X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לאחר שלושה חודשים ללא שינוי, המשיך בנק ישראל את מגמת הפחתת הריבית, שירדה כעת ל-1% מציין כי האינפלציה עודנה נמוכה וכי הבנקים המרכזיים בעולם צפויים להותיר את המדיניות המרחיבה לאורך זמן
▪  ▪  ▪
פלוג. החלטה משמעותית

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשות ממלאת-מקום הנגיד קרנית פלוג, החליטה (יום ב', 23.9.13) להוריד את הריבית לחודש אוקטובר ב-0.25% לרמה של 1%.
כחלק מההחלטה להפחית את הריבית, מזכיר בנק ישראל את הודעת הפדרל ריזרב האמריקני מן השבוע שעבר כי ימשיך בתוכנית ההרחבה הכמותית בהיקף הנוכחי, עד שיצטברו עדויות נוספות להתבססות השיפור בפעילות הכלכלית. לנוכח דחיית תהליך צמצום ההרחבה הכמותית (tapering), נמשכת אי הוודאות לגבי העיתוי המדויק של תחילת התהליך, עוצמתו והשלכותיו. הבנקים המרכזיים של אירופה, בריטניה ויפן צפויים להותיר את המדיניות המוניטרית מרחיבה מאוד לאורך זמן.
עוד מציין הבנק כי סימני איפלציה אינם נראים בשטח, מה שאיפשר ביתר קלות לקבל את ההחלטה. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוגוסט ב-0.2%, נמוך מתחזיות החזאים. אלה עמדו בממוצע על 0.4%. לעליית המדד תרמו עלייה עונתית בסעיף הדיור והתייקרות של מוצרי האנרגיה. אלו התקזזו על-ידי ירידה עונתית בסעיף ההלבשה וההנעלה ועל-ידי ירידה במחירי הפירות והירקות. לאחר שהמדד הגבוה של אוגוסט 2012 יצא מהחישוב, נרשמה ירידה חדה בקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, והוא עומד על 1.3% בלבד. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים והציפיות לשנה הקרובה נמצאות מתחת למרכז יעד האינפלציה.
הבנק אומנם מזהיר כי נמשכת העלייה במחירי הדירות ונטילת משכנתאות בהיקפים גבוהים. אולם, הנחיות המפקח על הבנקים, המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה הסופית לפירעון ההלוואה במשכנתאות, צפויות להפחית את הסיכון לציבור נוטלי המשכנתאות ולמערכת הבנקאית.
הריבית לא תשוב לעלות לפני אמצע 2014
במקביל לפרסום החלטת הריבית, פרסם בנק ישראל את התחזית המקרו-כלכלית שגיבשה חטיבת המחקר בבנק ישראל בספטמבר. להערכת חטיבת המחקר, בשנה הקרובה (המסתיימת ברבעון השלישי של 2014) צפוי שיעור האינפלציה להסתכם ב-1.9 אחוזים. ריבית בנק ישראל, שבעת גיבוש התחזית עמדה על 1.25 אחוזים, צפויה לרדת ברבעון האחרון של השנה לאחוז (כפי שקרה כעת) ולהישאר ברמה זו עד אמצע 2014. בהמשך היא צפויה לעלות ולעמוד על 1.25 אחוזים בתום 2014. התוצר המקומי הגולמי צפוי לצמוח ב-3.6 אחוזים בשנת 2013 וב-3.4 אחוזים ב-2014. בתחזית הקודמת ביוני הערכה לצמיחת התוצר בשנים אלה הייתה 3.8 ו-3.2 אחוזים, בהתאמה.

"צעד אמיץ לנוכח התמהמהות מינוי הנגיד"

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות הלמן-אלדובי, מסר על הפחתת הריבית: "בנק ישראל החליט שלא להמתין לבחירת נגיד בנק ישראל, ולהוריד את הריבית ב-0.25%.למרות נתוני הצמיחה האחרונים שהיו טובים יחסית, כנראה שהבנק מעוניין להגיב להתחזקות השקל בימים האחרונים ועדיין חושש מהאטה במשק הישראלי. בנוסף, גם דברי ברננקי מהשבוע שעבר והחלטתו שלא להפסיק את תוכנית הרכישות מעלים את החשש מפני האטה עולמית שתפגע גם במשק המקומי. לדעתנו, מדובר בצעד אמיץ ונכון של מ"מ הנגיד לנוכח העובדה שתהליך מינוי הנגיד עדיין מתמהמה".
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מסר כי הסיבות להחלטה הן הייסוף המתמשך בשער השקל מול הדולר בחודשיים האחרונים, בפרט מאז הרגיעה היחסית בנושא הגיאופוליטי, מדד אוגוסט שהיה נמוך מהצפי, לצד הציפיות לאינפלציה המתונות לשנה הקרובה, מדדי הפעילות הכלכלית בחודשים האחרונים המעידים על התרחבות מתונה בפעילות הכלכלית במשק עם האטה יחסית ברבעון שלישי השנה והודעת הפד על המשך ההרחבות הכמותיות.
"להערכתנו, הסבירות להפחתה נוספת של הריבית בטווח הנראה לעין נמוכה מאוד. סביר כי בחודשים הקרובים בנק ישראל (כמו יתר הבנקים המרכזיים במרבית המדינות המפותחות), ימתין להחלטתו הבאה של הפד (בדצמבר) בנושא צמצום ההרחבות הכמותיות, ויבחן את השלכות הצמצום על ביצועי הכלכלות והמטבעות המרכזיים", הוסיף קליין.
יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, אמר כי "בנק ישראל החליט לשוב ולהוביל על פני להיות מובל, כאשר בחר להפחית את הריבית ברבע אחוז ולצמצם בכך את כדאיות ההימור על שער החליפין. דרך הקטנת פערי הריביות בין ישראל לשוקי חו"ל, מתכוונת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל לצמצם את היצע המט"ח ואף לעודד ביקוש מחודש לדולר. על-רקע החלטת נגיד בנק ישראל וכצפוי, הדולר שב ומתחזק למול השקל ועולה מעל לרמת 3.53 שקלים לדולר. פעולתו של בנק ישראל לא יכולה להיות פעולה בודדת שתביא לשינוי המגמה של ייסוף השקל והפגיעה המתמשכת ברווחיות הייצוא ובעתיד התעשיה הישראלית. נדרש מהלך רחב יותר שיבטיח את רווחיות הייצוא וימנע הצפה של השוק המקומי בייבוא מתחרה".
"הפחתת הריבית תתמוך בעידוד הפעילות הכלכלית במשק ועל-רקע הצעדים בהם נקט בנק ישראל בשנה האחרונה, הפחתת הריבית לא צפויה לגרום לשינוי משמעותי בביקוש להשקעה בנדל"ן", הסביר פריימן.
"הבנק נותר ללא תחמושת"
מנגד, שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי, טוען דווקא כי הורדת הריבית על-ידי קרנית פלוג בזמן היעדרותו של נגיד בנק ישראל מכהן מפתיעה, ומותירה את הנגיד שייכנס כמעט ללא תחמושת.
לדבריו, "הורדת הריבית מתבקשת לאור שני גורמים עיקריים: האחד הוא שער הדולר אשר פוגע אנושות בייצוא הישראלי וכתוצאה מכך בצמיחה - מה שמקשה על בנק ישראל לעמוד ביעדים. הגורם השני הוא נאומו של יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, ממנו ניתן היה להבין כי סביבת הריבית הנמוכה בעולם הולכת להישאר זמן רב".
בן אריה מוסיף כי "למרות שהורדת הריבית תמשיך לנפח את שוק המשכנתאות ותגרום, ככל הנראה, לעליית מחירי הדירות, אין זה מתפקידו של בנק ישראל לשמור על שוק המשכנתאות וההחלטה הייתה הכרחית לטובת הכלכלה הישראלית".

תאריך:  23/09/2013   |   עודכן:  23/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 בן ברננקי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בנק ישראל הפחית שיעור הריבית ב-0.25%
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הורדת הריבית תחזק הנדלן/השקל
נצר יואב  |  23/09/13 16:50
2
ריבית
בורק  |  23/09/13 17:07
3
הפלוג הזאת הורידה את הריבית
פליק פלאק  |  23/09/13 17:44
4
לחשוב מחוץ לקופסא
אפרים ררר  |  23/09/13 23:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
קיבלה את אישור הרשות היפנית לתרופות וציוד רפואי לשווק את הגלולה במדינה    כל מרכיבי המערכות: גלולה, מקלט, חגורת חיישנים ותוכנה, שופרו כדי לתת רזולוציית תמנה וכיסוי שטח רחבים יותר
דפנה ברמלי
תדהמה, חוסר אמון וכעס: עובדים שמגלים כי חבריהם לעבודה מרוויחים יותר מהם עלולים לחוות תחושות דומות לאלה של בן זוג נבגד    חוסר הידע והיעדר השקיפות אולי קונים "שקט תעשייתי" בטווח הקצר, אבל זהו שקט מדומה
יוסי ניסן
מודעה של "סופרם" בפייסבוק קראה לנשים להשתמש בשירותי בנק הזרע כדי "למנוע את הסכנה של אבא מסוכן, אלים ורצחני שעלול לרצוח את ילדיו בבוקר נמהר אחד"    המודעה הוסרה מהפייסבוק    פרופ' שלמה משיח: לא ידעתי
שירי חביב ולדהורן
החברות שקיבלו אישורים הן מיילאן, אפוטקס ואקטביס, שנתבעו ע"י טבע בעבר בטענה להפרת פטנט המגן על התרופה
עידן יוסף
נהג משאית גילה מעשה גבורה ונמצד לאוטובוס המותקף כדי לחצוץ בינו לבין היורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il