X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
למרות המלצות ועדת וינוגרד והחלטות הממשלה, לא סוכמה מתכונת שיתוף הפעולה בין המשרד לצה"ל תשתית החשמל של המשרד לא הותאמה לפעילות בשעת חרום
▪  ▪  ▪
משרד החוץ. אין רשימת עובדים חיוניים
לא למדו מווינוגרד
נוהל עבודת הממשלה בעת חרום, שגובש בעקבות המלצות ועדת וינוגרד, אינו עוסק בתפקידי משרד החוץ בתהליך קבלת ההחלטות הביטחוני-מדיני במצבים אלו. כמו-כן, לא סוכמה מתכונת הצבת נציגי המשרד במטה הכללי בזמן חרום, כפי שנקבע בעקבות מלחמת לבנון השנייה

שבע שנים לאחר מלחמת לבנון השנייה, נותרו בעינם ליקויים בנושא הפעלתו של משרד החוץ במצבי חרום, למרות המלצות ועדת וינוגרד וההחלטות שהתקבלו בעקבותיה. כך אומר (יום ד', 17.7.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
על-פי תפיסת ההפעלה של משרד החוץ, הוא נושא בתפקידים שונים במערך הממשלתי במצבי חרום: ייצוג עמדת ישראל והצגת מידע מדיני והסברתי בחו"ל; מעקב אחר עמדותיהן של מדינות אחרות ושל ארגונים בינלאומיים וגיבוש המלצות מדיניות למקבלי ההחלטות בישראל. אחד מיעדיו של המשרד הוא "שיפור היערכות המשרד והנציגויות למשברים מדיניים-ביטחוניים ולמצבי מלחמה".
כדי לממש יעד זה עושה המשרד בשנים האחרונות מאמץ מיוחד בתחום ההיערכות הארגונית והמקצועית לתפקוד במצבי חירום. ואולם, גם במישור התפעולי וגם במישור המקצועי מצא מבקר המדינה ליקויים בתחום זה.
משרד החוץ טרם השלים את הפעולות הנדרשות להתאמת תשתית החשמל של מבנה המטה לפעילות בעת חרום. דליקה שאירעה בקומת המחסנים שבמבנה המטה ביולי 2011, חשפה כמה וכמה ליקויים בטיחותיים שהיה בהם כדי לסכן חיי אדם. רוב העובדים שאמורים למלא תפקידים מיוחדים במצבי חרום עדיין לא הוכשרו לביצוע תפקידים אלה.
כבר בפברואר 1979 הוכרז משרד החוץ "מפעל חיוני" לצורך החלת הוראות חוק שירות עבודה בשעת חרום, כך שעובדיו החיוניים חייבים להתייצב במקום עבודתם אם נקראו לכך בצו. אולם המשרד לא נערך כראוי להבטחת תפקודם של עובדים אלה במצבי חרום, ונמצא שאגף משאבי אנוש והדרכה אינו מנהל רשימות של עובדים חיוניים לצורך הכנת צווי ריתוק משקיים.
עד יוני 2012 גיבשו רק כמחצית מנציגויות ישראל בחו"ל נוהלי פעילות במצבי חרום, ורוב הנהלים שגיבשו אינם עולים בקנה אחד עם נוהל האב בנושא ההיערכות לשעת חרום, או שאינם מתאימים לצורכי העבודה של הנציגויות בעתות חרום.
משרד החוץ אמור להכין תוכנית כוללת להתמודדות עם כל אחד מ"איומי הייחוס" הלאומיים; להגדיר את רמות השירות של המוצרים והשירותים שעליו לתת לממשלה ולאזרחים במצבי החרום השונים; להכין תוכניות עבודה אופרטיביות לאספקת אותם מוצרים ושירותים; ולקיים תרגילים למנגנוניו לצורך שמירה על כשירותם ומוכנותם. ואולם, המשרד לא הכין תוכניות אלו.
נוהל עבודת הממשלה בעת חרום, שגובש בעקבות המלצות ועדת וינוגרד, אינו עוסק בתפקידי משרד החוץ בתהליך קבלת ההחלטות הביטחוני-מדיני במצבים אלו. כמו-כן, לא סוכמה מתכונת הצבת נציגי המשרד במטה הכללי בזמן חרום, כפי שנקבע בעקבות מלחמת לבנון השנייה.
לנוכח ממצאי הביקורת, על המשרד להשלים בהקדם את ניסוח נוהלי המשנה הפרטניים של נוהל האב ולהכלילם בתקנון שירות החוץ. בד-בבד עליו להכין תוכנית להטמעה של כל מערכת הנהלים בקרב עובדי המשרד ולתרגל אותם במילוי התפקידים במצבי החרום השונים. על המשרד להכין רשימה של מוצרים ושירותים שהם חיוניים לתפקודו במצבי חרום ולוודא שיסופקו למבנה המטה בעתות חרום.
עוד אומר המבקר, כי בשל הצורך להטמיע את השיקול המדיני בתהליך קבלת ההחלטות במצבי חרום ביטחוניים, חיוני כי אגף התכנון של צה"ל והחטיבה לתכנון מדיני במשרד החוץ ישלימו בהקדם האפשרי את גיבושה של מתכונת פעולה משותפת, שתאפשר למשרד לתרום תרומה ממשית לפעילות התכנון האסטרטגי הצבאי במצבי חרום. יש לשתף את משרד החוץ בתהליכי קבלת ההחלטות במשברים ביטחוניים-מדיניים.

תאריך:  17/07/2013   |   עודכן:  17/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משרד החוץ אינו ערוך כיאות למצבי חרום
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
איתמר לוין
צה"ל, המינהל האזרחי והמשטרה אינם מבצעים פעולות אכיפה בתחומי הבנייה, המים והתעבורה    כשלים בטיפול בעבירות על איכות הסביבה ובעובדים פלשתינים בלתי חוקיים ביישובים יהודיים
איתמר לוין
חלק מהמתנחלים והחקלאים לא משלמים דמי חכירה    הפלשתינים לא משלמים מאז אוקטובר 2000    קופת האזור מפסידה מאות מיליוני שקלים    בר-און וברק ידעו על המצב - אך לא עשו דבר
איתמר לוין
בין הליקויים: העדר חלוקת סמכויות בין הגופים השונים, מיגון לא מספק של תשתיות חיוניות, חלוקה חלקית של ערכות מגן ואי-השלמת פרויקט ההתראות בסלולר
איתמר לוין
ועדת ההיגוי בנושא לא התכנסה מעולם; לא נקבעו רמת האבטחה; לא הוגדרו הרשאות הכניסה; לא תורגל שיקום מאסון; מערכת הרכש הממשלתית הופעלה למרות בעיות אבטחת מידע
איתמר לוין
קציני שיפוט חרגו מסמכויותיהם בתחומי הענישה והשפיטה    חיילים לא מרצים את עונשיהם בשל מצוקת מקום קשה בבתי הכלא הצבאיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il