X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
"יכול להיות שהיום קשרי שוחד נעשים אחד מול אחד, בלי הרבה אנשים" מדגיש את חשיבות החשיפות התקשורתיות לעבודת הביקורת אומר שבעיות היום-יום מעניינות את רוב האוכלוסיה יותר מאשר השחיתות
▪  ▪  ▪
שפירא. לעודד את חושפי השחיתויות [צילום: יוסי זליגר]

"שחיתות ציבורית היא מושג אמורפי. קשה כיום לחשוף שחיתויות, כי השחיתות לבשה צורות אחרות. תיקים כמו הולילנד כבר לא קיימים היום, כי גם המושחתים לומדים את כל התרגילים ואיך לא להיחשף. יכול להיות שהיום מי שרוצה לשחד איש ציבור או איש ציבור רוצה לקבל שוחד, הדברים נעשים יותר אחד מול אחד, באופן שלא משתפים הרבה אנשים. כך הסיכוי לפצח קטן מאשר בעבר".
כך אומר (יום ג', 1.10.13) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בכנס על ביקורת המדינה והמדיה החדשה שהתקיים באוניברסיטת בר-אילן. שפירא הדגיש: "זאת לא אמירה שהפשיעה מורכבת ואי-אפשר לטפל בזה ולכן אתעסק בזכויות אדם. נתעסק בזה כאשר נקבל מידע מהציבור או מהשותף לדבר העבירה איפה השחיתות. אבל קודם לקבל את הידיעה הזו. מקומה של התקשורת הוא בחשיפה של ידיעות מסוג זה. הזרימה צריכה להיות יותר מהציבור, כאשר התקשורת היא חלק מהציבור".
לדברי שפירא, "עבודת הביקורת היא העבודה היום-יומית שבמשך שנים רבות עושים אותה, וכל המבוקרים יודעים שתורם יגיע לפי תוכנית קבוע מראש ולא לפי גחמות. אני אשים את הדגש איפה שאני חושב שצריך לשים, בלי קשר לשאלה האם זהו נושא תקשורתי או לא".
תשבחות ללינדנשטראוס
שפירא חלק תשבחות לקודמו, מיכה לינדשטראוס, אשר "העלה את מודעות משרד מבקר המדינה לשיאים, ואי-אפשר לקחת את זה ממנו. השאלה מה הרווח האישי, אם קיים או לא - זאת לא שאלה שאני צריך לענות עליה, כי אני לא מסתכל על העניין מבחינה אישית. זה לא תפקיד רוחב ולא תפקיד ראשון, כי רוב המבקרים הגיעו לתפקיד בגיל מבוגר. זה לא שעובדים ואחר כך ממשיכים לתפקיד טוב יותר".
שפירא דיבר על תפיסת היסוד שלו לגבי ביקורת המדינה: "התפקיד הזה חשוב לכל עם ישראל. צריך לטפל בדברים שמתאימים לכלל האוכלוסיה והתושבים. את רוב האזרחים לא מעניין שתפסו איזה פקיד שסרח; אכפת לו מהבית שלו ומהאנשים הקרובים אליו. כל אחד שעוסק בשחיתות ציבורית צריך להתחשב באנשים האלו. המבקר עצמו צריך לקחת בחשבון את כלל האוכלוסיה.
"איך מעודדים את אותם אנשים בציבור שרוצים לגלות דברים, אבל חוששים לעבור את אותם תהליכים שחושפי שחיתות עוברים? צריך לעודד את חושפי השחיתות ע"י כך שניתן להם את ההגנה המקסימלית שאפשר, ולכן היום עמיחי שי יוצר מודל עם הרשות להגנת עדים, ליצור מודל לפתות את בעלי הידיעות שיכולים, גם אם הם שותפים לעבירה, לחשוף את המושחתים. אולי נחשוף שחיתויות ע"י הדוחות שלנו או קבלת ידיעות מהציבור והתקשורת.
היתרון של התקשורת
"קיימת מערכת יחסים ייחודית בין ביקורת המדינה לתקשורת. התקשורת והביקורת הם בני ברית. עיקרון מרכזי הוא פרסום ופומביות הביקורות. התקשורת מובילה את הביקורת לציבור הרחב, ומהווה גם כלי להפנמת הביקורת אצל המבוקרים. התקשורת גם מעבירה מידע יקר ערך למבקר המדינה. המידע הוא בסיס לבדיקה ובסיס לקיומה של חברה דמוקרטית.
"היתרון שיש לתקשורת על הביקורת בחשיפה, הוא שאדם שיודע או ששמע על שחיתות כלשהי של איש ציבור, חושש להגיש תלונה במשטרה: יעוכב, ייהפך לחשוד, יפליל אנשים וכדומה. אבל אם הוא פונה לעיתונאי, הוא יכול לעשות זאת בכל מקום ובנחת ואולי לא ייחשף בכלל, אלא אם הוא מעליל על מישהו, כי יש לו את חיסיון של מקור עיתונאי. לכן קל יותר לאנשים להגיע לתקשורת. לכן גם מצפים שהתקשורת תעביר את המידע למשרד המבקר".
בנוגע לביקורת המדינה והמדיה החדשה, אמר שפירא: "נצטרך לעקוב ולראות מה מתאים לביקורת המדינה ומה לא. כרגע אנחנו בשלב של ניסוי וטעייה. שוקלים לפתח שירות ציבורי אינטרנטי, לתת שופר לנושאים שלציבור יש הרבה מה לומר עליהם. שפירא הדגיש, כי יישארו הדוחות הכתובים, הקשר עם אמצעי התקשורת והכנסת לא ייפגע, אלא יתווסף נדבך בשימוש במדיה כדי להפיץ את המידע לציבור הרחב".
חשיבותם של מבקרי הפנים
בהתייחסו לשומרי הסף אמר שפירא, כי מבקרי הפנים הם מוסד חשוב ביותר. הם "יושבים על הווריד של הגופים המבוקרים והם מצליחים לקבל מידע, יכולים לחסוך למשרד המבקר המון עבודה ודוחותיהם יכולים לשמש כבסיס לביקורת של המבקר". לדברי שפירא, "מבקרי הפנים הרימו ראש. דוגמה לכך היא הדוחות של מבקר הפנים של משרד התקשורת. הגיש דוחות קשים על מעבידיו, ללא מורא. דוחות אלו כבר נידונים במשרד התקשורת".
שפירא הוסיף: "מבקרי הפנים ושומרי סף אחרים מרגישים שיש למי לפנות. כאשר הם פונים לנציב תלונות הציבור לקבלת כתב הגנה, הם יודעים שאין להם חשש שהם יפוטרו. הם לא יצטרכו לחכות כמו בעבר לקבלת צו הגנה זמני. מי שמתלונן ולכאורה מצביע על התנכלות לו, יקבל צו הגנה זמני במהירות".

תאריך:  01/10/2013   |   עודכן:  01/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman  אביגדור קלנר / Avigdor Kalner  אברהם פיינר / Avraham Fainer  אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky  אורי שטרית / Uri Shitrit  אורן אדרת / Oren Aderet  אורנה אנג'ל / Orna Angel  אילן סובל / Ilan Sobal  אירית באומהורן  איתן מעוז /  Maoz Eitan"  אלי זהר /  Zohar Eli"  אלי שמחיוף  אלימלך קורצווייל  אמנון יצחקניא  אמנון ספרן  אתי בן-דור  גיורא אדרת /  Aderet Giora"  גיל פרידמן  דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen  דוד רוזן / David Rozen  דני דנקנר  הדס ליס / Hadas Lis  הלל צ'רני  הלל צ'רני  טל שפירא  טליה דאר  יהושע פולק  יובל גבעון  יוני תדמור / Yonni Tadmor  יוסי אולמרט  יוסף חיים שפירא  יורם ראב"ד /  "  יעקב אפרתי  יפעת מנור-נהרי  ירון גולומב  ירון ליפשס  ליאת ארזי  ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey  מאיר רבין  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מיכה לינדנשטראוס  משה  ישראל  משה שמיר  מתניהו אנגלמן  עודד  גזית / Oded gazit  עודד  קם  עופר ברטל / Ofer Bartal  עמוס ון-אמדן  קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"  קרן קורן-בנדלק  רוני בלקין  רועי בלכר  רותי  ליטבק  שולה זקן / Shula Zaken  שי פינס /  Shai Pines"  שלומית הראל-שוורץ  שלמה בן-עמרה  שמואל קליין  שמואל דכנר  שמעון גלאון  שמעון קליין
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קשה לחשוף כיום שחיתות כמו הולילנד
תגובות  [ 25 ] מוצגות  [ 25 ]  כתוב תגובה 
1
השחיתות זועקת לשמים
אבי געזונט  |  1/10/13 17:08
2
שוחד ממסדי בישראל?
שמעון אמסלם  |  1/10/13 17:31
3
הבלים - במשרדך חוסמים 'חושפים'
למבקר המדינה  |  1/10/13 18:03
4
יש 'תחקירנים' אינטרסנטיים *
באשר לעיתונות  |  1/10/13 18:10
5
לכן - מאפסים אותם וכן 'מטעם'
מבקר פנים  |  1/10/13 18:22
6
השחיתות בשילטון איום קיומי.
בלום נועם  |  1/10/13 18:54
7
אם ייחפש כבוד המבקר כמה בנייה
מיכל מירושלים  |  1/10/13 19:26
8
רק טיפש חושף שחיתות בישראל
אזרח  |  1/10/13 20:00
9
לא קשה לחשוף שחיתות.
קשה למי שלא רוצה  |  1/10/13 23:09
10
תובע ממשלתי תקיף
עם "גב"  |  1/10/13 23:35
11
אין לך שום סיבה לדאגה.
בבון זה קוף  |  2/10/13 02:59
 
- יש Wi-Fi בספארי?
שמעון אמסלם  |  11/10/13 13:03
12
לא קשה לחשוף. אתם בטלנים !
מבקר קשקשן  |  2/10/13 06:48
 
- ברשות המסים יש מזכר
האוסר לדבר  |  2/10/13 09:13
13
בלתי אפשרי , אין בצרפתית
אליהו חיים  |  2/10/13 08:50
14
שחיתות עבודה שלנו
אבל קשה לנו  |  2/10/13 09:20
15
רק שימוש ב FMRI יצמצם דרסטית ש
ראובן גרפיט  |  2/10/13 09:37
16
אלון חסן מנל אשדוד
מצהיר בפה מלא  |  2/10/13 10:15
17
אבל גם הסברתם שאין
לכם שום סמכות  |  2/10/13 10:22
18
חח...אדוני המבקר
אתה לא מתכוון  |  2/10/13 10:22
19
נו כבוד המבקר
הנה משהו כפתיח  |  2/10/13 10:59
20
המפקד- כולם משקרים
אל חשש.  |  2/10/13 11:05
21
תמשיכו להפקיר חושפי שחיתויות
חשפן  |  2/10/13 11:42
22
מילא לומר שאני מושחת
אולמרט לא טיפש  |  2/10/13 13:23
23
כמה שאתה תמים
תהיה לי בריא  |  3/10/13 02:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבקר המדינה
אריאל י. לוין
ראש מטהו של המבקר: העובדה שמבוקרים שוכרים עורכי דין ואנשי יחסי ציבור, מלמדת על התחזקות הביקורת    אייל ארד: אם בדוחות אין דם - התקשורת תתנפל על המבקר
אריאל י. לוין
היועץ המשפטי של המשטרה סבור שרצוי שמבקר המדינה לא יתחיל ביקורת אם הנושא נמצא בחקירה פלילית    השופטת אבניאלי: למבקר יש חסינות של עובד ציבור
איתמר לוין
מבקר המדינה חשף כמה ממצאים מדוח העומד להתפרסם בקרוב על הריכוזיות במשק, ובכלל זה על גביית תמלוגים בגין משאבי טבע ועל טיפול הרגולטורים בהסדרי חוב וב"תספורות"
אריאל י. לוין
מנכ"ל המשרד: צריך להתאים את עצמנו לשיח מהיר, עדכני ומדבר אל קהלים רחבים    העורך הראשי של ידיעות אינטרנט: חשוב לפרסם שמות כדי שהתקשורת תוכל לבדוק מי לא מתקן ליקויים
עידן יוסף
הנהלת רשות השידור מאשרת את הטענות בתלונת אומ"ץ למבקר המדינה    יושב-ראש הרשות אמיר גילת תופש את תפקידו הציבורי כמנהל בפועל ולא כגורם מפקח, תוך עקיפת המנכ"ל ומנהלי המדיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il