X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שטח המחיה הממוצע לאסיר בישראל: רבע מהממוצע במדינות המערב עצורים במגרש הרוסים ישנו על לוחות עץ תשעה כלואים בקרוב למחצית מהתאים שיעור הכלואים דומה לזה שבתוניסיה ובטורקיה
▪  ▪  ▪
מגרש הרוסים. לוחות עץ במקום מיטות
בית מעצר ניצן
התאים באגף טעוני הגנה בבית מעצר ניצן צפופים ביותר. באחד התאים, בו שהה אסיר אחד, המרחב הפנוי בו זעיר, עד כדי כך שכאשר האסיר יורד מהמיטה ונעמד, לא נותר עוד מקום לזוז בתא. יתר התאים באגף זהים, כאשר בחלק מהתאים מוחזקים שני אסירים, כך שהצפיפות בהם גדולה אף יותר. באגף אחר אין מקום להכניס כסאות ולכן העצורים אינם יורדים ממיטותיהם. בחלק מן התאים תנאי המחייה של האסירים ירודים ביותר, והם סובלים מחום קיצוני והזנחה.

בית סוהר מעשיהו
בבית סוהר מעשיהו כל התאים שבאגף 12 מאופיינים בצפיפות רבה, השהות בהם מלווה בחום ובמחנק בלתי נסבלים, ורוחב כל תא צר מכדי לאפשר לשני אסירים להלך או לעמוד באותה העת. מדובר בתאים צרים וארוכים, שגודלם כ-15 מ"ר, המאכלסים 10 אסירים, כך שהשטח הממוצע לכל אסיר בתא הוא 1.5 מ"ר.

בית סוהר נווה תרצה
בבית סוהר נווה תרצה, בתא ה"חללית" (תא 6) שהתה אסירה בתא שגודלו 1.8 מ"ר בלבד. באגף "צבעוני" בתא 6 שהו שש אסירות. גודל התא הוא 10 מ"ר בלבד, כך ששטח המחייה לאסירה הוא 1.6 מ"ר.

בית מעצר מגרש הרוסים
בבית מעצר מגרש הרוסים, גודלו של אחד התאים שבאגף 2 הוא 21.5 מ"ר, והוא מיועד ל-12 עצורים, קרי: 1.8 מ"ר בממוצע לכל עצור (במהלך הביקור הרשמי שהו בתא זה 14 עצורים, קרי שטח מחייה של 1.5 מ"ר בממוצע לכל עצור).

דוח: "פגיעה חמורה בזכויות אסירים"
איציק וולף
דוח הסניגוריה הציבורית לשנת 2006 מגלה תמונה קשה של אלימות סוהרים כלפי אסירים ושל פגיעה חמורה בבריאותם, בכבודם ובזכויותיהם של עצורים בישראל
לרשימה המלאה

השב"ס: משפרים בהתמדה
שירות בתי הסוהר מסר בתגובה, כי מברך את אנשי הסניגוריה הציבורית על הצפת בעיית הצפיפות במתקני הכליאה, בעיה המוכרת ומטופלת ככל הניתן מזה שנים רבות. לדברי השב"ס, האסירים, הצפיפות פוגעת גם ביכולות הניהול, השמירה על ביטחון בתי הסוהר ותנאי העבודה של אנשיו.
"לאורך השנים מקפיד שב"ס, בסיוע המשרד לביטחון הפנים, לשפר את תנאי המחיה וזאת תוך ניצול אופטימאלי של המשאבים המוגבלים ופיתוח חלופות כליאה. במסגרת התוכנית הרב-שנתית לשיפור תנאי המחיה, שופצו ורווחו בשלוש השנים האחרונות 1,100 מקומות מחיה ושטחם גדל ב-1.3 מ"ר לאסיר בממוצע. בימים אלה נערכת מדידה מחודשת של האגפים ואנו בטוחים, כי הנתונים יהיו שונים מאלו שהוצגו בדוח". לצורך תהליך השיפוץ, מוסיף השב"ס, עליו לסגור אגפים, דבר המצמצם באופן מיידי את מקומות הכליאה.
עוד אומר השב"ס: "בעשור האחרון נבנו והורחבו מספר בתי סוהר כששטח המחיה בהם עומד על 5 מ"ר בממוצע. כמו-כן החל שב"ס בתהליך בניית בית סוהר חדש לנשים בדרום, כזה שיהלום את הצרכים והתנאים הנדרשים לאחזקתן של האסירות. שירות בתי הסוהר רואה את שיפור תנאי המחיה כאחת ממשימותיו החשובות וימשיך לעסוק בה ככל שיתאפשר".

אלפי אסירים ועצורים בישראל שוהים בתנאי צפיפות חמורים ובלתי אנושיים, המגיעים לכדי 3-2 מ"ר בלבד לאסיר, ולעיתים אף פחות מכך. כך קובע דוח של הסניגוריה הציבורית (יום א', 7.7.13). בשנים 2012-2011 אף התגלה, כי עצורים במגרש הרוסים שבירושלים התופעה של הלנת לנים על לוחות עץ במקום על מיטות, בניגוד לאיסור מפורש של החוק ופסיקת בית המשפט העליון.
לדברי הסניגוריה הציבורית, בעיית הצפיפות במתקני הכליאה אינה זוכה ליחס המערכתי והרב-מימדי הנדרש, הן במישור הביצועי והן במישור החקיקה והמדיניות. "ללא שינוי תודעתי ונכונות של הגורמים האמונים על הנושא לנקוט בצעדים מערכתיים, שיעורי הצפיפות במתקנים לא ישתנו באופן מהותי בעשורים הקרובים", היא מתריעה.
"מדובר בתופעה הכרוכה לא רק בפגיעה בכבודם, בבריאותם ובשלומם של האסירים והעצורים ובזכויותיהם הבסיסיות, אלא בעלת השלכות על הציבור בכללותו. לצפיפות השפעות חמורות על מצבו הגופני והנפשי של האסיר ועל יחסו לסביבתו, תוך פגיעה בסיכויי שיקומו של האסיר והגברת הסיכון לביצוע חוזר של עבירות לאחר שחרורו ממאסר. לפיכך, בעיית הצפיפות בבתי הסוהר אינה רק עניין אישי-פרטי של האסיר, אלא עניין ציבורי שצריך להדאיג את החברה כולה", קובע הדוח.
מתחת אפילו למינימום הנמוך
הממוצע הארצי של שטח המחייה לאסיר עומד בשנים האחרונות על 3.5-3 מ"ר לאסיר, מבלי שחל בעניין שיפור משמעותי לעומת המצב לפני 20 שנה. בישראל נקבע שטח מינימום של 4.5 מ"ר, בעוד הממוצע בעולם המערבי הוא 8.8 מ"ר. רק 11% מהאסירים שוהים בשטח ממוצע הגבוה מהמינימום הישראלי, שהוא כאמור נמוך ממילא, בעוד 59% חיים ב-3 מ"ר ואף פחות.
ברוב המכריע של תאי הכליאה (85%) ישנם יותר משני אסירים בתא. בשלושה רבעים מהתאים יש יותר מארבעה אסירים בתא. על-אף שתקנות בתי הסוהר ותקנות המעצרים קובעות כאמת מידה ראויה, כי בכל תא לא יהיו יותר מארבע מיטות לכלואים, בכמעט מחצית מהתאים (43%) שוהים תשעה אסירים ומעלה.
ברוב המכריע של המתקנים בהם ביקרו אנשי הסניגוריה הציבורית, אסירים שוהים בתנאי צפיפות קשים ובלתי אנושיים, בשטחי מחייה כדוגמת 3 מ"ר, 2.5 מ"ר, 2 מ"ר, 1.8 מ"ר ואף למטה מכך. ב-17 מתקנים נמצא, כי לפחות בחלק מאגפי המתקן, האסירים שוהים בתנאי צפיפות קשים ובלתי אנושיים, ושטח המחייה הממוצע לאסיר אינו עומד בסטנדרט הסביר והראוי.
ליקויים קשים נוספים
"המצב הנוכחי של תנאי צפיפות קשים מנשוא מהווה פגיעה חמורה ואנושה בזכויותיהם של האסירים והעצורים, ובכלל זה בכבודם, בפרטיותם ובבריאותם. החזקת אסירים בשטח מחיה בלתי הולם אף מעוררת חשש ממשי להפרת זכויותיהם של האסירים על-פי המשפט הבינלאומי. הצפיפות מגבירה את סבלו של האסיר ומסכנת את בריאותו הפיזית והנפשית של האסיר ושל יתר חבריו לתא", אומרת הסניגוריה הציבורית.
הדוח ממשיך: "בחלק גדול ממתקני הכליאה, בעיית הצפיפות מחריפה פי כמה את הליקויים הקשים האחרים השוררים בהם, ובכלל זה: מחסור במקומות לאחסון ציוד האסירים; תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים, לפעמים עד כדי סכנה ממשית לבריאותם של האסירים; תנאי אוורור בלתי אנושיים; אי-הפרדה בין המקלחת לשירותים, כך שאסירים נאלצים להתקלח מעל המקום בו הם ואסירים אחרים עושים את צרכיהם; סדרי אכילה לא נאותים בתאים; מחסור בציוד בסיסי".
הסניגוריה מוסיפה: "הצפיפות אף פוגעת בביטחון בית הסוהר ובסדרי ניהולו. היא מחריפה את החיכוכים והמתיחויות בסביבת בית הסוהר, ובכך מגבירה את הסכנה למעשי תוקפנות ואלימות בין כתלי הכלא, הן כלפי הסוהרים והן בין האסירים לבין עצמם.
"הצפיפות בבתי הסוהר פוגעת בסיכויי האסיר לחזור למוטב, להיחלץ מן המעגל השוטה של הפשיעה ולהשתלב בעתיד כאזרח תורם לחברה. היא משפיעה בעקיפין על מידת הזמינות והנגישות לטיפולים רפואיים ונפשיים, למסגרות שיקומיות ולשירותים סוציאליים. בכך מתעורר החשש לסיכון מוגבר יותר לביצוע חוזר של עבירות לאחר שחרור של האסיר ממאסרו, אשר טומן בחובו נזק רב לא רק לאסיר, כי אם לציבור בכללותו", קובעת הסניגוריה הציבורית.
לקבוע תנאי מינימום בחקיקה
לדברי הסניגוריה, הבעיה אינה נובעת רק מהעדר תקציבים, אלא גם משיעור הכליאה בישראל, שהוא מהגבוהים בין המדינות המפותחות בעלות משטר דמוקרטי-ליברלי. נתונים אלו קרובים יותר למדינות כמו מולדובה, תוניסיה, סינגפור, טורקיה, קולומביה ואסטוניה. סיבה נוספת היא העלייה במספר המעצרים, ההולך ועולה בעשור האחרון. לצד זאת, מצביעים כותבי הדוח, לא נעשה שימוש מספיק במכשיר השחרור המוקדם, בדרך כלל מסיבות טכניות.
כצעד ראשון לטיפול המערכתי בבעיית הצפיפות במתקני הכליאה, הסניגוריה הציבורית קוראת לקבוע בחקיקה ראשית תקן מחייב בדבר שטח המחייה הראוי לאסיר ולעצור, העולה בקנה אחד עם הסטנדרטים הבינלאומיים. יש ללוות ולגבות תקן זה בתוכנית רב-שנתית מתוקצבת למימושו תוך פרק זמן סביר. תקן זה, היא אומרת, צריך לחול לא רק לגבי מתקני כליאה חדשים, אלא גם על תהליך שיפוצם של מתקנים קיימים.
לצד זאת, יש לרווח באופן משמעותי את מערך הכליאה על-ידי שיפוץ וסגירה של אגפי כליאה בהם תנאי המחייה והצפיפות הם קשים במיוחד. יש לפתח וליצור חלופות מעצר ומאסר, אשר יביאו להפחתה משמעותית הן במספר העצורים והאסירים והן בתקופות השהייה במעצר ובמאסר.

תאריך:  07/07/2013   |   עודכן:  07/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תנאי כליאה בלתי חוקיים ובלתי אנושיים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כששלטון החוק עובר על החוק
לכולם מותר  |  7/07/13 07:09
2
"שלטון החוק" או כנופיית החוק
חורפי  |  7/07/13 20:18
3
בתי סוהר ומעצר מלאים בחפים
טנא  |  8/07/13 16:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
מרגולין-יחידי הורתה לאדם לעזוב את האולם למרות שלא הייתה לכך עילה חוקית    לאחר שהוגשה תלונה נגדה לנציב תלונות הציבור על שופטים, הופיעו לפתע המילים "בדלתיים סגורות" על הפרוטוקול    רק מרגולין-יחידי יכלה להורות על כיתוב כזה    טענה שהתכוונה להורות על דלתיים סגורות, אך אינה זוכרת מדוע הכיתוב לא הופיע על הפרוטוקול המקורי
מערכת אתר ערוץ הספורט
אליפות אירופה: נמצאים במקום ה-3 לפני שיוט המדליות
איציק וולף
לפחות שני הרוגים    מטוס נוסעים מקוריאה הדרומית נחת נחיתת חירום בארצות הברית    זנב המטוס התפרק ואש פרצה במטוס
אפרת פרץ, פאדי מועלם
מחזיקי האג"ח והנאמנים דורשים כי יוקם צוות נפרד ובלתי תלוי בבעל השליטה, לשם ניהול מגעים ומו"מ לגיוס הון חלופי לחברה, תוך הימנעות מכל התקשרות עם גופים מממנים לגיוס חוב כלשהו כגון קרן הפרייבט אקווטי KKR
סבסטיאן רודריגס
5:00, ישיר ב-5LIVE+: אנדרסון סילבה מול כריס וודמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il