X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש העליון: הפוליסה שהייתה למפעל האלומיניום מ.ש כיסתה שקיעת קרקע - ולא קריסה של הבניין כולו על המפעל שהיה ממוקם בקומה הראשונה
▪  ▪  ▪
אסון ורסאי. תוצאה קשה גם למפעל [צילום: AP]
בלי בלשנות
הצדדים התווכחו ארוכות על חוות דעת בלשניות שהוגשו בבית המשפט המחוזי, אך השופט יורם דנציגר מעיר: "במרבית המקרים שבהם מתעוררת מחלוקת בנוגע לפרשנותו של סעיף בחוזה, או כל מסמך משפטי אחר לצורך העניין, לא תהיה הצדקה להגשת חוות דעת בלשנית. בתי המשפט נדרשים כמעט מדי יום ביומו לפרש חוזים (וגם 'מסמכים' משפטיים אחרים, כגון: צוואות, תקנונים, תקנות וחוקים), וברי כי אין שום נחיצות או הצדקה להגשת חוות דעת בלשניות בכל תיק ותיק שמעורר שאלת פרשנות".

חברה שמפעלה נהרס עם קריסת אולמי ורסאי לא תקבל פיצוי מחברת הביטוח אריה. כך קובע (יום ד', 21.8.13) שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר.
חברת מ.ש מוצרי אלומיניום פעלה בקומת הקרקע ובמרתף של הבניין בדרך בית לחם בירושלים, שבקומתו הרביעית פעל אולם האירועים ורסאי. האולם קרס במאי 2001, אירוע שגרם ל-23 הרוגים ולמאות פצועים. כתוצאה מכך התמוטט הבניין כולו והמפעל של מ.ש נהרס לחלוטין.
מ.ש הייתה מבוטחת בחברת הביטוח אריה (כיום - חלק מכלל ביטוח), אך זו סירבה לפצות אותה. אריה הצביעה על כך שהפוליסה מכסה שקיעת קרקע, אשר הוגדרה כך: "שקיעה ו/או ירידה ו/או גלישה ו/או התמוטטות ו/או סחף של קרקע, פתאומיים, מקריים ובלתי צפויים מראש, מאירוע אשר אינו מוחרג במפורש על-פי סייגי הפוליסה". לטענת אריה, קריסת הבניין אינה נכללת בסעיף זה.
בעקבות סירובה של אריה, תבעה ממנה מ.ש 4 מיליון שקל. תביעתה נדחתה בידי בית המשפט המחוזי בירושלים ודנציגר דחה את ערעורה. הוא פותח בניתוח דרכי הפרשנות של פוליסת ביטוח, מזכיר את ההלכות הנהוגות ומוסיף:
"כאשר ניצבת בפני בית המשפט מחלוקת בנוגע לפרשנותה של פוליסת ביטוח, מקום שבו לא נטען כי הופרו חובות כלשהן מצד חברת הביטוח כלפי המבוטח (ולהפך), ראוי שבית המשפט יזהיר עצמו מפני בחירה א-פריורית ו'אוטומטית' בפרשנות לטובת המבוטח תוך התעלמות מחלוקת הסיכונים החוזית בין הצדדים כפי שהיא משתקפת בלשונה של פוליסת הביטוח".
בהתייחסו לסעיף שבמחלוקת קובע דנציגר, כי לשונו ברורה וחד-משמעית. פרשנותה של אריה משקפת את המשמעות הרגילה וההגיונית של הסעיף, בעוד שפרשנותה של מ.ש נוטלת קטע משמעותי מהסעיף והופכת אותו ל"קטע נכה" וחסר היגיון. כל חלקי הסעיף תלויים בכך שהתנועה תהיה של קרקע, קובע דנציגר, ואין לקבל את הפרשנות לפיה הוא מכסה כל "שקיעה" וכל "התמוטטות". כדי להדגים את האבסורד שבפרשנותה של מ.ש אומר דנציגר, כי לפי גישה זו - הפוליסה מכסה גם התמוטטות שוק וירידת מחירים.
עוד דחה דנציגר את טענתה של מ.ש, לפיה הובטח לה שהפוליסה תכסה כל התמוטטות של הבניין. לצד ההבנה שהוא מגלה למצוקתה של מ.ש, מזהיר דנציגר: "אין לעשות שימוש בלתי זהיר בכלי הפרשנות על-מנת להרחיב פוליסה מפני סיכונים מוגדרים ולהפוך אותה הלכה למעשה לפוליסה מפני כל הסיכונים האפשריים. יש להיזהר מחוכמה לאחר מעשה ומ'מתיחה' של גבולות הפרשנות מעבר לנדרש. יש לשמור על ההבחנה בין פרשנות חוזה לבין השלמת חוזה, ולהיזהר מ'טשטוש גבולות' בין התערבות בפוליסות ביטוח מכוח המנגנונים הקבועים בחוק חוזה הביטוח (ובחקיקה צרכנית בכלל) לבין התערבות בדרך של פרשנות".
השופטים ניל הנדל ודפנה ברק-ארז הצטרפו לפסק דינו של דנציגר, שגם חייב את מ.ש בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. את מ.ש ייצג עו"ד יוסף משיח, ואת אריה - עו"ד אורי קוזלובסקי.

תאריך:  21/08/2013   |   עודכן:  21/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפעל שנהרס עם אולמי ורסאי לא יקבל פיצוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון ורסאי
איתמר לוין
העירייה טענה שאולם אירועים בעיר מסוכן - אך עשתה זאת בלא כל בדיקה אלא על סמך שמועות שהופרחו באווירת ההיסטריה שאחרי אסון ורסאי    עד מהרה התברר שאין כל ממש בטענות העירייה
איתמר לוין
בית המשפט העליון דחה את בקשתם של עדי אברהם ואפרים אדיב לדיון נוסף בהרשעתם בגרימת מוות ברשלנות
יואב יצחק
כספים שהוחזקו בחשבון בנק הקשור לטלנסקי חולטו לכיסוי חובות של עמותת "ירושלים המלוכדת" שהריצה את אולמרט לראשות העיר ירושלים    חוקרי המשטרה עומדים לחקור את אולמרט בדיוק בסוגיה זו
משה ריינפלד
בית המשפט העליון קיבל את בקשת המדינה לעכב את עבודות השירות שהוטלו על אורי פסח על ההכרעה בערעורה על קולת עונשו
משה ריינפלד
הפרקליטות גם דורשת להרשיע את אלי רון ממציא שיטת הפל-קל בהריגה ולא להסתפק בהרשעתו בגרימת מוות ברשלנות
רשימות נוספות
דוח זיילר לא יושם: הפל-קל ממשיך לסכן  /  עידן יוסף
אלי רון הורשע בגרימת מוות  /  אור מרינגר
בעלי אולם ורסאי ירצו שנתיים וחצי מאסר  /  מתן פריידין
הלנצח נאכל פל-קל?   /  אסתר שניאורסון גרי
השמחה שנקטעה  /  מריאן קפלון
משמעותה האמיתית של תוכנית ההינתקות  /  יובל ברנדשטטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il