X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שאין מניעה חוקתית לאשר את ההסדר בכפוף למספר שינויים מבקש שהחקיקה תהיה בהוראת שעה למספר שנים, לדון בשנת 2017 באורך השירות של תלמידי ישיבות ההסדר ולבחון את הארכת שירות החיילות
▪  ▪  ▪
זילבר. למרות הפגיעה בשוויון [צילום: פלאש 90]

אין מניעה חוקתית לאשר את המתווה המוצע לשוויון בנטל ולגיוס חרדים. כך קובעת (יום ג', 2.7.13) המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, על דעתו של היועץ יהודה וינשטיין. זילבר אומרת שיש קשיים משפטיים בהסדר, אך ניתן לאשרו בכפוף למספר שינויים.
לדעת זילבר, יש לקבוע כהוראת שעה את כל ההוראות בהסדר המעוררות פגיעה בשוויון (העדר חובת גיוס על תלמידי הישיבות בתקופת ההסתגלות; גיוס בגיל 21 לכשתחול חובת הגיוס; חלופת השירות האזרחי שתעמוד לכל תלמידי הישיבות ואינה עומדת ליתר המגויסים; גיל הפטור הצעיר יותר שנקבע לתלמידי הישיבות שיהיו בני למעלה מ-18 במועד תחילת החוק). את הוראת השעה אפשר לקבוע גם עד לאחר יולי 2017 (סוף תקופת ההסתגלות), ובלבד שלא תהיה ארוכה מדי, כך שניתן יהיה לבחון אותה שוב ביחס למצב העובדתי במועד העתידי.
עוד אומרת זילבר, כי ניתן לקבל את המודל בהסדר שלפיו בארבע השנים הקרובות לא תחול חובת גיוס אלא ייקבעו יעדי גיוס מרצון, ובלבד שלצד קביעת יעדים אלה יינקטו צעדים משלימים, שיבואו במקום חובת הגיוס ויהיה בהם כדי לעודד התגייסות של תלמידי ישיבות לצה"ל במהלך תקופת ההסתגלות.
השירות האזרחי
צעדים אלה, שכבר נכללו בהסדר, הם התליית התמיכות בישיבות בשיעור ההתגייסות לצה"ל ובשיעורי ההצטרפות לשירות האזרחי והגברת האכיפה והבקרה על כך שדחויי השירות בשל "תורתם אומנותם" אכן לומדים בישיבות כנדרש. "ככל שהסדרים אלה יהיו משמעותיים ואפקטיביים יותר מבחינת ההסתברות שיביאו להתגייסות תלמידי ישיבות, כך ניתן יהיה לקבוע כי אין מניעה חוקתית בהעדר קביעה של חובת גיוס, ולהפך", סבורה זילבר.
האפשרות לבצע שירות אזרחי במקום שירות צבאי תהיה נתונה על-פי ההסדר המוצע לתלמידי הישיבות בלבד. נוכח ההבדלים בהיקף, בקושי ובסיכון, הקיימים ככלל בין השירות הצבאי לבין השירות האזרחי, קביעה זו מעוררת קושי מבחינת השוויון.
ואולם, אומרת זילבר, לנוכח הקשיים התרבותיים של חלקים ניכרים מבני הקהילה החרדית עם השירות בצה"ל, ולנוכח הרצון לאפשר להם להסתגל באופן מדורג ותהליכי לשירות זה (מה שהוכר כתכלית ראויה על-ידי בג"ץ), נראה, כי ניתן, בשלב זה וכהוראת שעה, לקבל את ההסדר הזה, ובלבד שלקראת סיום תקופתה של הוראת השעה תשוב הסוגייה ותיבחן בשים לב לפגיעתה בשוויון.
תלמידי הישיבות שיהיו בני 22 ומעלה ביום תחילת החוק יוכלו לקבל פטור מיידי עם תחילת החוק. בכך טמונה פגיעה בשוויון לעומת בני האוכלוסיה הכללית, שככלל יופטרו משירות סדיר רק אם הם בני 29 ומעלה. ואולם, פטור כזה עולה בתכלית הראויה של שילוב תלמידי הישיבות בשוק העבודה. "האיזון בין השיקולים השונים מוביל לכך שאין מניעה חוקתית לקבוע את הפטור הזה", סבורה זילבר.
גיל הפטור
תלמידי הישיבות שיהיו בני 22-18 במועד תחילת החוק, יוכלו לקבל פטור משירות עם הגיעם לגיל 24. קביעה זו מעוררת קושי הן בהיבט השוויון והן בהיבט האפקטיביות של השגת יעדי הגיוס בתקופת ההסתגלות, אך זילבר מצאה שניתן להכשיר גם הסדר זה, לנוכח הכוונה לנקוט צעדים אחרים שיעודדו גיוס למרות גילאי הפטור שנקבעו ולנוכח העובדה שמדובר בקבוצה מוגדרת.
על-פי ההסדר המוצע, יגדל משך השירות הפעיל של תלמידי ישיבות ההסדר בחודש אחד, מ-16 חודשים ל-17 חודשים. כן מוצע כי מסלול ישיבות ההסדר יהיה פתוח גם בפני תלמידי ישיבות חרדים. וינשטיין מפנה את תשומת הלב לקושי המשפטי הכרוך בקביעת משך שירות כה מקוצר לתלמידי ישיבות ההסדר, לעומת שלוש שנים ליתר המגויסים. יחד עם זאת, היות שבמהלך ארבע השנים הקרובות ממילא לא תחול חובת שירות על תלמידי הישיבות, אין הכרח להכריע כרגע בדבר חוקתיותו של משך השירות של תלמידי ישיבות ההסדר, ויהיה צורך לתת על כך את הדעת בשנת 2017.
הארכת משך שירותן של החיילות בצה"ל מ-24 חודשים ל-28 חודשים, כפי שקובע ההסדר המוצע, מעוררת שאלות משפטיות אשר וינשטיין טרם הספיק להידרש להן. "לנוכח הפגיעות בשוויון אשר לכאורה ייתכן כי ישנן בהארכת משך שירות הנשים בצה"ל, סובר היועץ כי טוב יעשו השרים חברי הוועדה אם יידרשו לנושא פעם נוספת, בשים לב לקשיים אלו, בטרם יגבש הוא את עמדתו המשפטית בסוגייה", אומרת זילבר.

תאריך:  02/07/2013   |   עודכן:  02/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
וינשטיין: אפשר לאשר את הסדר השוויון בנטל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
איתמר לוין
מחשבות של דתי-לאומי אגב הבחירות לרבנות הראשית, פרשת הרב מצגר וסוגיית השוויון בנטל: מי מלבין פנים ברבים ומי נעלב ואינו עולב, מי נוקט בשיטת "דובון לא לא" ומי הם "דובוני אכפת לי", מי לא בוחל בשום טריק פוליטי ומיהו שליח ציבור אמיתי
מנחם רהט
לבלרי התקשורת החרדית מתחרים על עוצמת החרפות והגידופים כלפי 'גזירות תשע"ג', ואינם מתפנים לחשבון נפש שיבחן מדוע ולמה בא הסער הזה
הרב אליהו קאופמן
גאון היקר, החכם באדם - שלמה המלך, כבר אמר כי "אין חדש תחת השמש" ולכן אם אתה באמת חשת שאתה חרדי - לאחר דברי השטנה של המיקי והיהיר, אז שוב הביתה ליהדות של אבא, סבא והסבא רבה שלך. זו הייתה היהדות האמיתית בארץ קודשנו עד שבאו יחפני רוסיה , פולין ומעונבי גרמניה והמציאו "יהדות חדשה"
מרק בריל
יש קבוצה חילונית, בעיקר שמאלנית, שמשתמטת משירות צבאי ומשירות לאומי פי כמה וכמה יותר מן החרדים. בבועת תל אביב למשל...
עמוס דאי
ההרגשה היא כאילו נשכחו הרדיפות אחרי יהודים רק בשל היותם יהודים שומרי מצוות ההולכים על-פי חוקי התורה, והאינקויזיציה וגזירות השמד שוב מרימים ראש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il