X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חוות דעת מקצועית של רפרנטים באגף התקציבים קובעת כי אם משרד התחבורה לא ידאג כראוי מיזמי התחבורה הציבורית יש לחפש חלופה למימון חוץ-תקציבי מהמגזר הפרטי ביקורת על המיזמים של משרד התחבורה: אינם עומדים ביעדים האסטרטגיים ונחותים בכל המדדים
▪  ▪  ▪
כ"ץ. שר הכבישים [צילום: ששון תירם]

משרד האוצר מציע תוכנית חלופית כדי לתקצב את פיתוח התחבורה הציבורית. בתוכנית אותה חיברו רכז תחבורה ציבורית במשרד האוצר, אריאל אבלין, ואחרים מוצע להקים מיזמים במימון-חוץ תקציבי. הדבר יכול להיעשות באמצעים שונים, כגון: מכירת זכויות נדל"ן, הנפקת אגרות חוב, מיסוי יעודי ושילוב של הון פרטי.
התוכנית הוגדרה בעדיפות שנייה, ומוצע לנקוט בה אם אין אפשרות להגדיל את התקציבים הממשלתיים, או אם אין אפשרות ללוות כסף עבור הקמת המיזמים.
שר התחבורה ישראל כ"ץ ציין בהזדמנויות שונות כי אינו רואה ניגוד בין תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה לבעלות על כלי רכב. את הסיבה להשקעות של משרדו המוקצות בעיקר לפיתוח כבישים ופחות לתחבורה ציבורית הוא נוהג להסביר בכך שגם הכבישים בסופו של דבר מיטיבים עם התחבורה הציבורית.
כדאיות כלכלית גבוהה
אולם מסמך שהכין ד"ר יניב רונן ממרכז המחקר והמידע של הכנסת מגלה כי הכבישים העירוניים והבינעירוניים האמורים משרתים בעיקר את התחבורה הפרטית. במסמך נאמר כי תקציב ההשקעה בכל תשתיות התחבורה בשנת 2012 היה מעט פחות מהתקציב הנדרש להשקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, כאשר למעלה מ-50% מהכסף הופנה לכבישים. מתברר כי כדי לעמוד בתוכנית האסטרטגית, על משרד התחבורה לבצע הסטה משמעותית של תקציבים מפיתוח רשת הכבישים לפיתוח מערכות תחבורה ציבורית או לתת תוספת ניכרת של תקציבים לתשתיות תחבורה ציבורית.
רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים במשרד האוצר, אשר דולב, מעריך כי להשקעות בתחבורה הציבורית תהיה השפעה בדמות תוספת של 40-25 מיליארד ש"ח על התמ"ג בטווח הארוך. התועלת השנתית של הקמת מערכות הסעת המונים במטרופולינים נאמדת ב-13-10 מיליארד ש"ח. התועלת נובעת, בין השאר, ממעבר של אנשים לשימוש בתחבורה ציבורית יעילה, וכתוצאה מכך – הפחתה בזמני הנסיעה, בתאונות דרכים ובזיהום אוויר. התועלת השנתית לתוספת של 1% בפיצול הנסיעות במטרופולינים לטובת התחבורה הציבורית היא כ-650 מיליון ש"ח. תוספת של 1% בפיצול הנסיעות משמעה מעבר של 1% מן הנוסעים משימוש ברכב פרטי לשימוש בתחבורה ציבורית. לדברי דולב, יש כדאיות כלכלית גבוהה מאוד לתוכניות פיתוח התחבורה הציבורית, עד כדי כיסוי העלות באופן מלא עקב התועלת הכלכלית שלהן.
נחיתות יחסית
בדיקה מקצועית של משרד האוצר מצאה כי לפי התוכנית האסטרטגית, גם רשתות התחבורה הגדולות המתוכננות כיום, ומקודמות על-ידי השר כ"ץ, אינן עומדות ביעדים האסטרטגיים, והן נחותות בהשוואה לממוצע במטרופולינים המפותחים בעולם בכל המדדים.
כך למשל, במטרופולין תל אביב מתוכננת רשת של מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), שצריכה לפעול במלואה ב-2030. רשת זו, למרות היקפה הרחב, אינה מספיקה כדי לעמוד ביעדים. היקף ההשקעה ברשת הוא כ-100 מיליארד ש"ח, אך גם השקעה זו עדיין נמוכה מאוד במונחים של השקעה לכל תושב.
כבר לפני שנה וחצי הזהירו באוצר מפני האופן בו מנהל משרד התחבורה את התחבורה הציבורית בישראל. אריאל אבלין אמר אז: "העלות השנתית למדינה שנגרמת כתוצאה מהגודש מגיעה לשני מיליארד שקל בשנה, ואין מקום להשקיע בעוד כבישים. אנחנו דורשים הקמת מיידית של רשויות תחבורה מטרופוליניות, בפרט בתל אביב. חייבים עוד מערכות להסעת המונים, אבל לא בקצב כמו היום ושזה לא יהיה בסמכות של חברה או גוף ממשלתיים. צריך להשקיע 40-30 מיליארד שקל למערכת הסעת המונים (תוכנית "נתיבי ישראל 2") עד שנת 2025".

תאריך:  22/06/2013   |   עודכן:  22/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האוצר: כ"ץ משקיע בכבישים במקום באוטובוסים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד לשר הביצועיסט
alice  |  22/06/13 23:31
2
השקעה במערכת הסעת המונים
רכבת העמק  |  23/06/13 00:23
3
ילדי האוצר לא רציניים, ב 30
שמעון 123  |  23/06/13 02:30
4
לאסור לחלוטין שיחות בסולרי!!!
הניה  |  23/06/13 10:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
אלעזר לוין
קבוצת דן-אמד מתחילה בבניית ובמכירת המגדל בן 29 הקומות, 131 דירות, בארלוזרוב 17 תל אביב    רווח צפוי של 450 מיליון שקל יחולק בין חברי החברה    צפויה עסקת שיא - הפנטהאוז יימכר ב-200 מיליון שקל
עידן יוסף
מחיר התחלתי לנסיעה - 12.30 שקלים    הזמנת מונית בטלפון - 5.20 שקלים    תעריף עבור נוסע שלישי - 4.90 שקלים
עידן יוסף
בשבוע שחלף נע האיחור של קו טבריה-ת"א ושל קו ראשל"צ-ת"א (19) סביב 30-10 דקות    היום העמוס השבוע: שלישי    הקו ליהוד - מהמדויקים ביותר
עידן יוסף
במחיר של 10 שקלים יכולים בני הנוער של השכונה הנתנייתית להגיע בשבת למקומות הבילוי    את התשלום למונית הם נותנים באמצעות שוברים מהחנויות בשכונה    האם תחליף זה לתחבורה ציבורית בשבת יחליף את הסטטוס-קוו הקיים?
איתמר לוין
בניגוד להוראות החוק, לא מותקנים באוטובוסים של אגד תעבורה אמצעי זהירות לעת נהיגה לאחור    מנכ"ל החברה אמר בביהמ"ש: פה ושם אנשים ייהרגו; לא אעשה מה שאני לא חייב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il