X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הפסיקה המנחה נקבעה לפני יובל מלצר: להרחיב את השימוש בדוקטרינה זו ולהחיל אותה רק לטובתו של הנאשם רובינשטיין: יש לבדוק כל מקרה לגופו כדי שהחוק לא יהפוך לצחוק
▪  ▪  ▪
זוסמן. הלכה מנחה
5 מ"ר לשנה
עבירות הבנייה של יצחק כהן בוצעו בשנת 1999. כתב האישום בו הורשע הוגש בשנת 2003. את ערעורו לבית המשפט המחוזי הגיש בשנת 2005. את בקשת רשות הערעור לעליון הוא הגיש בשנת 2007. בינתיים הלכו לעולמם סניגורו יעקב רובין והשופט מוריס בן-עטר שדן בתיק באחד מגלגוליו הקודמים. השופט עוני חבש, אחד מהשופטים במחוזי, כבר פרש. דוד חשין, אז סגן הנשיא, הספיק להיות נשיא המחוזי בנצרת ולהתמנות לנשיא המחוזי בירושלים. בשנת 2013 - עשר שנים אחרי תחילת ההליכים ושש שנים לאחר שהגיע התיק לעליון - ניתן פסק הדין הסופי בו. וכל העסק - על בנייה בלתי חוקית של 46 מ"ר. בתי המשפט דנו בתיק הזה בקצב של פחות מ-5 מ"ר לשנה.

מחלוקת בין שופטי בית המשפט העליון, חנן מלצר ואליקים רובינשטיין, בשאלת תחולתו של עיקרון "השתק פלוגתא" במשפט הפלילי. בעוד מלצר מבקש להרחיב את התחולה שנקבעה בידי השופט יואל זוסמן לפני כיובל, מציע רובינשטיין להותיר אותה על-כנה.
מלצר אומר: "פערי הכוחות האדירים בין המדינה-המאשימה, לבין הפרט-הנאשם, מביאים, לשיטתי, למסקנה כי למדינה צריכה להיות הזדמנות אחת להוכיח ממצא מסוים לרעת הנאשם, ואם אותו ממצא לא הוכח, או הוכח כנגד גרסת המדינה - ההכרעה בעניין זה צריכה להיות תקפה גם בהליכים עתידיים. באופן דומה, סבורני כי אם פלוגתא מסוימת הוכרעה על-פי גרסת המדינה, ובהליך מאוחר יותר היא פועלת דווקא לטובת הנאשם - לא תוכל המדינה לנסות ולכפור באותה פלוגתא".
לצד עיקרון-על זה, מציב מלצר עוד ארבעה עקרונות: "אין חובה כי הממצא, מושא השתק הפלוגתא, יוכרע באופן פוזיטיבי. יש לקבוע, כי ככלל רק ממצא אשר הוכרע בהליך פלילי 'קלאסי' - הוא יוכל לשמש כבסיס להשתק פלוגתא. השתק פלוגתא פלילי יחול רק ביחס לממצא שהוכרע בהליך פלילי קודם. יתר היסודות של השתק הפלוגתא 'האזרחי' יחולו אף הם פה, בשינויים המחוייבים, כלומר: נדרש שהתקיים דיון בפלוגתא, ושההחלטה בפלוגתא הייתה חיונית לצורך ההכרעה במשפט".
מלצר מוסיף מספר עקרונות מגבילים, וביניהם: "אף על-פי שעיקרון השתק הפלוגתא כוחו יפה גם בהליך הפלילי, הרי שישנם מצבים שבהם החלתו לטובת הנאשם עלולה להביא לתוצאה בלתי צודקת, או אבסורדית. במצבים אלה, רשאי בית המשפט לדחות את טענת ההשתק, ולאפשר למדינה להוכיח ממצא הסותר את הממצא, מושא הפלוגתא".
לעומת זאת, רובינשטיין אומר: "אכן המשפט הפלילי זהיר מאוד בהאשמת אדם בשנית בנוגע לאותה מסכת עובדות וכך יפה לו, אך במה דברים אמורים, פשוטו כמשמעו, באותה מסכת עובדות. מקום שהעובדות משתנות באופן שלפנינו מסכת עובדתית חדשה, לרבות מבחינת המועדים, אין מקום לנעול את הדלת מפני אכיפה, שכן פירושה יהיה שלטון הצחוק ולא שלטון החוק, שלטון ההפקר ולא ספק מנקר".
רובינשטיין מסתייג מקביעת מסמרות עקרוניים כפי שעשה מלצר, וחוזר כאמור להלכה שקבע זוסמן: "'תורת ההשתק מושתתת על שיקולים של צדק ושכל ישר', ומקום שהדבר נוגד את הצדק, אין משתיקים טענתו של בעל דין". והוא מסכם: "נראה שבסופו של דבר העניין הוא תלוי נסיבות".
הדברים נאמרו בהחלטתו של בית המשפט העליון לדחות את ערעורו של יצחק כהן על הרשעתו בבנייה ללא היתר. כהן זוכה בבית המשפט לעניינים מקומיים מכך שלא הרס את הבנייה הבלתי-חוקית, אך הועמד שוב לדין על אי-ביצוע צו ההריסה במועד מאוחר יותר. כהן טען, כי לא ניתן להעמידו לדין על אותה עבירה ממנה כבר זוכה, אך טענתו נדחתה והוא הורשע. בית המשפט המחוזי דחה את ערעורו וכך גם בית המשפט העליון.

תאריך:  30/07/2013   |   עודכן:  30/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחלוקת בעליון על השתק פלוגתא פלילי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
במלון, הניחו את המזוודות על מדף
איתמר לוין
בית הדין לעבודה הורה למדינה להשעות עד סוף אוגוסט את המכרזים להקמת הנמלים הפרטיים, ועד אז יתקיים מו"מ בינה לבין ההסתדרות    מדגיש: גם אם תותר שביתה בנמלים - היא תהיה מסויגת
עידן יוסף
האופוזיציה הסכימה לקצר את הפיליבסטר תמורת הסכמת הקואליציה הסכימה לדחות את ההצבעה על חוק המשילות ליום רביעי ולא לאשרו במושב הנוכחי, אך חזרה בה
עידן יוסף
הנגיד המיועד תולה את הסרת המועמדות בהתמשכות הבדיקה בעניינו ומאשים כי העלו אותו למוקד על סמך השערות    נתניהו יביא מועמד אחר במקומו, אולי קרנית פלוג
עידן יוסף
במכתב לשגריר ארה"ב דן שפירו, טוענת התנועה כי מרטין אינדיק, המשמש בתפקיד בכיר בקרן החדשה, הפועלת נגד המדינה, אינו יכול להיחשב הוגן ויש להחליפו באחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il