למדי על כ-1% תמ"ג - שיעור דומה לממוצע בארצות ה-OECD.
למרות ההשקעה, במשרד התחבורה חוזים הפסד של 25 מיליארד שקלים בשנה בשל הגודש הצפוי ב-2030. הסיבה העיקרית לכך היא, שמדיניות ההשקעות תיעדפה את הנסיעה ברכב פרטי במקום את התחבורה הציבורית. מדיניות זו, גם אם הקלה על העומס בכבישים בטווח הקצר, יצרה תלות גוברת ברכב הפרטי והחמרה במצב התחבורה בטווח הארוך.
תחבורה ציבורית מסילתית הינה היעילה ביותר בהובלת נוסעים, בעיקר במטרופולינים. בהשוואה למדינות המפותחות ב-OECD, המקצות כ-40% מההשקעה בפיתוח תחבורה למסילות - במטרופולינים ובין הערים - ישראל עדיין נמצאת מאחור. פתרון בעיית הגודש בגוש דן מחייב תחבורה מסילתית ייעודית.
התיעדוף של הרכב הפרטי היטיב עם השכבות המבוססות יותר מאשר עם כלל האוכלוסיה, עם הגברים יותר מאשר עם הנשים, עם מבוגרים יותר מאשר עם ילדים ובני נוער, עם צעירים יותר מאשר עם קשישים ועם יהודים יותר מאשר עם ערבים. באשר ליישובים הערביים, הרי שהם מצויים כיום בשולי רשתות התחבורה הציבורית, בין אם מדובר ברשתות כבישים או ברשתות רכבת.
באשר לכלל אזורי הפריפריה, המסמך של מרכז אדוה ממליץ להעדיף השקעה בתחבורה ציבורית יעילה פנים-אזורית, במקביל לפיתוח מרכזי תעסוקה אזוריים. זאת בניגוד למדיניות הנקוטה כיום, השמה את הדגש על עתיד של נסיעה יומיומית מהפריפריה למרכז ולהפך - פתרון שאינו יעיל ויותיר על-כנם הן את הגודש והן את האי שוויון הקיים.

תאריך:  11/06/2013   |   עודכן:  11/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רכבות לפריפריה לא משתלמות כלכלית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נו אז מה אם זה לא כלכלי !
דוד 10  |  11/06/13 06:23
2
איזה חוסר הבנה משווע, בישראל..
אזולאי  |  11/06/13 09:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
שר התחבורה חתם על ההסכם בלוקסמבורג    "הפכנו להיות חלק משמי אירופה"
מחלקה ראשונה
ראש הממשלה בוועדת החוץ והביטחון: אנחנו בונים ונמשיך לבנות בהתנחלויות    התייחס להאטת הבנייה בשכונות בירושלים שמחוץ לקו הירוק והדגיש כי "צריך להיות חכם ולהבין מה קורה סביבנו"
מערכת אתר ערוץ הספורט
קווינס: היה רחוק 2 נק' מלהדהים את "פדרר הבולגרי"
מערכת אתר ערוץ הספורט
קלאת'ס, מקל, סמית', הופסון וג'יימס הוכתרו
דוד חרמץ
גרשון לוי, יו"ר המועצה הדתית גליל תחתון, פעל על-פי הוראתו הישירה של הרב עובדיה יוסף למנות את אחיינו של הרב כמנהל מחלקת הכשרות. זאת למרות שלא היה כל תקן לתפקיד זה. בנוסף המינוי נעשה ללא עריכת מכרז, כפי שהחוק מחייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il