X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בין הליקויים: העדר חלוקת סמכויות בין הגופים השונים, מיגון לא מספק של תשתיות חיוניות, חלוקה חלקית של ערכות מגן ואי-השלמת פרויקט ההתראות בסלולר
▪  ▪  ▪
הדיון אמור היה להתקיים בשנת 2012 [צילום: פלאש 90]
מעיר בחומרה
משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה, כי למרות העובדה שהאיום של ירי טילים ורקטות על העורף החריף משמעותית, לא נעשתה עד מועד סיום הביקורת, יולי 2012, עבודת מטה מקיפה הממליצה לדרג המדיני לקבוע את רמת השירות הנדרשת מכל אחת מהתשתיות הלאומיות החיוניות בישראל לצורך שימור תפקודו של המשק, לרבות בחרום

יותר ביקורת במערכת הביטחון
"מערכת הביטחון נמדדת בתחומי עשייה רבים ומגוונים, והמחוקק הטיל על מבקר המדינה לוודא שהיא פועלת על-פי אמות המידה המצופות ממנה, תוך שמירה על מוכנות צה"ל ועל פעילות יעילה וחסכונית. משרד מבקר המדינה ימשיך בביקורת, כדי לעקוב אחר תיקון הליקויים שהתגלו בדוח. כמו-כן יעמיק בשנים הקרובות את הביקורת במערכת הביטחון, האחראית לבטחון המדינה ותושביה ונמצאת בלב תשומת הלב הציבורית". כך מסיים המבקר יוסף שפירא את ההקדמה לדוח.

מבקר המדינה, יוסף שפירא, מצביע (יום ד', 17.7.13) על "פערים משמעותיים בהיערכות העורף לחרום, שחובה על הגופים הנוגעים בדבר לטפל בהם בהקדם". בדיקת המבקר העלתה, כי חלק מן הליקויים שהתגלו במלחמת לבנון השנייה טרם תוקנו.
כבר בדוח מבקר המדינה שפורסם ביולי 2007 בנושא "היערכות העורף ותפקודו במלחמת לבנון השנייה", העיר המבקר דאז, מיכה לינדנשטראוס, כי על הממשלה ליזום הסדר חקיקתי מקיף, מאוחד ומתואם, שירכז את כל העניינים הנוגעים לטיפול בעורף בעתות חרום, יבהיר את מדרג הסמכויות ותחומי האחריות של כל אחד ממשרדי הממשלה ומהגופים המטפלים בעורף בחרום, וכן יגדיר את קשרי הגומלין ביניהם.
ואולם, מאז הקמת המשרד להגנת העורף בינואר 2011 חלפו למעלה משנה וחצי, ועד למועד סיום הביקורת, יולי 2012, טרם באה על פתרונה סוגיית הסדרת תחומי אחריותו וסמכויותיו של המשרד להגנת העורף. מבדיקה שערך משרד מבקר המדינה בדצמבר 2012 נמצא, כי לא חל שינוי במצב.
אין גוף מרכזי
המבקר מוסיף, כי עדיין אין הסדר חקיקתי מקיף המרכז את כל העניינים הנוגעים לטיפול בעורף בעתות חרום, והמבהיר את מדרג הסמכויות ותחומי האחריות של כל אחד מהגופים. מצב זה עלול לגרום לאי-בהירות בעניין חלוקת תחומי האחריות בין שר הביטחון, השר לביטחון הפנים והשר להגנת העורף, ובין כל הגופים המטפלים בעורף בחרום הכפופים להם. "פערים אלו בתשתית הנורמטיבית מקבלים משנה תוקף בחלוף למעלה משש שנים מאז מלחמת לבנון השנייה, כשטרם התקדמה חקיקתו של הסדר מקיף כאמור, ולפיכך יש לראות בכך משום ליקוי חמור", אומר שפירא.
"במצב הדברים הנוכחי, כאשר הסמכות לתאם בחירום את הגופים המטפלים בעורף לא ניתנה לשום גוף, הרי שאין עדיין בישראל גוף מרכזי לאומי המאחד אחריות וסמכות בנוגע לטיפול בעורף, ואשר יכול לרכז את הטיפול בעורף גם בעתות שגרה וגם בעתות חירום", מציין שפירא.
משרד מבקר המדינה מעיר בחומרה, כי למרות העובדה שהאיום של ירי טילים ורקטות על העורף החריף משמעותית, לא נעשתה עד מועד סיום הביקורת, יולי 2012, עבודת מטה מקיפה הממליצה לדרג המדיני לקבוע את רמת השירות הנדרשת מכל אחת מהתשתיות הלאומיות החיוניות בישראל לצורך שימור תפקודו של המשק, לרבות בחרום.
בהיות מתקני התשתיות הלאומיות חיוניים לצורך הפעילות הרציפה של המשק האזרחי והתמיכה בפעילות צה"ל ובעורף, יש להאיץ את הטיפול בהסדרת כל הדרוש להמשך תפקודם בעת חרום ולמיגונם. משכך, על המשרד להגנת העורף לגבש, בשיתוף המשרדים הממשלתיים והגופים הרלוונטיים, תוכנית כוללת למיגון כלל מתקני התשתיות הלאומיות החיוניות, ולהביאה לאישור הממשלה בהקדם האפשרי.
מציין לחיוב את הצעדים
אף שוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי רשמה בפניה בדצמבר 2009 "את הכוונה לצייד 100% של אזרחי ישראל במסכות אב"כ [ערכות מגן] - ביעד זמן של שנתיים וחצי", בפועל, מלאי ערכות המגן אינו נותן מענה לחלק ניכר מאזרחי ישראל. נוכח המשמעויות של מחסור בערכות מגן לחלק ניכר מהאוכלוסיה ובהתחשב בהתגברות איום חומרי לחימה כימיים על העורף ראוי, כי הדיון בנושא ערכות המגן, אותו הינחה במרס 2012 ראש הממשלה לקיים עד סוף 2012, יתקיים מוקדם ככל הניתן, כדי שתתקבל החלטה בנושא.
נכון למועד סיום הביקורת ולמרות מעורבותו של ראש הממשלה, המערך להפצת התרעה באמצעות מכשירי הטלפון הניידים טרם הושלם, לא הושגה עדיין הסכמה של חברות הסלולאר לספק שירות התרעה סלולרי, ולא החלה עדיין פעילות לתיקון הרישיונות שלהן או לתיקון החקיקה בנושא זה. כיוון שהמערך להפצת התרעה באמצעות מכשירי הטלפון הסלולאריים נועד להציל חיים, יש להשלים הטיפול בנושא זה ללא דיחוי נוסף.
מבקר המדינה מציין בחיוב את הצעדים שנקטו ראש הממשלה, משרדי הממשלה וצה"ל מאז מלחמת לבנון השנייה בהתייחס להגנה על העורף, וביניהם הקמת המשרד להגנת העורף ופעולות מיגון שונות של האוכלוסיה. עם זאת, עקב החשש לפגיעה בעורף בעימות נוסף או בעת אירועי אסון רחבי היקף בשגרה, על הממשלה ועל כל הגופים העוסקים בכך לטפל בדחיפות בממצאים העולים מדוח זה, כדי לשפר את יכולת העמידה של העורף.

תאריך:  17/07/2013   |   עודכן:  17/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליקויים בהגנת העורף לא תוקנו מאז לבנון
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הגנה מכל פורענות
יפהיבנאל  |  17/07/13 16:45
2
מי מופתע
שמי ל.  |  17/07/13 17:21
3
המקר לא חידש ראו דו"ח 2004 רעל ל"ת
בר דרור דוד  |  17/07/13 20:14
4
דו"ח המבקר לא מחדש כלום.
בר דרור דוד  |  18/07/13 10:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
ועדת ההיגוי בנושא לא התכנסה מעולם; לא נקבעו רמת האבטחה; לא הוגדרו הרשאות הכניסה; לא תורגל שיקום מאסון; מערכת הרכש הממשלתית הופעלה למרות בעיות אבטחת מידע
איתמר לוין
קציני שיפוט חרגו מסמכויותיהם בתחומי הענישה והשפיטה    חיילים לא מרצים את עונשיהם בשל מצוקת מקום קשה בבתי הכלא הצבאיים
איתמר לוין
למרות חובתו לדווח מראש על העברות מסעיף לסעיף, משרד הביטחון אינו עושה זאת ואף מוסר מידע חלקי למשרד האוצר - שמצידו אינו מפעיל את הבקרה הדרושה
איתמר לוין
פרויקט "קידמה" עלה עד כה 144 מיליון שקל, אך הקמתו - שהחלה בשנת 2007 - נקלעה למשבר בשל חילוקי דעות בין השב”ס לבין החברה המפתחת
איתמר לוין
פיקוח לקוי על כלי הרכב הניתנים בצה"ל ובמשרד הביטחון    המכרז לשכירת רכב לא הניב את מירב היתרונות    המדינה משלמת דוחות חניה של חיילים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il