X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביקורת יוצאת דופן של ביהמ"ש העליון על השופט הבכיר גדעון גינת: העלה מיוזמתו טענה שלא העלו הצדדים ואף פסק לפיה - בניגוד בולט לפסקי דין של בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
גינת. "אין הוא אמור לנקוט יוזמה עצמאית"

גדעון גינת, שופט בכיר בבית המשפט המחוזי בתל אביב, העלה מיוזמתו טענה שלא העלו הצדדים ואף פסק לפיה - למרות שפסיקתו מנוגדת לזו של בית המשפט העליון. כך קובע (יום ג', 11.6.13) שופט בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן.
גינת קבע, כי משלוח בדואר של דרישת תשלום בגין קנס בידי רשות מקומית אינו מהווה הוכחה מספקת לכך שהאזרח קיבל את ההודעה, ולפיכך היא אינה רשאית לנקוט כנגד האזרח בהליכי גבייה מינהליים. "החלטה של רשות מקומית לנקוט בהליכים לגבייה מינהלית כאשר היא מסתמכת, לשם קביעה שהחוב עדיין בר תוקף, על חזקות שבדין, היא החלטה החורגת ממתחם הסבירות", קבע גינת.
לא במה לדיון תיאורטי
פוגלמן אומר, כי גינת העלה מיוזמתו בפסק הדין את הטענה לפיה רשות מקומית אינה יכולה להסתמך על דרישת תשלום שנשלחה בדואר לשם איפוס מירוץ ההתיישנות של הקנס. בפיו של פוגלמן ביקורת יוצאת דופן על גינת:
"ההליך השיפוטי נועד בעיקרו להכריע בסכסוך קונקרטי בין בעלי-דין. אין הוא נועד לשמש במה לדיון תיאורטי בחוקיות דין זה או אחר, ככל שלא נטענה בבית המשפט כל טענה בנושא. בשיטתנו המשפטית, בית המשפט ניזון מן הטענות שטענו לפניו הצדדים, ואין לו משלו פרט למחלוקת שבין בעלי הדין. אין הוא אמור לנקוט יוזמה עצמאית ולקבוע מסמרות בדבר חוקיותם של הסדרים שדעתו אינה נוחה מהם".
פוגלמן מוסיף ואומר, כי קביעתו של גינת אינה יכולה לעמוד גם לגופה, שכן בית המשפט עמד בשורה ארוכה של פסקי דין על חשיבותה של הגבייה המינהלית כאמצעי יעיל למניעת השתמטות מתשלומי חובה. החוק קובע, כי משלוח בדואר רשום למענו הרשום של הנאשם מהווה המצאה כדין, וכי הודעה לתשלום קנס נחשבת ככזו שנמסרה גם בלא חתימה על אישור המסירה.
כיסו של הציבור ייפגע
עמדתו של גינת, קובע פוגלמן, תביא לכך שהחייבים יימנעו "מלקבל דרישות לתשלום הקנס, שכן כל עוד אלה לא נמסרו להם, מרוץ תקופת התיישנות אינו נעצר. במקרים שבהם לא תצליח הרשות להמציא את דרישות התשלום, או לא תצליח להוכיח שהמציאה אותן כדין, העונש שהוטל בגין ביצוע עבירה זו לא ייאכף; עקרונות ההרתעה והגמול העומדים בבסיסו של ההליך הפלילי לא ימומשו; וכיסו של הציבור יימצא חסר את הקנס שהרשות לא הצליחה לגבות.
"שנית, הרשות תיאלץ להשקיע משאבים ניכרים בביצוע המצאה אישית ובתיעוד של ההמצאה כתנאי להארכת תקופת ההתיישנות. הואיל ואין ביכולתה לדעת מראש מי יכפור בכך שקיבל מסמכים שהומצאו לו, יהא על הרשות להיות ערוכה להוכיח המצאה אישית לכל חייב וחייב". מדובר בנטל כספי כבד על כיסו של הציבור, ובאפשרות שבחלק מן המקרים היא אף תהיה גבוהה מסכום הקנס עצמו.
למרות קביעות אלו, אישר בית המשפט העליון - אם כי מטעמים אחרים - את פסק דינו של גינת בעקבות נקיטת הליכי גבייה מינהליים מצד עיריית הרצליה ובאי-כוחו בגין דוח חניה שלא שולם. פוגלמן קבע, כי העירייה לא הייתה רשאית לנקוט בהליכים אלו, משום שלא הוכיחה שהנהג קיבל את הדוח בתוך שנה מביצוע העבירה - ולכן העבירה התיישנה (ולא הקנס, כפי שקבע גינת).
המשנה לנשיא מרים נאור והשופטת דפנה ברק-ארז הצטרפו לפסק דינו של פוגלמן. את הנהג, אברהם כרם, ייצגו עוה"ד רויטל כרם והדס קריספי. את עיריית הרצליה ובאי-כוחה ייצגו עוה"ד אילנה בראף-שניר ויצחק וייסמן, ואת היועץ המשפטי לממשלה - עו"ד עמנואל לינדר.

תאריך:  12/06/2013   |   עודכן:  12/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
יצירתיות היתר של השופט גינת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
החלטה אומללה והזויה בעליון
הנתין  |  15/06/13 09:50
2
מספר התיק הנכון הוא 5255/11
אחד שיודע 19  |  16/06/13 16:09
3
ההנמקה של פוגלמן מתמיהה
משפטן  |  3/07/13 12:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
נושא איסורי הפרסום בחקירות פליליות מצריך חשיבה מקיפה ומסודרת, שתתבסס על איזון בין כמה נקודות יסוד: הימנעות ממעצרים בחשכת הלילה, שמירה על זכויות החשודים והתחשבות במהפכת המידע
איתמר לוין
שופט המעצרים אלון רום נכשל בצורה קשה בהבעת דעה לא-פורמלית באוזני נציג המשטרה לבדו, על תיק שבו הוא עומד לדון. את הדיונים עצמם הוא מנהל בצורה סבירה ובלי יותר מדי מעורבות
איתמר לוין
רו"ח שמואל רוזנבלום חרג מהיקף חוות הדעת שהתבקש להגיש והכין אותה על סמך נתונים תיאורטיים    ביהמ"ש: אין ספק שהוא התכוון לטובה, אך אין מנוס מפסילת חוות דעתו
איתמר לוין
המשטרה מסרה לבית המשפט, כי ישראלי המתגורר באנגליה נהג בארץ ללא רישיון - בעוד שהוא השתמש כחוק ברשיונו הבריטי    בהסכמת המדינה ביטל ביהמ"ש העליון את ההרשעה
איתמר לוין
בניגוד לדבריו של נשיא בית המשפט העליון, נראה שבעניינו של נסים ישעיה לא יכלה להתקיים "בחינה קפדנית" פשוט משום שלא היה זמן לכך בטרם הוא הודח    אם זה מה שנעשה לשופט שאמר דבר שטות, מה ייעשה למשל לשופט שיתבטא בגזענות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il