X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשנה לפרקליט המדינה מתווה כלים להקטנת הסיכון להרשעות שווא נבות תל-צור: עקרונות היסוד של המשפט הפלילי נשחקו בשני העשורים האחרונים
▪  ▪  ▪
למברגר. "אולי זה תעתוע"
הנדל: נאשמים מודים בעבירות שלא ביצעו
איתמר לוין
שופט ביהמ"ש העליון מציע שלושה מבחנים לבדיקת אמינות של הודאה * אומר שסניגורים משתמשים יותר מדי בטענות למחדלי חקירה ובבקשות להגנה מן הצדק
לרשימה המלאה

"עקרונות היסוד של המשפט הפלילי נשחקו בשני העשורים האחרונים: חזקת החפות, זליגה של דיני הראיות מהאזרחי לפלילי", אומר (יום ד', 19.6.13) עו"ד נבות תל-צור. הוא דיבר בערב עיון של לשכת עורכי הדין והסניגוריה הציבורית תחת הכותרת "הרשעות מחמת הספק".
לטענת תל-צור, למדינה יש יתרון על הנאשם מבחינת המשאבים הבלתי מוגבלים לאיסוף הראיות, וגם מבחינת התוצאה - "זה יכול להיות קטלני מבחינת הנאשם, ואין מחיר לטעויות בצד השני". חוסר השוויון הזה, אמר, מחייב לעשות הכל כדי למנוע הרשעות שווא, כי אין דין זיכוי מוטעה כדין הרשעה מוטעית.
תל-צור הוסיף, כי אינו מבין אמירה לפיה "הנאשם ניצל לרעה את זכות השתיקה", שכן מדובר בזכות יסודית. הוא דחה את הגישה, לפיה נאשם המדבר לראשונה בבית המשפט - מציג גירסה כבושה אותה עיבד היטב לאחר ששמע את כל פרשת התביעה. "טוהר ההליך לא תמיד נשמר", אמר בהתייחסו לשימוש שעושים צדדים בתקשורת, בציינו ששופטים מושפעים מהמתרחש מחוץ לאולם.
לדעת המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שוקי למברגר, הגורם החשוב ביותר למניעת הרשעות שווא הוא מודעותו של הפרקליט לכך שיש אפשרות ש"מה שאתה רואה - אולי זה תעתוע". הוא קרא ליצור תרבות דיבור פתוחה, בה יוכלו גורמי החקירה והפרקליטות לומר זה לזה מהם הליקויים, ולהביא למצב בו אפילו מתמחה יוכל לומר לפרקליט המדינה שקיימת טעות בהערכת הראיות.
למברגר הוסיף, כי חשוב שהפרקליטים יכירו את כל הראיות בתיק, וקיימת בעיה לא פשוטה כאשר התובע לא יכול אפילו לשמוע את כל הדיסקים של החקירות. עוד קרא לפרקליטים לבחון את קיומן של ראיות מסייעות, גם במקום בו פורמלית אין צורך בהן. "פוליגרף לא קביל, אבל אם הוא מראה לך משהו אחר - תתייחס אליו", הוסיף. "תברר אלו פעולות חקירה שקדמו לחקירה המתועדת; אולי השחזור לא משכנע; האם יש ראיות שעומדות בניגוד לתזה שלך; תילחם בקונספציות".
הסניגור הציבורי הארצי, עו"ד יואב ספיר, אמר שהוא משוכנע שחפים מפשע יושבים בכלא, "לא רק כי זה מתחייב מבחינה סטטיסטית, אלא מכיוון שאני מכיר תיקים כאלה". לדבריו, "מערכת המשפט הפלילי בישראל מתנהלת כאילו היא חסינה או כמעט חסינה מטעויות". עוד טען ספיר, כי ועדות השחרורים המיוחדות דחו את בקשת השחרור המוקדם של כמאל ומוחמד סביחי, שהורשעו ברצח דפנה כרמון, רק משום שהם עומדים על חפותם.
עו"ד אפרת פינק, הממונה על משפטים חוזרים בסניגוריה הציבורית, אמרה שהבעיה הקשה ביותר היא לשכנע את המערכת בכך שהתממש הסיכון החמור של הרשעת שווא ובכך שהתרחשה טעות חמורה, לעיתים חמורה ביותר. לדעתה, בפרשת כרמון הייתה הרשעת שווא מהחמורות ביותר בתולדות המדינה, אך הפרקליטות עומדת על כך שההרשעה תקינה. פינק הדגישה, כי הקושי לבטל הרשעות שווא קיים הן מול הפרקליטות והן מול בית המשפט. "בלי לעבור את המחסום הפסיכולוגי של הודאה בטעות, לא נוכל להביא לשינוי", סיכמה.

תאריך:  20/06/2013   |   עודכן:  21/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוקי למברגר לפרקליטים: תילחמו בקונספציות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השופט יצחק עמית משתמש בלשון נדירה על פסק דין של השופט המחוזי שלמה פרידלנדר: תוצאה אבסורדית, יוצר עיוות שאינו מתיישב עם השכל הישר
מערכת אתר ערוץ הספורט
הכוכב לקח ללב את המהומה: "רוצה ברזיל של צדק"
שירלי בר דיין
נמכר ב-1.8 מיליון דולר. סוזה לשחקנים: "בואו להנות"
מערכת אתר ערוץ הספורט
האזורי הפכו 2:0 תוך 11 דקות. ג'יובינקו הכריע (86)
איתמר לוין
קובע שנציבות שירות המדינה נמנעה מלקדם עובדת בכירה ברשות רק בשל היותה אישה, וכי ברשות קיימת תרבות ארגונית של אפליית נשים    העובדת תקבל פיצוי של עשרות אלפי שקלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il