X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בנק ישראל מטיל מגבלות חדשות על מי שלווה כסף מהבנק כדי לקנות דירה ההגבלה העיקרית: ההחזר החודשי יהיה 50% לכל היותר מההכנסה הפנויה החודשית תגובות חריפות בענף - "ההגבלות ייקרו דירות עממיות ויעלו את דמי השכירות"
▪  ▪  ▪
דודו זקן. גזירה רודפת גזירה [צילום: פלאש 90]

בנק ישראל הטיל (יום ד', 21.8.13) מגבלות חדשות על מי שלווים בבנק כדי לממן רכישת דירה. הגזירה העיקרית היא, שגובה ההחזרה החודשי של המשכנתה לא יהיה יותר מ-50 אחוז מההכנסה החודשית הפנויה. כל ההגבלות ייכנסו לתוקף ביום ראשון, 1 בספטמבר. לווים יוכלו למהר ולקחת בשבוע הקרוב הלוואות בתנאים הנוכחיים.
גזירה נוספת היא, שהלוואה בריבית משתנה תהיה לכל היותר 67% מסך ההלוואה. עד היום לא הייתה מגבלה כזו, ובממוצע, 75% מההלוואות היו בריבית משתנה. ריבית זו היא, לאור ניסיון השנים האחרונות, הזולה ביותר בשוק המשכנתאות.
בנוסף, אסור יהיה לקחת הלוואות ליותר מ-30 שנה. הלוואות אלו לא היו ממילא כדאיות, משום שהריבית מצטברת לסכומים גדולים מאוד, וההלוואה מכבידה על הקונים במשך עשרות שנים.
בענף הנדל"ן נשמעו תגובות חריפות ושליליות על ההגבלות החדשות. יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, אוהד דנוס, אמר כי המגבלה על גובה המשכנתה תביא לכך, שרבים יקנו בעיקר דירות עממיות ובינוניות. הביקוש לדירות אלו יגדל, והמחירים יעלו.
עוד אמר דנוס, כי מי שלא יוכלו לעמוד לגייס די הון עצמי, כדי לממן חלק ממחיר הדירה - וזאת בגלל ההגבלה על גובה המשכנתה - לא יוכלו לקנות דירה, ויגורו בשכירות. הביקוש לדירות בשכירות יגדל, ודמי השכירות יעלו.
עדי סקופ, אנליסט פיננסים ב-IBI שירותי בורסה, אמר: "כבר היום, בודקים הבנקים מהי ההכנסה של הלווה, ומקפידים על כך שההחזר החודשי לא יהיה גדול מדי. עם זאת, כל המגבלות יחד יקטינו את היקף המשכנתאות, ובכך עלולים לפגוע ברכישת דירות ובצמיחה במשק".
מקורות אחרים בענף אמרו, כי בנק ישראל חוזר שוב ושוב על אותה שגיאה: הוא מבקש להקטין את הביקוש לדירות, דבר המצמק את השוק ואת הפעילות. הבנק היה צריך לנקוט בצעד הפוך - להגדיל את הצע הדירות, וזאת כתפקידו של נגיד הבנק כיועץ כלכלי לממשלה.
רבים ייפגעו והריבית תעלה ב-0.4%
עידן אלקבץ, מנכ"ל משותף בחברת הייעוץ עתיד משכנתאות, אומר כי לפי חישובי החברה, 16% מהלווים ייפגעו כתוצאה מההוראות החדשות. בנוסף, הריבית תעלה ב-0.3% עד 0.4%, וזה יכביד על הלווים ויביא לעליית ההחזר הכולל של כל המשכנתה, לאורך השנים, ב-45,000 שקל בממוצע.
רוני כהן, מנכ"ל חברת שיווק הדירות אלדר: "האם בנק ישראל רוצה להביא למצב שזוגות צעירים יצטרכו לגור עם ההורים, כי לא יוכלו לממן קנית דירה?".
עמית קמינסקי, מנכ"ל חברת יעוץ המשכנתאות AMC: "בנק ישראל עושה גלים, ואיננו מחדש הרבה, כי כבר כיום נותנים הבנקים משכנתאות רק אם ההחזר החודשי הוא 33% לכל היותר מההכנסה. אבל הגבלה זו, יחד עם האיסור לקחת הלוואות לטווח ארוך, יביאו למצב שההחזר החודשי יעלה, וזוגות צעירים יהיו בבעיה".

שאלות ותשובות לטיוטת הנחיות בדבר הגבלות על הלוואות לדיור (משכנתאות) / מסמך שו"ת
שאלות ותשובות לטיוטת הנחיות בדבר הגבלות על הלוואות לדיור (משכנתאות)
הגבלות על מתן אשראי לדיור / טיוטת הנחיה
נשלחה ע"י המפקח על הבנקים למנהלי הבנקים: בתקופה האחרונה נמשך הגידול המהיר בהיקף תיקי ההלוואות בביטחון נכס למגורים, כאשר מרביתן של ההלוואות ניתן בריביות משתנות הנמצאות כיום ברמה נמוכה )לרבות ריביות המשתנות בתדירות הגבוהה מחמש שנים(. כתוצאה מכך חל גידול בסיכונים שנוטלים על עצמם הלווים וכפועל יוצא גם גידול בסיכונים הגלומים בתיקי ההלוואות לדיור בתאגידים הבנקאיים. לנוכח זאת, בהמשך לצעדים קודמים שננקטו בהקשר זה על ידי הפיקוח על הבנקים, ובמטרה לחזק את עמידות הלווים והמערכת הבנקאית בפני השפעות שליליות אפשריות שעלולות להיגרם בעת עליית שיעורי הריבית בעתיד, ראיתי לנכון לקבוע כדלקמן.
תאריך:  21/08/2013   |   עודכן:  22/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוד גזירה: המשכנתה - עד 50% מהשכר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שוב הקאפיטאליסט החזיר ביביהו
בוץ'  |  22/08/13 03:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הנשיא המודח בן ה-85 ישתחרר מן הכלא לאחר יותר משנתיים וחצי    בוטלו האישומים נגדו בגין מעשי שחיתות
עופר וולפסון
PV Nano Cell, המפתחת ומייצרת דיו מוליך להדפסת מעגלים חשמליים על תאים סולאריים ועל מעגלים מודפסים, באמצעות טכנולוגיה שמוזילה משמעותית את ייצורם, גייסה 13 מיליון שקלים נוספים מקבוצת משקיעים
עידן יוסף
משרד הבריאות מזהיר מפני צמיד-מטבע הפולט קרינה החורגת פי חמישה מהסף המותר
יפעת גדות
בגלל הביקוש הגבוה לחיסונים שעות הפעילות יוארכו מהרגיל
עידן יוסף
עשרות אוטובוסים חדשים להסעת המונים "שוכבים" ללא שימוש בחניונים בגוש-דן    הרכבת הקלה בגוש-דן תקועה ובינתיים שוקלים מטרו עילי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il